2016-02-02, 18:23
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nej! Det tog flera månader. Norges oländiga terräng gjorde det svårt för tyskarna. Återtagandet av Narvik får väl anses vara Tysklands första, om än tillfälliga nederlag. Sedan Norge var ockuperat krävde Tyskland av Sverige att få transportera obeväpnade soldater på permission till Tyskland via tåg genom Sverige. Sverige godkände dessa krav.

Vid invasionen av Sovjetunionen transporterades dock en hel fullt utrustat division från Norge genom Sverige till östfronten.

Danmark gav upp bara efter några timmar, då landet är litet flackt och öppet, så man var redan invaderat innan man ens hunnit fatta vad som hänt.

Dock fanns det länder som var allierade med Tyskland. Utöver de kända Italien och Japan så var exempelvis Finland, Slovakien, Ungern och Rumänien på Tysklands sida.
Såvitt jag vet så kan man säga att de transport av tyska soldater på svensk järnväg gick i tre faser.
Det första var en evakuering av sårade tyska soldater från Nordnorge, något som skedde som en humanitär gärning och som inte stärkte Tyskland särskilt mycket gentemot Norge, annat än att de inte längre behövde slösa resurser på sårade som skulle ha dött pga brist på dessa resurser.
Detta handlade endast om sårade och en evakuering av dessa, man flyttade inte några tyska trupper som var stridsdugliga.

Den andra fasen var efter att Norge blivit ockuperat helt och hållet och handlade om permittenttrafik. Tyska soldater fick åka svensk järnväg från norra Norge så att de kunde få en chans att träffa sina familjer i Tyskland. Vapen eller annan utrustning fick inte transporteras och samma mängd soldater som åkte åt ena hållet fick åka åt andra hållet så att antalet tyska soldater i Nordnorge inte förändrades. Återigen en humanitär handling som inte hjälpte Tyskland militärt i någon större omfattning utan handlade om att enskilda tyska soldater skulle kunna få åka hem på permission.
Här kan tilläggas att skälet till att man åkte genom Sverige istället för det ockuperade Norge har att göra med Norges geografi, där Södra och Norra Norge till stor del är skilt från varandra pga berg (numera finns tunnlar och goda kommunikationer den vägen) och att frakta tyska soldater via fartyg var en dålig idé så nära Storbritannien.

Den tredje fasen var den du skrev ovan, där en hel tysk division, med vapen och fordon, fraktades från Norge till Finland, via svenska järnvägar.
Detta handlade om att stödja Finland som var allierade med Tyskland för att ta tillbaka förlorat territorium från Sovjetunionen.
Jag har även för mig att det stora skälet till att man tillät den transporten var för att det var Finland som begärde det, inte Tyskland, och att det skedde för att hjälpa Finland, inte Tyskland.
Citera
2016-02-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Detta handlade om att stödja Finland som var allierade med Tyskland för att ta tillbaka förlorat territorium från Sovjetunionen.
Jag har även för mig att det stora skälet till att man tillät den transporten var för att det var Finland som begärde det, inte Tyskland, och att det skedde för att hjälpa Finland, inte Tyskland.
Det i kombination att Tyskland antydde att det kunde komma surt efter om man vägrade. Sverige var vid tillfället inringat och att riskera krig för att man inte ville hjälpa vår närmaste allierade Finland, nej, det hade bara inte gått.

Sen hade också Sverige via England varnat Sovjet för det förestående angreppet från Tyskland i och med att vi avlyssnade trafiken mellan Tyskland och Norge.
Citera
2016-02-02, 20:25
Medlem
Danmark tog man på 5 dagar - man mötte initialt motstånd vid tyska gränsen - flera döda Danska soldater...över 10...

Hela Danmark mobiliserade allt de hade. Och det var inte mycket. Det var styrkeförhållande mus/elefant.

Slutligen hotade Berlin med att ödelägga Köpenhamn med bombflyg - (som man hade ödelagt tex Rotterdam)

Kungen skrev på . Regeringen skrev på. Spara människors liv.

