Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-21, 15:06
Medlem
daxias avatar
Tjo!

Jag undrar lite gran vart man främst ska vända sig om man letar efter jobb hos ett svenskt företag i Kina? Jag är född Svensk dvs vit. Menar inget rasistiskt med detta, men det är otroligt viktigt i Kina. Jag pratar flytande Kinesiska, Svenska såklart och mycket bra Engelska. Har en kandidat examen i Kinesiska från ett av dom bästa universiteten i Kina, men där tar poängen slut. Språket, min hudfärg, stor kunnskap om Kina och faktumet att jag är på plats och redo att bo här är allt jag har att erbjuda.

Vart kan jag vända mig för att söka jobb och vilken typ av jobb kan jag söka? Just nu jobbar jag för ett kinesiskt import/export företag som drivs av en kinesisk vän, men det känns inte så jätteseriöst. Skulle kännas bra mycket bättre med ett fast jobb hos ett svenskt företag.
Citera
2016-01-21, 15:08
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Ikea? finns det i Kina, jag vet att i Japan så är dom väldigt glada i att anställa svenskar på IKEA.
Annars finns det väl endel mindre svenska företag som sysslar med import/export
Citera
2016-01-21, 15:10
Medlem
GormDenGamles avatar
En bekant jobbade som lärare i engelska.
Sen har jag en vän som jobbade på Ericsson, och översatte programmen i telefonerna från kinesiska till svenska.
Citera
2016-01-21, 15:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia

Vart kan jag vända mig för att söka jobb och vilken typ av jobb kan jag söka? Just nu jobbar jag för ett kinesiskt import/export företag som drivs av en kinesisk vän, men det känns inte så jätteseriöst. Skulle kännas bra mycket bättre med ett fast jobb hos ett svenskt företag.

http://www.swedishchamber.com.cn/
Citera
2016-01-21, 18:49
Medlem
Shoffens avatar
Sök jobb på Volvo. Finns en fabrik i Chengdu
Citera
2016-01-23, 18:48
Medlem
x1ofdewms avatar
Hej TS!

Jag är i så liknande situation som dig som det bara går att bli. Kom dock själv hem från Kina för mindre än en vecka sen. Tog också examen(i kinesiska, business chinese) från ett topp-universitet i Kina(Xiamen University), valde skolan för att folk(speciellt kineser) är så kåta på namnet på ens universitet. Så jag har, precis som du, också en universitetsexamen och pratar kinesiska till mkt hög standard. Skulle kunna tolka och översätta allt utom tekniska facktermer... Men det är ofta det som krävs, samt masters degree och erfarenhet, om det är tolkvägen man vill gå.

Spenderade större delen av sommaren 2015 med att söka jobb i Shanghai, men eftersom jag vägrar sjunga ABC-sången, dansa samt leka lekar(på engelska) med barn på dagis så minskar ens möjligheter med uppskattningsvis 90%. Du kan landa mer "riktiga" TEFL-jobb om du har tålamod, söker mycket och håller bra demo classes, men du har uppförsbacke då de seriösa skolorna är besatta av att vilja ha native english speakers. Jag landade ett jobb på ett English Training Centre för vuxna, i en mindre stad, men blev sparkad efter 4 veckor eftersom folk ännu inte börjat köa till att få betala in skolavgifter till min skola... Trots att de anställt laowai. Jag var oerfaren(fresh graduate) innan detta, var tydlig med detta och att jag kommer ha en inlärningskurva, men jag levererade inte tillräckligt snabbt helt enkelt.

Efter detta fick jag jobb som guest relation officer på ett bra hotell i Shenzhen, men mina arbetsuppgifter bestod endast av att vara närvarande i lobbyn för att visa att hotellet hade laowais arbetande där. Fick inte utföra faktiskt arbete ens när det fanns att göra. Utan att gå in på detaljer, kan jag säga att jag spydde över det jobbet. Sjukt förnedrande. Fick boende, 6000 RMB och mat.

