Citat:
Hemma?
Att vara ute på landet är oftast ett bra tips. Blev nästan tårögd när jag var ute på vischan och inte såg en blatte på flera dagar. Kan knappt förstå att det var normalt i hela landet när mina föräldrar var i min ålder. Otroligt hemskt egentligen.
Naturen är också ett bra exempel, räcker med någon kilometer ut i skogen för att i princip slippa samtliga blattar. Tror knappt jag har stött ihop med några i naturreservatet som ligger någon kilometer från min bostad. Man tycker att kaosblattarna borde vara ute och cutta rådjur eller dylikt, men icke. Så vitt att man nästan blir orolig om man ser en orch, då misstankarna om att de är ute och ägnar sig åt ohederligheter känns extra hög.
Att vara ute på landet är oftast ett bra tips. Blev nästan tårögd när jag var ute på vischan och inte såg en blatte på flera dagar. Kan knappt förstå att det var normalt i hela landet när mina föräldrar var i min ålder. Otroligt hemskt egentligen.
Naturen är också ett bra exempel, räcker med någon kilometer ut i skogen för att i princip slippa samtliga blattar. Tror knappt jag har stött ihop med några i naturreservatet som ligger någon kilometer från min bostad. Man tycker att kaosblattarna borde vara ute och cutta rådjur eller dylikt, men icke. Så vitt att man nästan blir orolig om man ser en orch, då misstankarna om att de är ute och ägnar sig åt ohederligheter känns extra hög.
Jag möter inte heller så många vandrade tält och jag slipper höra rop med "Yalla-yalla, mannen!" när jag besöker landet och hälsar på mina kompisar. Det är lugnt och tyst, som Sverige var innan landsförrädarna började släppa in alla möjliga bidragstörstande.
Men när man pratar med de boende får man höra en mer komplicerad historia. Samhället har abdikerat på landsbygden. Polisstationer stängs, telenätet kopplas ned, ibland till och med trådarna stjäls av zigenare som fäller stolparna i jakt på koppar. Samhällsservice som vårdcentraler stängs och skolor läggs ned. Posten försvinner när ICA-affären stängs.
Det krypkör vita skåpbilar med baltiska nummerskyltar som spanar efter lämpliga inbrottsobjekt. En bonde berättade att han har minst ett inbrott i sin ladugård per år. Inbrottstjuvarna blir mer och mer framfusiga. Sist kom de när han var på fest hos grannen en kväll. Det stjäls motorsågar, röjsågar, verktyg, utombordsmotor, bildäck mm. Allt som har ett värde riskerar att bäras bort. Det verkar som de har beställningar på varor, de tömmer alla närboende förråd på motorsågar ett år, nästa år kan det vara utombordare.
Polisen gör ingenting. Det finns inga polisbilar i närheten. De är alla inne i de större orterna i invandrargettona. De säger när man pratar med dem att det är inbrottsligor från öst som gör detta. Anmälningarna avskrivs och det hela blir försäkringsärenden.
Vår gör då min vän bonden och hans grannar? De har startat en "Grannsamverkan". De patrullerar på nätterna. Jag skulle inte vilja bli tagen av dessa bönder om jag vore kriminell, de starkare än vad man tror och är vana att kastrera grisar....
Men det muttras när man pratar med dem. De tycker de betalar skatt, bland annat till polisen. Men de får inget för det.