Citat:
Ursprungligen postat av
Petrucciani
Hej och tack för insiktsfulla inlägg. Då jag insett att någon form av off-grid-leverne inte är realistiskt för oss så förbereder jag mig endast genom att att säkra upp/preppa för de mest akuta praktiska problemen som lär uppstå när samhällets fundament börjar krackelera och ska rivas ned inför uppförandet av nya hårdare kontrollstrukturer. Ser nästan fram emot att kanske snart tvingas leva mer i nuet och släppa all flerårig planering som bara tenderar att dränera min energi, även om det ju antagligen sammanfaller med drastisk sänkning av komfortnivån. ...
Tack för ett välskrivet inlägg!
Ser också fram mot vad som är och komma skall. Människor förstår inte men en ny paradigm väntar, en ny "standard". Allt blir otroligt nog bättre.
Den mentala biten, som du förstått, är det viktigaste - Det går inte att preppa sig mot en cancer i samhället, det måste förstås och förändras inombords. Sedan förstår jag de som köper solpaneler och en extra vedhög, why not.
Defaitiskt - tack, har lärt mig ett nytt ord idag!
Omvälvningen vi ser nu och dit vi är på väg, har givetvis praktiska effekter, vi lever trots allt materiellt. Men allt som strävar efter det motsatta är till nytta - särskilt de som lever i storstadslägenheter, vilket givetvis har en komisk underton då de är minst villiga att flytta. Att bli mindre beroende av det materiella har således starka fördelar och ska sanningen fram har även jag allt för mycket "material" som borde försakas.
All strävan som på något sätt frigör från beroendeskap av det nuvarande samhällets logistiska funktioner är positivt. Och görs det inte frivilligt, blir det tvingande. Man kan välja. Men du gillar ju naturen och har säkert redan de tankebanorna.
Vill man ta ett steg till, bli en ambassadör för den nya världen, bör man låta kärleken leda ens väg. Först till dig själv - Sedan - sprida din glädje och positivitet, vart du än går. Ge den extra uppmuntran till någon du inte känner. Att ge bort när det minst anas. Att göra vän av fienden.
För vi vet vad DE vill. Vi vet vad DE vill att du ska göra. Gör bara det omvända