Jag är dock övertygad om att det finns möjligheter för oss, bara vi lyckas hitta dem, det annonseras inte direkt om det. Att vara native speaker of english väger alltid(bland jobb som utannonseras) tyngre än att inte vara det, oavsett hur bra ens mandarin är.

Rätt schyssta pengar dock, enligt mig, om du kan stå ut med att sjunga ABC-sången och dansa med barn på dagis. Dagis är, som du säkert vet, de TEFL-jobb som tar in non-native speakers.

Och om du, mot min rekommendation, ändå tror att du skulle stå ut på sådant hotelljobb(100% face job) så kan du nog hitta det på echinacities.com.

Skriv PM om du vill, snarlika situationer är vi ju i! Skillnaden dock som sagt att jag gav upp för en vecka sen och köpte biljett hem, for the time being at least....
Citera
2016-02-04, 13:26
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffen
Sök jobb på Volvo. Finns en fabrik i Chengdu

Typ alla svenskar som jobbar för volvo o.s.v. blir utskickade från Sverige. Således måste han åka tillbaka till Sverige och jobba några år på volvo innan han kan jobba i Kina. Däremot så ser jag inte hur han kan få anställning med volvo, han har bara en kandidat i kinesiska. De anställer i princip bara ingenjörer och ekonomer från bra universitet.
Citera
2016-02-04, 13:29
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Hej TS!

Jag är i så liknande situation som dig som det bara går att bli. Kom dock själv hem från Kina för mindre än en vecka sen. Tog också examen(i kinesiska, business chinese) från ett topp-universitet i Kina(Xiamen University), valde skolan för att folk(speciellt kineser) är så kåta på namnet på ens universitet. Så jag har, precis som du, också en universitetsexamen och pratar kinesiska till mkt hög standard. Skulle kunna tolka och översätta allt utom tekniska facktermer... Men det är ofta det som krävs, samt masters degree och erfarenhet, om det är tolkvägen man vill gå.

Spenderade större delen av sommaren 2015 med att söka jobb i Shanghai, men eftersom jag vägrar sjunga ABC-sången, dansa samt leka lekar(på engelska) med barn på dagis så minskar ens möjligheter med uppskattningsvis 90%. Du kan landa mer "riktiga" TEFL-jobb om du har tålamod, söker mycket och håller bra demo classes, men du har uppförsbacke då de seriösa skolorna är besatta av att vilja ha native english speakers. Jag landade ett jobb på ett English Training Centre för vuxna, i en mindre stad, men blev sparkad efter 4 veckor eftersom folk ännu inte börjat köa till att få betala in skolavgifter till min skola... Trots att de anställt laowai. Jag var oerfaren(fresh graduate) innan detta, var tydlig med detta och att jag kommer ha en inlärningskurva, men jag levererade inte tillräckligt snabbt helt enkelt.

Efter detta fick jag jobb som guest relation officer på ett bra hotell i Shenzhen, men mina arbetsuppgifter bestod endast av att vara närvarande i lobbyn för att visa att hotellet hade laowais arbetande där. Fick inte utföra faktiskt arbete ens när det fanns att göra. Utan att gå in på detaljer, kan jag säga att jag spydde över det jobbet. Sjukt förnedrande. Fick boende, 6000 RMB och mat.

Jag är dock övertygad om att det finns möjligheter för oss, bara vi lyckas hitta dem, det annonseras inte direkt om det. Att vara native speaker of english väger alltid(bland jobb som utannonseras) tyngre än att inte vara det, oavsett hur bra ens mandarin är.

Rätt schyssta pengar dock, enligt mig, om du kan stå ut med att sjunga ABC-sången och dansa med barn på dagis. Dagis är, som du säkert vet, de TEFL-jobb som tar in non-native speakers.

Och om du, mot min rekommendation, ändå tror att du skulle stå ut på sådant hotelljobb(100% face job) så kan du nog hitta det på echinacities.com.

Skriv PM om du vill, snarlika situationer är vi ju i! Skillnaden dock som sagt att jag gav upp för en vecka sen och köpte biljett hem, for the time being at least....

