Hej,
Nu ska vi se om någon kan hjälpa mig med att förstå hur försäkringskassan räknar på föräldrapenningen och dagarna.
Under December- Januari tog jag ut 11 dagar föräldraledig, detta innebär att jag blir hemma hela 21 dagar om man räknar in helger och röda dagar. Därefter ansökte jag om föräldrapenning för de 21 dagarna. Nu när jag fick min lönespec så verkar det som att min arbetsgivare också dragit av 21 x 764 Kr av min Dec-Jan lönen. Dvs strax över 16.000 Kr. Vilket är Helt galet då de även räknar in helger och röda dagar. Så för varje Röd dag, Lördag samt Söndag har arbetsgivaren dragit av 764kr/dagen från min lön.
Finns uppenbarligen en femdagars regel som jag inte begriper mig på.
Tur är dock att man kan ändra i efter hand och lämna tillbaka dagar och betala tillbaka
Och det är här jag behöver hjälp, hur måste man ansöka och lägga om dagarna så man tjänar på det och inte förlorar på det.
Dagarna det gäller är
Dec
21 Måndag
22 Tisdag
23 Onsdag
24 Torsdag Röd Dag
25 Fredag Röd Dag
26 Lördag Helg
27 SöndagHelg
28 Måndag
29 Tisdag
30 Onsdag
31 Torsdag Röd Dag
Jan
1 Fredag Röd Dag
2 Lördag Helg
3 Söndag Helg
4 Måndag
5 Tisdag
6 Onsdag Röd dag
7 Torsdag
8 Fredag
9 Lördag Helg
10 Söndag Helg
Så.. Alla dagar ovan har det dragits av 764kr/dagen av arbetsgivaren och jag har fått föräldrapenning för dem. VILKA dagar får jag lämna tillbaka så att arbetsgivaren INTE drar av 764kr/dag för helger och röda dagar?
Uppskattas all hjälp
Tack på förhand