Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-18, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stes
Precis så fungerar det i praktiken också.

Träffade på en sån i somras, eller rättare sagt, hans front träffade förarsidan på min bil.
Efter att ha frågat om körkort för att sedan ändra till "drivers license" följt av "ID" givande ett tillfälligt asylkort upp där det uttryckligen stod "this is not a valid ID" kontaktades polisen.
"tyvärr, har inte tid att komma, skriv upp numret på hans kort"
"men det står att det inte gäller som id"
"ptja, ta det i alla fall. Bilen har för övrigt ingen försäkring och är obes."

Gjorde en polisanmälan om vårdslöshet och "köra utan körkort" men polisen hälsade att de inte hade möjlighet att kolla upp utländska körkort och sen las anmälan ner.

Vem fick betala skadorna på bilarna? Du?
Citera
2016-01-18, 12:53
Medlem
Att de kör utan svenskt körkort blev ju uppenbart med nyheten om den främlingsfientliga parkeringsvakten som lappade SFI elevernas bilar som blockerade framkomligheten.

De kan lyckligtvis inte hyra bil i Sverige då uthyraren kräver att giltigt körkort uppvisas.
Däremot lånar de väl en bil av en bilmålvakt varvid de främlingsfientligt utfärdade böterna ändå inte betalas.
Citera
2016-01-18, 12:56
Medlem
Stess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vem fick betala skadorna på bilarna? Du?

Mitt försäkringsbolag tog allt och de kräver förmodligen trafikskadeföreningen på den kostnaden.
Citera
2016-01-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Svenskt körkort gäller inte överallt. Inte i Japan och många andra länder med vänstetrafik exempelvis. Däremot gäller europeiskt utfärdat internationellt körkort. I USA tror jag svenskt körkort gäller som turist, men om man bor där en längre tid måste man både göra teoriprov och köra upp.

I New South Wales, Australien, är det fritt fram att köra i vänstertrafik med svenskt körkort!
Får ej köra Uber dock, men hyra och köpa bil går bra.

On topic så känns det lagom surt att man la ner X-antal tusen kr på sitt körkort medan andra slipper helt.
Men man ska vara glad att man är född i Sverige.
Citera
2016-01-18, 13:09
Medlem
Agent.Smiths avatar
Vad fan är problemet? Kör man bil ska man ha med sig ett körkort för att betraktas som giltig förare, i annat fall ska man fixa ett nytt. Lika självklart som att inte köra bil med alkohol i blodet
Citera
2016-01-18, 13:21
Medlem
Hur fan kan ett körkort gälla i Sverige om ursprungslandet som utfärdat körkortet inte har ett trovärdigt register.

Det kan väl inte vara så svårt att göra några tillägg på våran körkortslag som förhindrar detta.

Kommer man ifrån ett land utan körkortsregister eller inte kan legitimera sig genom godkänt id så ska man inte få köra bil i Sverige helt enkelt.

Blir det ett antal frikännande på nuvarande regler så kommer Polisen sluta att stoppa deras framfart
vilket är helt åt helvete då bucklor är skitsaker i sammanhanget då liv står på spel.

Det känns inte så jävla bra att låta sina barn gå till skolan om körkortslösa asylsökande gasar omkring lagligt i trafiken utan en aning om trafikregler eller trafikvett.
Senast redigerad av ramrod 2016-01-18 kl. 13:34.
Citera
2016-01-18, 14:33
Medlem
grey.eagles avatar
Man trodde Sverige skärpt till sig. På -80 talet så kunde afrikanerna köra bil med lånekortet till hemlandets bibliotek som körkort. De e fan skandal.
Citera
2016-01-18, 15:13
Bannlyst
Jobbade en tid med att dela ut pizza för en restaurang med hjälp av bil. (onlinepizza).
Jag sa att jag skulle sluta och då plockade de in en kille som precis kom från Syrien. Han hade syriskt körkort och hade rätt att köra i två år. Lät honom köra för att han skulle lära sig lite och det var det mest idiotiska beslut jag någonsin tagit. Snubben verkade blanda ihop vänster och högertrafik. Han hade verkligen någon slags filoxy (dyslexi) där han inte kunde skillnaden på pilar och filer. Han kunde verkligen INGENTING om hur man framför ett fordon på vanliga svenska vägar och vid varje korsning körde han som en idiot. Sa till honom men han blandade ihop ännu mera. Han körde mot rött trots att jag sa åt honom att stanna. Senare sa jag till honom "sväng höger här, vi måste svänga in för du kan fan inte köra". Han är på högerfilen för att svänga höger till en matbutik där jag skulle be honom stiga av. Istället kör han mot heldraget och mot filen som ligger till vänster. Den filen kör rakt. BAAM så kommer en bil och kör på oss bakifrån, men träffar förarens dörr eftersom han typ avsåg att göra en jävla u-sväng. Blev så sjukt jävla förbannad. Som tur var fick jag ingen skit eftersom han hade ett giltigt körkort.
Citera
2016-01-18, 15:33
Medlem
sonicguides avatar
Kommer man från utanför EES får man köra i ett år under förutsättning att man är folkbokförd här. Att tappa ett utländskt körkort är ju möjligt men borde rimligtvis rendera i att man blir ålagd att skaffa fram bevis för att man har körkort.

Rimligtvis bör man också visa upp ett ID och Schengenvisum om inget körkort kan visas fram på plats. Hoppas att detta överklagas till högre instans för såhär var nog aldrig tanken från lagskrivarnas sida.
Citera
2016-01-18, 15:54
Medlem
autostoperkas avatar
Från trafikverket
Citat:
För att ett körkort som är utfärdat i en stat utanför EES ska vara giltigt i Sverige, måste det vara giltigt i det land där det har utfärdats, och inte ha bytts ut mot ett svenskt. Körkortet är inte giltigt i Sverige om du varit folkbokförd sedan mer än ett år.

Körkortet ska vara utformat enligt internationella överenskommelser (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Om körkortet inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är skrivet på engelska, tyska eller franska, gäller det bara tillsammans med en bestyrkt översättning. Översättningen ska vara på engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det bara tillsammans med en identitetshandling med foto.
Citera
2016-01-18, 16:54
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Så tekniskt sett enligt artikeln, så kan min kompis som inte har en adress, och inte är folkbokförd någonstans, köra bil utan problem? Han är givetvis svensk medborgare och född och uppvuxen här.

Eller är kraven att man inte ska kunna svenska och se arabisk ut?
Citera
2016-01-18, 16:56
Medlem
AndreSanss avatar
Tycker ändå, om man kommer från ett av dess osäkra länder som dessa som förmodligen inte har samma trafik regler att förhålla sig till som vi i Sverige, ja då borde man i alla fall få ta några kör lektioner och eventuellt gå igenom något slags teoretiskt prov.

Om inte annat för att styrka att man verkligen har något slags bevis på att man haft ett giltigt körkort om man nu skyller på att man tappat det eller glömt det i flykten. Sverige har blivit en ding ding värld på riktigt bara på något år, där man snart inte blir förvånad över något.

Undrar vem som blir ansvarig om dom kör på någon, Skulle lägga skulden på våra dårar till politiker först och främst tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in