Och i samma sekund blev Danmark ett "protektorat"
Citera
2016-02-02, 21:53
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -boof-
Jag är insatt i konflikterna i mellanöstern o vet att allt på wikipedia om de konflikterna är lögn så jag tar ju inte den sidan seriöst i sådana här frågor.
OK dersom du ikke liter på Wiki i spørsmål om ww ii og Norge, kan jeg tilby et anerkjent norsk leksikon:

https://snl.no/Norge_under_andre_verdenskrig

Jeg er norsk og flere i min slekt deltok i krigen mot Tyskland.
Oppsummeringen i leksikonet jeg linker til er korrekt, enligt meg.
Citera
2016-02-03, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
OK dersom du ikke liter på Wiki i spørsmål om ww ii og Norge, kan jeg tilby et anerkjent norsk leksikon:

https://snl.no/Norge_under_andre_verdenskrig

Jeg er norsk og flere i min slekt deltok i krigen mot Tyskland.
Oppsummeringen i leksikonet jeg linker til er korrekt, enligt meg.

Lexikon som lexikon. All officiell politisk historia är lögn.
Citera
2016-02-03, 12:35
Bannlyst
Om nån är intresserad av ämnet var vänlig lyssna på klippet vid 5.59. Där säger han det mycket tydligt. Nån sida ljuger o jag vet att USA är lögnare...

Lyssnar man på klippet är det som mellanöstern idag. USA skapar krig genom proxystater medan självständiga stater vill ha fred. USA skapar egna regeringar i exil som de vill tvinga på folk genom krig.

Jag bryr mig inte om "erkända källor". Lyssna på vad han säger. Varför säger han så?
Senast redigerad av -boof- 2016-02-03 kl. 12:41.
Citera
2016-02-03, 18:38
Medlem
Citat:
Om nån är intresserad av ämnet var vänlig lyssna på klippet vid 5.59. Där säger han det mycket tydligt. Nån sida ljuger o jag vet att USA är lögnare...

Lyssnar man på klippet är det som mellanöstern idag. USA skapar krig genom proxystater medan självständiga stater vill ha fred. USA skapar egna regeringar i exil som de vill tvinga på folk genom krig.

Jag bryr mig inte om "erkända källor". Lyssna på vad han säger. Varför säger han så?

Vilket klipp...länk kanske?
Citera
2016-02-03, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Vilket klipp...länk kanske?

se ts
Citera
2016-02-04, 13:28
Medlem
xdrs avatar
Gör sig bättre i Konspirationsforumet.

Historia --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2016-02-04, 13:29
Medlem
Ok du syftar till Hitler och Tysklands politik vid den tiden.

Och framförallt tiden innan 2:a VK.

Det är idag allmänt känt att Hitler-Tyskland sökte samarbetspartner västerut - Hitler ville absolut inte ha krig med England och i förlängningen USA. Absolut inte!

I historie böckerna står det att kriget började med att Tyskland attackerade Polska radio stationer - att det var den utlösande faktorn..."att Brandenburger regiment startade offensivt krig"

Polen var Englands allierade - och därför förklarade man KRIG mot Hitler.

Det blir extrem komplicerat - eftersom Hitler och Stalin hade valt att dela Polen mellan sig (kommunism och Nazism är i princip samma totalitära vinkling)

...det blir ännu svårare att förstå - om man känner till enklaven "Köningsberg" Det är fört i bevis att den polska befolkningen attackerade den inhemska tyska befolkningen i området.

Tyskland attackerade därför Polen för att Polen tillät övergrepp från Polaker mot den etniska minoriteten Tyskar... Det finns gott om bevis bla roade sig polackerna med att sticka ut ögonen på sina offer (dvs polsk etnisk rensning) - Polackerna roade sig med att mörda tysk minoritet . och att fotografera liken med mutilerade ögon och könsorgan.
Citera
2016-02-04, 15:07
Medlem
Citat:
Lexikon som lexikon. All officiell politisk historia är lögn.

Jisses och förnekarnas uppgifter är sanna ???
Citera
2016-02-06, 22:41
Medlem
Skittråd.
Skulle inte flyttats vidare.
Skulle gått i korgen.
Svar på TS frågeställning: Nej.
Man kan till och med läsa sig till det på nätet.
Man behöver inte ens grundläggande historiekunskaper eller normal grundskoleutbildning för att kunna avfärda frågeställningen i trådstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in