2016-01-13, 19:11
Medlem
EpicureNo2s avatar
Chansen fr att jag gr ngot jag verkligen inte vill r mycket liten, men nd mycket strre fr att jag kommer att gra det i framtiden n fr att jag gr det nu eller har gjort det frut. Gr det att rkna ut hur mycket strre chansen r fr att jag gr det i framtiden n fr att jag gr det nu eller har gjort det tidigare (vilket r noll)? Eller r chansen helt enkelt bara strre n noll?

Ta hundskit som exempel, ngot som jag aldrig tit, inte ter nu, och troligtvis aldrig kommer att ta. Men det mste ju finnas en chans att jag KOMMER att gra det?
Citera
2016-01-13, 19:16
Medlem
Varfr tycker du att bajs r s intressant? Du bde har det i din signatur och i ditt inlgg...
Citera
2016-01-13, 19:27
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av westfreedom
Varfr tycker du att bajs r s intressant? Du bde har det i din signatur och i ditt inlgg...

Jag har barnslig humor, s hundskit var det frsta exemplet jag kom p. Bortse frn detta d frgan i alla fall r seris.
Citera
2016-01-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Chansen fr att jag gr ngot jag verkligen inte vill r mycket liten, men nd mycket strre fr att jag kommer att gra det i framtiden n fr att jag gr det nu eller har gjort det frut. Gr det att rkna ut hur mycket strre chansen r fr att jag gr det i framtiden n fr att jag gr det nu eller har gjort det tidigare (vilket r noll)? Eller r chansen helt enkelt bara strre n noll?

Ta hundskit som exempel, ngot som jag aldrig tit, inte ter nu, och troligtvis aldrig kommer att ta. Men det mste ju finnas en chans att jag KOMMER att gra det?
Det r omjligt att skatta sannolikheten fr en hndelse som aldrig har observerats. Du mste ha ngon form av data fr det. Om vi gr enbart just dig som person s mste vi allts ha observerat hur frekvent du tit hundskit tidigare och denna observation mste vara nollskild fr att kunna gra en gissning ven om framtida sannolikhet, svida du inte r njd med svaret att risken skattas som obefintlig.

En annan vg r att se hur frekvent det r att personer tit hunskit nr de befunnit sig i en viss ldersgrupp och utifrn det gra en skattning fr andra personer med liknande drag. Troligen avviker en sdan frutsgelse rtt mycket vad gller individniv, s den kan sl helt fel vad gller just dig, men den br trffa rtt s bra fr populationen man tittar p som helhet givet att stickprovet var representativt.

Det du beskriver r egentligen samma typ av problem som frgan:
Vad r sannolikheten att vi skall hitta liv p planeter i andra solsystem n vrt eget? Och eftersom vi har noll observationer av liv utanfr vrt solsystem s gr det inte att gra ens en rudimentr skattning av frekvensen av livbrande planeter i vr observerbara del av universum.
Citera
2016-01-13, 20:11
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det r omjligt att skatta sannolikheten fr en hndelse som aldrig har observerats. Du mste ha ngon form av data fr det. Om vi gr enbart just dig som person s mste vi allts ha observerat hur frekvent du tit hundskit tidigare och denna observation mste vara nollskild fr att kunna gra en gissning ven om framtida sannolikhet, svida du inte r njd med svaret att risken skattas som obefintlig.

Ah, det lter rimligt. Men man kan i alla fall sga att sannolikheten fr att det skall intrffa i framtiden r strre n tidigare och exakt nu (som vi ju vet r noll), ven om den r nra obefintlig. Det krnglar vl till det ocks om jag skulle f en sjuk nyck och ta hundskit, eftersom det d blir till "nu" och sedan "dtid" ganska direkt, och sannolikheten fr att det skett tidigare blir "1", och fr att det sker igen i framtiden nnu mindre n tidigare.

Usch, jag borde tagit ngon annan som exempel.
Citera
2016-01-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det r omjligt att skatta sannolikheten fr en hndelse som aldrig har observerats.
Det stmmer inte. Det rcker med att vi knner till frdelningsfunktionen s gr det alldeles utmrkt att rkna p.
Citera
2016-01-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Det stmmer inte. Det rcker med att vi knner till frdelningsfunktionen s gr det alldeles utmrkt att rkna p.
Det har du i och fr sig rtt i, men den r ju ocks oknd i det hr och de flesta andra fall dr man r intresserad av att skatta en oknd sannolikhet.
Senast redigerad av Linara 2016-01-13 kl. 23:46.
Citera
2016-01-13, 23:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2

Vissa skulle se det som en risk...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in