Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-24, 13:25
  #13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Vi kan för enkelhetens skulle avgränsa det till bakterienivå även om jag hade kunnat inräkna allt i definitionen.

Då är alkohol fortfarande renare.
Citera
2016-02-24, 13:42
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Då är alkohol fortfarande renare.

Det är dock mycket skadligare. Du kan utradera en faktor och ersätta det med tiotal skadliga... Alkohol är ett gift som hade förbjudits om det lanserats i modern tid.
Citera
2016-02-24, 14:01
  #15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Bakterier i mat dör i stora utsträckningar under stekning, men mat bär fortfarande på inneboende bakterier. Kranvatten är renat redan före kokningen. Är följaktligen kokat kranvatten den renaste substansen i världen att absorbera i sitt system?

Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Vi kan för enkelhetens skulle avgränsa det till bakterienivå även om jag hade kunnat inräkna allt i definitionen.

Ja, det är det sannolikt. Även om många organiska lösningsmedel är renare både med avseende på kemiska föroreningar och bakterier så innebär dessa andra negativa hälsoeffekter.

När det gäller kranvatten så bör det innehålla ett antal kemiska komponenter för att smaka gott.

Det betyder att avjoniserat OCH kokat vatten är ännu renare men är då också mer smaklöst.
Citera
2016-02-24, 14:18
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ja, det är det sannolikt.

Vad är sannolikt? Att kokat vatten skulle vara den renaste substansen att uppta i kroppen bland vardagliga alternativ?
Citera
2016-02-24, 14:26
  #17
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Vad är sannolikt? Att kokat vatten skulle vara den renaste substansen att uppta i kroppen bland vardagliga alternativ?

Vardagliga alternativ är inte definierat så du får komma med en definition.

I min (vardagliga) värld så är kokat kranvatten den renaste substansen.

Däremot kan jag tänka mig substanser som är renare om jag går utanför min vardagliga värld. Du har inte heller nämnt något om mängden av den substans som du far efter.

Mängden har en viss betydelse när vi pratar om upptag i kroppen.
Citera
2016-02-24, 14:33
  #18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Vardagliga alternativ är inte definierat så du får komma med en definition.

Men vad tror du jag menar? Daglig föda/vätska som upptas i systemet. Alltså den sorten som du återfinner i dina matbutiker eller restauranger. Därmed utesluts det som är teoretiskt "megarent" men producerat i ett kärnkraftverk.... Det är ingen daglig substans som du är sannolik att prenumerera på.
__________________
Senast redigerad av Spacetime. 2016-02-24 kl. 14:39.
Citera
2016-02-24, 15:05
  #19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Men vad tror du jag menar? Daglig föda/vätska som upptas i systemet. Alltså den sorten som du återfinner i dina matbutiker eller restauranger. Därmed utesluts det som är teoretiskt "megarent" men producerat i ett kärnkraftverk.... Det är ingen daglig substans som du är sannolik att prenumerera på.

Då föreslår jag kokat kranvatten. Det kommer att passa dig fint...
Citera
2016-02-24, 15:26
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Då föreslår jag kokat kranvatten. Det kommer att passa dig fint...

Haha, jag är inget genialiskt nervvrak. Det sinnestillståndet uppkommer vanligtvis senare. Är inte ens 30 år! Ge det lite tid.. Min frågeställning är främst teoretisk.
Citera
2016-02-24, 17:41
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Haha, jag är inget genialiskt nervvrak. Det sinnestillståndet uppkommer vanligtvis senare. Är inte ens 30 år! Ge det lite tid.. Min frågeställning är främst teoretisk.
Din urpsrungliga fråga är ställd ungefär på samma sätt som "vilket snöre är bäst?" men det du verkar vara ute efter är så drickbart vatten som möjligt utan att få i dig skadliga organismer och/eller lösta skadliga spårämnen. I det avseendet är vanligt kranvatten väldigt bra eftersom vi generellt sett har god kvalitet på vattnet här i Sverige och normalt inte behöver koka eller filtrera det för att det skall vara drickbart.

Om man är extra paranoid och kokar vattnet så dör de allra flesta organismer som kan orsaka problem i tillräckligt hög utsträckning för att det skall vara helt ofarligt. Det som återstår är då lösta salter och eventuella andra spårämnen. Vill man bli av med dem är filtrering genom aktivt kol ett enkelt och billigt sätt att göra sig av med reaktiva ämnen man inte vill få i sig.

Vill man få vattnet ännu renare är filtrering i kombination med destillation (eller annan avjoning, t.ex elektrokemisk) att föredra. Värt att tänka på är att avjonat vatten inte är särskilt nyttigt att dricka även om vi tål det och kan kompensera bristen på salter i vattnet genom att äta lite mer mat som innehåller de salter vi behöver. Det är t.ex vanligt att man historiskt har saltat sitt te istället för att sockra det i regioner som tagit sitt dricksvatten direkt från glaciärer.
Citera
2016-02-24, 20:52
  #22
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Det är dock mycket skadligare. Du kan utradera en faktor och ersätta det med tiotal skadliga... Alkohol är ett gift som hade förbjudits om det lanserats i modern tid.

Måtta är ordet. Några glas rödvin är inte mer dödligt än om du skulle få för dig att dricka ett par liter vatten för mycket. Men i bakterie sammanhang är alkohol renare än vatten. Men alla bakterier är inte farliga för den delen heller. Där gäller nog även måtta där med.
Citera
2016-02-24, 21:58
  #23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Måtta är ordet. Några glas rödvin är inte mer dödligt än om du skulle få för dig att dricka ett par liter vatten för mycket. Men i bakterie sammanhang är alkohol renare än vatten. Men alla bakterier är inte farliga för den delen heller. Där gäller nog även måtta där med.

Det som händer om man dricker excessiva mängder vatten är att hjärnan svullnar upp och man följaktligen dör. Alkohol är skadligt i alla mängder. Det är människan som är tålig, inte alkoholen som är ofarlig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback