2016-02-03, 16:12
Medlem
Jag fick idag ett inkassokrav från en väldigt gammal dispyt med FSK.

Vad är mina odds att vinna detta i rätten?

Jag är Egen företagare i ett Aktiebolag sen 8-9år tillbaka.
Tjänade väl inte särskilt mycket i början då detta skedde, kanske 16-18.000:- i månaden.
Det här är enda och sista gången jag nånsin nyttjat pengar från FSK, jag har betalat min egen sjukskrivning sen dess.

Det hela började såhär:

Jag blev sjukskriven pga operation. (kommer inte ihåg hur länge, en månad kanske)
Jag kontaktade försäkringskassans kontor och fick en tid att hjälpa mig reda ut sörjan med sjukpengar.
Jag och försäkringskassans anställde går igenom allt och hon kommer fram till att man skall jämställas med vad en normal anställd skall få i lön och det skall vara mitt sjukpenninggrundande inkomst.
Vi skriver in alla siffror och skickar in alla papper varpå jag senare får ut 16.282:- från FSK.
Långt senare (1.5 år kanske!?) med datum 2011-01-28 får jag en påminnelse att betala tillbaka hela beloppet då de säger att jag inte har någon SGI! De påstår själv att de skickat krav tidigare på post vilket jag inte fått ta del av. Jag kontaktar dem och säger att de inte skickat någonting på över 1 år vilket jag har till minnes av att det är lag på att göra föratt få ut pengar och förklarar att de inte har rätt att kräva någonting från mig.

Efter det blev det alltså helt tyst och nu 2016-02-03 kommer det ett inkassokrav från FSK då de kräver 23.733:- (varav 7271:- är ränta)

Det står att jag har t.o.m 16-02-15 att betala sen lämnas det till kronofogden.

Jag kommer antagligen överklaga när den hamnar hos kronofogden och sen går det antagligen upp i rätten.
Det beror väl egentligen på vad som kommer skrivas här.

Jag kommer göra allt föratt dom där jävla parasiterna på FSK inte skall få några pengar.
Citera
2016-02-03, 16:47
Medlem
Har du inte haft någon SGi, så ska du inte heller ha några pengar. Tycker du det är värt att få en betalningsanmärkning för knappa 30 000? Du lär inte vinna målet. Och pengarna tar dom från dig
på något sätt, förmodligen genom utmätning. Statliga skulder, som skatt och bidrag fortsätter dom
kräva dig på i fem år, innan ärendet avskrivs. Det räknas från dagen det hamnar hos KF.
Senast redigerad av PatricHbg 2016-02-03 kl. 16:49.
Citera
2016-02-03, 16:57
Medlem
Jag tror det är minst tre års preskriptionstid. Sorry.
Citera
2016-02-03, 17:04
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianPking
De påstår själv att de skickat krav tidigare på post vilket jag inte fått ta del av.

Påstå att man har skickat brev/krav räcker inte, de måste kunna bevisa att du har fått försändelsen, genom REK eller kvittera ut försändelse hos polisen.

Posten lämnar ingen garanti för att vanliga brev kommer fram.
Citera
2016-02-03, 17:47
Medlem
Danielxbf32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Påstå att man har skickat brev/krav räcker inte, de måste kunna bevisa att du har fått försändelsen, genom REK eller kvittera ut försändelse hos polisen.

Posten lämnar ingen garanti för att vanliga brev kommer fram.

Stämmer inte alls.

Det kan i många fall räcka med att påstå att man gjort utskick, särskilt om man kan påvisa strukturerade rutiner för utgående korrespondens eller som i fallet med myndigheter där utgående post t.om diarieförs.
Citera
2016-02-03, 18:05
Medlem
Inaniss avatar
Naturligtvis dåligt av FK att inte kräva dig på betalning direkt, konstigt att det alltid är kravbrev och räkningar som råkat komma bort på posten här på flashback.

Lite kass att dom inte direkt året efter när du vägrade betala inte drev det vidare och fick dig att betala tillbaka pengarna du fått för mycket. Trots allt pengar som dom fått ligga ute med. Men men sånt är det. Preskriptionstiden för skulder brukar vara 10 år från uppkomsten så även om dom är lite sena så går det utmärkt för dom att ta tillbaka sina pengar.
Citera
2016-02-04, 10:28
Medlem
Det är tio års preskriptionstid som det verkar vad gäller utbetalningar från försäkringskassan. Enklaste är väl att försöka bli av med räntan då det inte känns helt sjyst att den tillkommer. Kanske även göra upp en avbetalningsplan. Du borde inte låta det gå till kronofogden då det blir utslag direkt då det kommer från en statlig myndighet!
Citera
2016-02-04, 10:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Du borde inte låta det gå till kronofogden då det blir utslag direkt då det kommer från en statlig myndighet!
Dumheter - alla statliga myndigheters beslut om betalning utgör inte exekutionstitlar - det krävs enligt 3 kap. 1 § första stycket 6 utsökningsbalken en särskild föreskrift om att beslutet får verkställas för att en förvaltningsmyndighets beslut ska utgöra en exekutionstitel. Försäkringskassans beslut om återbetalning av försäkringsersättning utgör i avsaknad av sådan föreskrift inte en exekutionstitel - se NJA 1983 s. 362 och NJA 2013 s. 413.
Citera
2016-02-04, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Dumheter - alla statliga myndigheters beslut om betalning utgör inte exekutionstitlar - det krävs enligt 3 kap. 1 § första stycket 6 utsökningsbalken en särskild föreskrift om att beslutet får verkställas för att en förvaltningsmyndighets beslut ska utgöra en exekutionstitel. Försäkringskassans beslut om återbetalning av försäkringsersättning utgör i avsaknad av sådan föreskrift inte en exekutionstitel - se NJA 1983 s. 362 och NJA 2013 s. 413.
Gör en pudel om jag var fel ute där. Ska läsa på lite extra om detta tror jag bestämt. Kan inte ens skylla på att jag är trött - även om det är korrekt
Citera
2016-12-20, 13:53
Medlem
Sent svar om hur det gick men det kanske hjälper någon.

Jag fick prata med 3-4 olika handläggare på Fsk som inte var särskilt trevliga. Jag var aldrig otrevlig till en början(av anledning att jag spelade in alla samtal) förän de började bli irriterad. Efter att jag fått de 3-4 handläggarna att koka så blev jag antagligen skickad till nån specialavdelning för han som jag pratade sist var hela tiden saklig och aldrig otrevlig. Han konstaterade iallafall att FSK har gjort fel och jag haft rätt (vet ej mer än så) och han makulerade fakturan. Jag kommer dock ha dessa inspelade samtal kvar då dessa parasiter inte går att lita på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in