2024-07-04, 09:19
Medlem
Någon som har urklipp från betalartikeln ?
https://www.nordsverige.se/2024-06-2...-overens-cf310
Citera
2024-07-06, 22:12
Medlem
Inte citat, men de anser att det är osannolikt att teorin om myren stämmer, bl a pga bränslemängden. De har istället letat i havet utanför Höga kusten och fått träff med ekolod på ett föremål som till form och storlek stämmer med planet. Vid återbesök kunde de dock inte återskapa träffen och vädret har gjort att de inte kunnat gå vidare med andra undersökningar ännu.
Citera
2024-07-07, 01:47
Medlem
Verkar ju mycket intressant. Vore bra om han faktiskt hittat planet. Da kan kanske familjerna fa ett avslut efter alla dessa ar.
Citera
2024-07-07, 03:24
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kharthoum
Inte citat, men de anser att det är osannolikt att teorin om myren stämmer, bl a pga bränslemängden. De har istället letat i havet utanför Höga kusten och fått träff med ekolod på ett föremål som till form och storlek stämmer med planet. Vid återbesök kunde de dock inte återskapa träffen och vädret har gjort att de inte kunnat gå vidare med andra undersökningar ännu.

Låter märkligt att dom inte hittade tillbaka till rätt plats då en markering på ekolod (waypoint) är det närmaste exakt på +-5meter. Klantigt om det missade att lägga markering.
Citera
2024-07-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Låter märkligt att dom inte hittade tillbaka till rätt plats då en markering på ekolod (waypoint) är det närmaste exakt på +-5meter. Klantigt om det missade att lägga markering.

Öppnade börsen och betalade för artikeln, passade även på att läsa första artikeln.

Som jag förstår det så vet dom platsen men har inte haft möjlighet att bekräfta objektet med undervattendrönare, även flertal andra fynd dom inte kunnat kontrollera.

Tittar man på SMHI så ser det onekligen ut och va skitväder hela tiden längs den kustremsan med starka byvindar.

Misstänker att dom rent av fick en turträff på objektet med rätt vinkel.

Kan hålla med om att det låter långsökt för ett flygplan med så lite flygbränsle att nå fjällmarkerna så dom är nog inte ute & cyklar.

Frågan är, vilka troliga sökområden finns det ?
Citera
2024-07-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av switchen
Som jag förstår det så vet dom platsen

Nagon som vet vilket omrade det galler ? Sista bekraftade observationen av planet var val vid Angermanalven, sett fran en rotekamrat ? Man visste ju aven fran radiokommunikation hur mycket bransle dom hade kvar.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-07 kl. 14:46.
Citera
2024-07-07, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan

Jo de hade platsen men fick ändå inget på ekolodet vid återbesöket, något som tydligen kan förklaras med inställningarna. De vill gå ner med drönare men det går inte ännu pga vädret.
Citera
2024-07-18, 17:18
Medlem
Hande det nagot mer rorande detta ? Det var ju som sagt mycket intressant med den nya informationen.
Citera
2024-07-18, 18:24
Medlem
Ördögs avatar
Mer än åtta år efter att jag tämligen spontant öppnade denna tråd, kan jag bara uttrycka min stora glädje över att ämnet väckt sånt intresse! Tack till alla som medverkat, och som kommer att medverka!
Citera
2024-07-20, 16:47
Medlem
Laste lite tillbaka i traden har. Det finns ju mycket bekraftad information.

14.05 ca sista bekraftade observationen fran rotekamrat vid Angermanalven.
13.55 ca radiokontakt med F4 och bekraftat 50 liter bransle.
13.30 ca Junsele lagesrapport.

Att dom finns i vatten ar ju uppenbart. Annars skulle planet hittats for langesedan. Finns det bransle nog att na Hoga Kusten fran sista bekraftade observationen ? Det ar ju liksom det mest relevanta.
Citera
2024-07-20, 19:15
Medlem
En ny video på Youtube om Röd Niklas. Den kommer inte med något nytt och är inne på linjen att planet kraschade uppe i Jämtland. Det som kan vara intressant är att den beskriver vädret och vad som hände med de andra planen:
https://www.youtube.com/watch?v=mnM2t5bdtw0
Citera
2024-07-21, 01:55
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Laste lite tillbaka i traden har. Det finns ju mycket bekraftad information.

14.05 ca sista bekraftade observationen fran rotekamrat vid Angermanalven.
13.55 ca radiokontakt med F4 och bekraftat 50 liter bransle.
13.30 ca Junsele lagesrapport.

Att dom finns i vatten ar ju uppenbart. Annars skulle planet hittats for langesedan. Finns det bransle nog att na Hoga Kusten fran sista bekraftade observationen ? Det ar ju liksom det mest relevanta.

Det finns inget som öht bekräftar att det var Junsele de hade under sig. Om jag har rätt uppgifter så såg de ett kyrktorn som de trodde kunna vara Junsele kyrka?

Alla övriga plan landade vid kusten eller i kustnära områden. Jag har mycket svårt att se varför Röd Niklas skulle irra bort sig och hamna i norra Jämtland.

Att sen ett gäng grabbar sitter och stirrar sig blinda på Google Maps och hittar en random myr som de inbillar sig att planet "slagit" ner i är fantasier. Skulle de ha störtat har det varit vrakdelar, flygfotogen m.m. och jag lovar, isarna och myrarna är metertjocka i norra Jämtland i januari -mars.

Min teori är att de nödlandade vid kusten någonstans där isen inte höll för dem. Det var ju ett av de övriga planen som sjönk?

Planet hittas troligen nånstans vid kusten, ett flygplan "försvinner" inte på land utan spår (vrakdelar o dyl) men om de däremot landat på is som inte bar sjunker de spårlöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in