Hej TS!
Jag är i så liknande situation som dig som det bara går att bli. Kom dock själv hem från Kina för mindre än en vecka sen. Tog också examen(i kinesiska, business chinese) från ett topp-universitet i Kina(Xiamen University), valde skolan för att folk(speciellt kineser) är så kåta på namnet på ens universitet. Så jag har, precis som du, också en universitetsexamen och pratar kinesiska till mkt hög standard. Skulle kunna tolka och översätta allt utom tekniska facktermer... Men det är ofta det som krävs, samt masters degree och erfarenhet, om det är tolkvägen man vill gå.
Spenderade större delen av sommaren 2015 med att söka jobb i Shanghai, men eftersom jag vägrar sjunga ABC-sången, dansa samt leka lekar(på engelska) med barn på dagis så minskar ens möjligheter med uppskattningsvis 90%. Du kan landa mer "riktiga" TEFL-jobb om du har tålamod, söker mycket och håller bra demo classes, men du har uppförsbacke då de seriösa skolorna är besatta av att vilja ha native english speakers. Jag landade ett jobb på ett English Training Centre för vuxna, i en mindre stad, men blev sparkad efter 4 veckor eftersom folk ännu inte börjat köa till att få betala in skolavgifter till min skola... Trots att de anställt laowai.
Jag var oerfaren(fresh graduate) innan detta, var tydlig med detta och att jag kommer ha en inlärningskurva, men jag levererade inte tillräckligt snabbt helt enkelt.
Efter detta fick jag jobb som
guest relation officer på ett bra hotell i Shenzhen, men mina arbetsuppgifter bestod endast av att vara närvarande i lobbyn för att visa att hotellet hade laowais arbetande där. Fick inte utföra faktiskt arbete ens när det fanns att göra. Utan att gå in på detaljer, kan jag säga att jag spydde över det jobbet. Sjukt förnedrande. Fick boende, 6000 RMB och mat.
Jag är dock övertygad om att det finns möjligheter för oss, bara vi lyckas hitta dem, det annonseras inte direkt om det. Att vara native speaker of english väger alltid(bland jobb som utannonseras) tyngre än att inte vara det, oavsett hur bra ens mandarin är.
Rätt schyssta pengar dock, enligt mig, om du kan stå ut med att sjunga ABC-sången och dansa med barn på dagis. Dagis är, som du säkert vet, de TEFL-jobb som tar in non-native speakers.
Och om du, mot min rekommendation, ändå tror att du skulle stå ut på sådant hotelljobb(100% face job) så kan du nog hitta det på echinacities.com.
Skriv PM om du vill, snarlika situationer är vi ju i! Skillnaden dock som sagt att jag gav upp för en vecka sen och köpte biljett hem, for the time being at least....