Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-12, 22:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Det finns mnniskor som r skra p att den r platt.

Skulle du pst att de r skra(att de med skerhet kan sga att den r platt) eller att de tror att den r platt?

De tycker sig sannolikt vara skra. Vilket r precis min pong. Den ena skerheten understds av en enstmmig empiri och vetenskap, den andra understds av ett gng pajasars phitt. Och nd kallar du bda stndpunkterna fr samma sak: tro och ignorans. Jag har frskt f dig att frst, men jag har insett att det r ponglst. Jag r klar med dig nu.
Citera
2022-07-14, 19:48
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WakeUpWakeUp
Men samma sak kan sgas om "vetenskapen" dr vissa teorier lter mer sci-fi n Gud och en hgre makt.

Tror du verkligen att mnniskan hade trott p det om man skrev i Bibeln lngesedan nr den skrevs hur jorden egentligen skapades? Givetvis r religionerna mest troligen mnniskans tolkning, ingen hade trott om det stod att gud skapade en enorm explosion och evolutionsteorin t.ex. vi levde p annan tid d. Dessutom kan dessa teorier visa sig vara annorlunda i framtiden ocks, och ven om de stmmer s utesluter det inte att en hgre makt str bakom dessa hndelser. Knns bra mycket mer absurt och tro p att allting skapades utav en slump och har ingen mening n att det finns ngot utver det vi kan se, hra och knna p den fysiska vrlden. Andra dimensioner existerar.

Har hrt att mnniskor som tagit vissa mnen mter gudlika varelser och ser saker som vi inte kan frklara, tnk att alla djur har olika syn, vissa ser helt andra saker n vi kan se. Tnk om mnniskan r programmerad till att se enbart det fysiska men det sjlsliga i efterlivet eller under meditation eller dylika spirituella upplevelser.

Inse att en tro p gud innebr inte att man mste tro allt bokstavligt och det innebr inte en snubbe i himlen, gud r snarare ett allmnt medvetande, en kraft som sammankopplar oss med varandra, naturen och Guds heliga ande. Det finns allt fr mnga upplevelser mnniskor har haft som vetenskap inte kan frklara, fr att tro att allt detta inte har ngon betydelse.

Jag har en mer neutral syn p det hela n folk som inte vill tnka efter och hvdar att det inte finns ngot bestmt och inse att chansen att det finns ngot mer r mer sannolikt n att det inte finns. Sluta hnga upp dig p religioner, dessa r som sagt mnniskornas tolkningar. Frmodligen r gud, och allt annat bra mycket mera komplext. Och hade det sttt i Bibeln hur allt egentligen var, s hade ingen velat tro p det d det hade ltit som ren sci-fi d den skrevs som sagt.

Den som inte ser ondska/mrker/dliga krafter i denna vrld r fan blind eller lever i en fantasivrld.
Hade ingen ondska existerat s hade inte heller offer, krig, lidanden, sjukdomar eller korruption t.ex. existerat.
Sluta hnga upp dig p vad som r skrivet i religionerna, det r en frenklad generalisering s man ska frst att det finns godhet, bra krafter samt motsatsen ocks vilket stmmer bra verens med verkligheten.

Skillnaden mellan vetenskap och religion r att vetenskapen genom historien har lyckats frklara hur vrlden fungerar medan religioner har misslyckats. Religioner har frskt att frklara skan, virus, jordens och mnniskans uppkomst - och mer drtill - och totalt misslyckats. Sedan har tolkningar av Bibeln frndrats fr att anpassas efter det rdande kunskapslget. Vilket sger ngot om Bibeln - nmligen att den inte innehller ngon information som inte finns att hmta p annat hll.

Sklet till att frfattarna av Bibeln inte skriver om evolutionsteorin eller Big Bang teorin var inte p grund av att dessa mnniskor var oroliga fr att det skulle framst som absurt. Sklet var att de, i jmfrelse med den moderna mnniskan, var enormt obildade. Under den period som Bibeln frfattades hade vi mnniskor inte ens kunskap om mikrobteorin (hur infektionssjukdomar uppkommer.). Mer precist var just de som frfattade Bibeln dessutom mer obildade n exempelvis mnniskor i Kina eftersom mnniskor i Kina under denna tidpunkt var mer allmnbildade.

