• 1
  • 2
2016-01-25, 22:43
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haringetliv
Europa har redan gått under.
Ja det är bara att hålla ryggen fri och planera sitt dagliga liv. För snart kommer det nya sprängdåd i kölvattnet av den förda politiken.
Citera
2016-01-25, 22:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanizt
Kanske menar han att den extra tyngd* den invandrade biomassan kommer att utöva kan få kontinenten att sjunka ner i havet. Som holländare är det då rimligt att han är bland de första att oroa sig.

Skämt åsido. Man bör alltid dra öronen åt sig när politiker uttrycker sig oklart och alarmistiskt

*Uppskattningsvis 50.000 ton / Mcapita

Det bör man förvisso göra, och man bör också försöka reda ut vari oklarheterna består, och mer konkret vad det är alarmismen rör.
Citera
2016-01-26, 23:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hollands Premiärminister, Mark Rutte, höll ett tal i EU-parlamentet där han varnade om den ohållbara situationen med massinvandringen till Europa.

Rutte varnade parlamentet om att om ingenting görs, så kommer hela Europa att kollapsa om massinvandringen fortsätter. Närmare bestämt sa han att Europa mycket väl kan kollapsa inom 6 veckor. (Alltså lagom till våren).

https://www.youtube.com/watch?v=8h70UodCjIw

Tror ni att Europa går under om 6 veckor om massinvandringen fortsätter i dagens takt?

Hur tror ni att övriga EU kommer att agera?

Ser ni fram emot våren då nästa stora våg med båtflyktingar anländer från Turkiet och Libyen?

Hur skulle en sådan Europeisk kollaps se ut? Och vad skulle det innebära?

Om inget görs? Så om bara något, vad som helst, görs så går det fint?
Kort sagt: Vad är det han vill ha? Öppna gränser och massiv plundring av medelklassen för attt bekosta det, eller mer restrektiv invandringspolitik?
Citera
2016-01-27, 04:01
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Jag tror man ska sätta hans uttalande i samband med EU-komissionens planer på att officiellt skrota Dublinförordningen och göra om asylpolitiken för hela unionen. Det nya förslaget som ska presenteras i Mars bygger på det obligatoriska och permanenta kvotfördelningssystemet återkomst. Dessutom ska schengensamarbetet användas som utpressning mot de länder som motsätter sig kvoterna.

Så om jag förstår Rutte rätt så säger han att EU-samarbetet kommer att kollapsa om inte motsträviga länder som Finland, Spanien, Storbritannien, V4-länderna, Rumänien, Bulgarien och Baltikum går med på Merkels sjuka folkutbytespolitik.

Aaaahh! Mycket bra poäng.

Det är nog det som Rutte trycker på. Till våren ska alltså EU genomföra sina tvångslagar för asylkvotering. Jo, jag håller nog med dig om att det med all sannolikhet handlar om detta.

alltså "om inget görs" ska nog tolkas som "om inte Merkels förslag på kvotering av asylanter genomförs" så blir det jätte, jätte båligt, typ.
Citera
2016-01-27, 15:25
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Hur skulle en sådan Europeisk kollaps se ut? Och vad skulle det innebära?
Detta är avgörande. Vad innebär kollaps för honom? Vad exakt är en "kollaps". Rent sponant känns det ju som ren alarmism. Läget är allvarligt, men Europas samhälleliga institutioner är, enligt min åsikt, inte i närheten av kollaps, så som jag förstår begreppet.
Citera
2016-01-27, 15:31
Medlem
Sigma:Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Jag tror man ska sätta hans uttalande i samband med EU-komissionens planer på att officiellt skrota Dublinförordningen och göra om asylpolitiken för hela unionen. Det nya förslaget som ska presenteras i Mars bygger på det obligatoriska och permanenta kvotfördelningssystemet återkomst. Dessutom ska schengensamarbetet användas som utpressning mot de länder som motsätter sig kvoterna.

Så om jag förstår Rutte rätt så säger han att EU-samarbetet kommer att kollapsa om inte motsträviga länder som Finland, Spanien, Storbritannien, V4-länderna, Rumänien, Bulgarien och Baltikum går med på Merkels sjuka folkutbytespolitik.
Det låter mycket rimligt! Utifrån det perspektivet kan man tolka uttalandet som ett rent retoriskt grepp åsyftande att skicka vissa signaler till andra aktörer snarare än ett konstaterande av fakta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in