• 1
  • 2
2016-02-15, 22:41
Medlem
Brutes avatar
Hur är golvet behandlat? Lackat? Oljat? Vaxat?

Och oavsett svar på det, så skall du aldrig skura det. Att ha mer vatten på ett befarat duktskadat gilv är ju inte så smart.
Parkettgolv torkas på sin höjd med lätt fuktad duk.

//Brute
Citera
2016-02-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Hur är golvet behandlat? Lackat? Oljat? Vaxat?

Och oavsett svar på det, så skall du aldrig skura det. Att ha mer vatten på ett befarat duktskadat gilv är ju inte så smart.
Parkettgolv torkas på sin höjd med lätt fuktad duk.

//Brute
Tror det är lackat. Är det så illa? Ska jag alltså vara nere på knä i varenda rum och torka med en lätt fuktad duk?
Citera
2016-02-15, 23:14
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bopbo
Tror det är lackat. Är det så illa? Ska jag alltså vara nere på knä i varenda rum och torka med en lätt fuktad duk?

Varför? Har du fått smutsfläckar överallt?

Fläckar tar du hand om direkt när du spillt något.
Dammsug golven regelbundet.
Då och då kör du över golven med en lätt fuktad sån här, efter dammsugning, i fall du vill få fart på glansen igen.

http://www.clasohlson.com/medias/sys...8327648286.jpg

Suck, jag som trodde det här var ett dödsknarkarpedofilnazistforum.

//Brute
Citera
2016-02-15, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Varför? Har du fått smutsfläckar överallt?

Fläckar tar du hand om direkt när du spillt något.
Dammsug golven regelbundet.
Då och då kör du över golven med en lätt fuktad sån här, efter dammsugning, i fall du vill få fart på glansen igen.

http://www.clasohlson.com/medias/sys...8327648286.jpg

Suck, jag som trodde det här var ett dödsknarkarpedofilnazistforum.

//Brute
Ok, är uppväxt med att man alltid tar golvmoppen efter dammsugning, det kan väl bli skitigt av att man bara går på golven också. Har inte tänkt på att det kan skada golvet, vi fick åtminstone aldrig några fuktskador eller mögel på parkettgolvett i lägenheten jag växte upp och bodde i under 17 år. Men tack för bra svar! Då kör jag på en sån framöver.
Citera
2016-02-16, 12:28
Medlem
Efter det brute sa om att man inte ska moppa parkettgolv kollade jag upp det lite. Vissa säger att man kan tvätta golvet med vatten och såpa, men att man ska krama ur den ordentligt innan. Andra säger att om man skurar ett lackat parkettgolv så KOMMER DET BLI mögel eftersom vattnet rinner ner i springorna och fukten inte tar sig upp igen pga lacken på parketten. Så det gror där nere tills mögel bildats.

Vari ligger sanningen? Är hela min lägenhet förstörd nu för att jag moppat golvet två gånger på två veckor? Första gången var jag fan tvungen eftersom vi gick in med blöta skor i lägenheten med alla kartonger på flyttdagen. Andra gången var igår. Är det kört?
Citera
2016-02-17, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bopbo
Efter det brute sa om att man inte ska moppa parkettgolv kollade jag upp det lite. Vissa säger att man kan tvätta golvet med vatten och såpa, men att man ska krama ur den ordentligt innan. Andra säger att om man skurar ett lackat parkettgolv så KOMMER DET BLI mögel eftersom vattnet rinner ner i springorna och fukten inte tar sig upp igen pga lacken på parketten. Så det gror där nere tills mögel bildats.

Vari ligger sanningen? Är hela min lägenhet förstörd nu för att jag moppat golvet två gånger på två veckor? Första gången var jag fan tvungen eftersom vi gick in med blöta skor i lägenheten med alla kartonger på flyttdagen. Andra gången var igår. Är det kört?

Ingen?
Citera
2025-01-21, 10:29
Medlem
smoerreboms avatar
Jag moppade rätt ovetande alltid det riktiga fiskbensmönstrade parkettgolvet i min hyresrätt i tio år utan att något hände med det.

Nu har jag flyttat in i en lägenhet med sånt där billigt blankt trägolv och har börjat sätta mig in i sånt här mer då det nu är min egendom det gäller. Tror ni det är skadligt att moppa med en sån där disktrasmopp utan grövre grejer på om man är noga med att vrida ur den? Jag gjorde detta igår med med citronsåpa men var oerhört noggrann med urvridningen så att det torkade upp på ett par sekunder nästan överallt. Det blev bra men jag tänker på lite längre sikt. Om jag gör detta typ en gång i månaden, kommer det att ha nån negativ effekt? Noterade att såpan har en lite annan effekt på ytan än vanligt golvrent hade i förra lgh såtillvida att det blev väldigt ohalt. Det borde väl vara bra?
Citera
2025-01-21, 11:39
Medlem
Parkett är ju lackad ek, tål inte vatten men en golvslipsre kan fixa till det med slipning samt fyllning av sprickor sen lack på det...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in