Givetvis utesluter inte Big Bang teorin en Gud, lika lite som vr frstelse att en blixt r en elektrisk urladdning inte utesluter att Guden Tor existerar. Det som kan sgas r att vi inte behver religion fr att frklara hur den fysiska vrlden fungerar.

Jag r vl medveten om att mnniskor har upplevelser av Gud. Det r ett fenomen som r vl studerat inom religionspsykologin. Brist p vatten och mat tenderar att ge upphov till hallucinationer (som nr profeten Muhammed uppehll sig i en grotta under lng tid). Det r inte heller ovanligt att patienter som gr till psykologer berttar om hur de sett sin avlidna st vid deras sngkant p morgonen. Generellt r religisa upplevelser r kulturspecifika; kristna upplever Jesus, muslimer upplever Muhammed, och s vidare.
Citera
2022-07-16, 00:04
Medlem
Ateist betyder inte "jag har alla svar". Det betyder avsaknad av gud.

Vi ateister behver inte bevisa ett skit, det enda vi sger r ju "jag har inga bevis fr att det finns en gud".

Hela bevisbrdan ligger ju p den som pstr att det finns en eller flera gudar. Evolution och Big Bang har inget med ateism att gra.

Om ngon pstr att det finns en gud, d mste personen som pstr det bevisa det. En ateist kan bara sga " finns inga bevis fr detta" eller om det finns bevis, ge sig.

Anledningen till att s mnga ateister ocks tror p Evolutionen och Big Bang r just det, bevisen visar t det hllet. Kan bara tala fr mig sjlv, men om det skulle komma en vetenskaplig teori si r bttre n dessa tv, s skulle jag slppa dem p samma stt som jag vergav religionen fr en massa r sen.
Citera
2022-07-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingCat
Anledningen till att s mnga ateister ocks tror p Evolutionen och Big Bang r just det, bevisen visar t det hllet. Kan bara tala fr mig sjlv, men om det skulle komma en vetenskaplig teori si r bttre n dessa tv, s skulle jag slppa dem p samma stt som jag vergav religionen fr en massa r sen.

Sjlv har jag gtt ett steg lngre och redan anammat den nya vetenskapliga definitionen av pandemi. Alla vet att all vetenskap alltid r fri frn politik och drfr kan ingen definiera vad en kvinna r. Kom inte och sg att du r mer vetenskaplig n den amerikanska hgsta domstolen eller n rets kvinna som r utbildad forskare inom nt mne eller annat.

Den bsta vetenskapen vi har idag pekar p att man kan via operation frndra en mnniskas knsorgan till raka motsatsen och inom ngra r kommer vi att kunna f de nya knsorganen att faktiskt fungera. Jag varnar dig, var inte en kvinnohatande vetenskapsfrnekare. Alla COVID-tgrder som kinesiska staten gnar sig t r baserade p vetenskap och r drfr helt korrekta.

Att kunna rkna till hundra r inget bevis p "vetenskap", det r bevis p en fungerande hjrnbalk. Mnga mnniskor har levt och dtt utan att kunna rkna. "Vetenskap" r inte lika viktigt som du vill tro.

Jag kan inte bevisa fr dig att det finns en Gud, utan det r nt jag tror p och om min tro gr att du tnker mindre om mig s fr jag leva med det. Jag r lika beroende av din sikt som du r beroende av kinesisk vetenskap. Jag tycker att sna som du r ndvndiga om vi ska ha mngfald. Det vrsta fr mig vore en vrld dr alla tnker som jag, ett strre bevis p att jag har fel kan jag inte ens frestlla mig. Enda sttet att bevisa fr mig att Gud inte finns r att bevisa att exakt alla mnniskor tror p Gud.

Ta inte min subjektiva verklighetsupplevelse som den slutgiltiga sanningen, jag sa att jag tror inte att jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in