Du har själv inte tänkt på att din engelska inte är så jätte bra? Funderat på hur ditt uttal o.s.v.? Ja, de bryr sig en hel del att man är native däremot så utesluter det inte allt. Synd att du nekar dagisjobb, annars är det väl enormt enkelt att få det som du nog indikerade i ditt inlägg. Men som sagt, det handlar om att man ska vara en clown och dansa och sjunga olika sånger.

Vissa jobb, även som engelsklärare är rätt förnedrande då det handlar bara om att du ska vara där och visa ditt vita ansikte och inte så mycket mer än så. Jobbar du fortfarande på hotellet?

Skulle säga att marknaden för utlänningar är rätt så snäv om man inte har någon expertise om man räknar bort diverse lärarjobb.

Primary schools och middle schools tar väl också in non-native speakers. Det är väl snarare high schools och skolor för vuxna som helst inte tar in non-native speakers.

Vidare så finns det ju ingen karriärstege för någon av dessa jobb. Man blir fast och utvecklas inte, om man nu vill det, vilket jag tror många vill om man studerat på universitetet.
Senast redigerad av takeitchill 2016-02-04 kl. 13:34.
Citera
2016-02-24, 21:48
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Du har själv inte tänkt på att din engelska inte är så jätte bra? Funderat på hur ditt uttal o.s.v.? Ja, de bryr sig en hel del att man är native däremot så utesluter det inte allt.

Min engelska var definitivt bättre än alla kinesers(med bachelors degree i engelska) engelska som jobbade där, men de sparkade mig pga att min karisma och humor uppenbarligen inte attraherade tillräckligt många nya betalande elever sett till min lön, som såklart var högre än kinesernas. På hela 4 veckor. Alltså jag är inte bitter för det, jag förstår att de som drev skolan vill ha resultat och profit, trodde bara de skulle ha lite mer tålamod då jag framförde att jag var relativt oerfaren och skulle behöva lite tid. De skulle ju givetvis ha tålamod och 慢慢来 sa de när jag började...

Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Synd att du nekar dagisjobb, annars är det väl enormt enkelt att få det som du nog indikerade i ditt inlägg. Men som sagt, det handlar om att man ska vara en clown och dansa och sjunga olika sånger.

Vissa jobb, även som engelsklärare är rätt förnedrande då det handlar bara om att du ska vara där och visa ditt vita ansikte och inte så mycket mer än så. Jobbar du fortfarande på hotellet?

Skulle säga att marknaden för utlänningar är rätt så snäv om man inte har någon expertise om man räknar bort diverse lärarjobb.

Primary schools och middle schools tar väl också in non-native speakers. Det är väl snarare high schools och skolor för vuxna som helst inte tar in non-native speakers.

Vidare så finns det ju ingen karriärstege för någon av dessa jobb. Man blir fast och utvecklas inte, om man nu vill det, vilket jag tror många vill om man studerat på universitetet.

Nej, jag jobbar inte kvar på hotellet. Jag skulle kunna jobba för gratis mat, boende och 6000 RMB för att få fortsätta bo i Kina(eller i Asien åtminstone), men någon gräns finns det för alla och det jobbet var bara så fruktansvärt förnedrande, så jag orkade det inte psykiskt längre än 2 månader. Har flyttat hem till Sverige nu, här tjänar jag nästan dubbla den lönen, utan gratis mat och boende såklart, en vanlig knegarlön helt enkelt, men jag har riktiga arbetsuppgifter och det måste jag tyvärr prioritera högre, då jobb är en såpass stor del av ens liv. Skulle gärna bott kvar i Kina, men marknaden för utlänningar är som du säger rätt jävla snäv, speciellt för non-native speakers, to put it mildly...
Citera
2016-03-01, 10:25
Medlem
Naivt att tro att man kan fa jobb pa Volvo, Ikea eller Ericsson bara for att man ar svensk. Det ar stora foretag med valdigt hoga anstallningskrav, oavsett land. Om jag var du skulle jag rikta in mig pa internships eller management trainee positioner pa kinesiska foretag.
Citera
2016-03-01, 10:48
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia

Du får väl vända dig till arbetsförmedlingen i Kina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in