Citat:
Ursprungligen postat av
EpicureNo2
Chansen fr att jag gr ngot jag verkligen inte vill r mycket liten, men nd mycket strre fr att jag kommer att gra det i framtiden n fr att jag gr det nu eller har gjort det frut. Gr det att rkna ut hur mycket strre chansen r fr att jag gr det i framtiden n fr att jag gr det nu eller har gjort det tidigare (vilket r noll)? Eller r chansen helt enkelt bara strre n noll?
Ta hundskit som exempel, ngot som jag aldrig tit, inte ter nu, och troligtvis aldrig kommer att ta. Men det mste ju finnas en chans att jag KOMMER att gra det?
Det r omjligt att skatta sannolikheten fr en hndelse som aldrig har observerats. Du mste ha ngon form av data fr det. Om vi gr enbart just dig som person s mste vi allts ha observerat hur frekvent du tit hundskit tidigare och denna observation mste vara nollskild fr att kunna gra en gissning ven om framtida sannolikhet, svida du inte r njd med svaret att risken skattas som obefintlig.
En annan vg r att se hur frekvent det r att personer tit hunskit nr de befunnit sig i en viss ldersgrupp och utifrn det gra en skattning fr andra personer med liknande drag. Troligen avviker en sdan frutsgelse rtt mycket vad gller individniv, s den kan sl helt fel vad gller just dig, men den br trffa rtt s bra fr populationen man tittar p som helhet givet att stickprovet var representativt.
Det du beskriver r egentligen samma typ av problem som frgan:
Vad r sannolikheten att vi skall hitta liv p planeter i andra solsystem n vrt eget? Och eftersom vi har noll observationer av liv utanfr vrt solsystem s gr det inte att gra ens en rudimentr skattning av frekvensen av livbrande planeter i vr observerbara del av universum.