• 1
  • 2
2016-02-25, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Iom att delägarna inte lyssnar så får du sätta emot.

Dvs, informera lugnt och stilla om att om inte lönen (rätt lön) infinner sig den 25 (eller annan dag beroende på om det är helg) så lyfter du inte ett finger på jobbet förens pengarna sitter på kontot.

Lönen är något du får för att utföra ditt jobb. Får du inte lönen ska du heller inte jobba.
Kan fungera, men var medveten om att det inte är korrekt förfarande rent juridiskt.
Citera
2016-02-26, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Revisorn sköter revision och bokslut. Nu tänker du på en lönetant på löneavdelningen.

En revisor sköter allt i min värld så har jag det. Allting som har med pengar och skatter sköter revisorn.
Citera
2016-02-26, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutalSten
En revisor sköter allt i min värld så har jag det. Allting som har med pengar och skatter sköter revisorn.
Nej, det är en redovisningskonsult som möjligen sköter detta, inte en revisor.
Citera
2016-02-27, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Hej,

Jobbar för ett mindre företag sedan ett år tillbaka, jobbar hemifrån. Under detta år har en av de tre delägarna inte klarat av att betala ut lönen korrekt en enda gång. Antingen kommer lönen 1-2 dagar försent eller så är det fel på lönen. Till exempel har idioten tre månader i rad betalt ut en tidigare lön "för att han bara tog nåt, borde ju va typ samma som förra månaden", vilket sen tar 3-4 dagar att åtgärda. Idag sitter jag igen utan lön, fast den ska komma den 25e varje månad. Det handlar inte så mkt om att jag inte överlever 1-2 dar extra, förutom att flera av mina autogiro-betalningar ska dras natten till den 26e varje månad, och det kan även vara sjukt störande om den 25e är på en fredag. Det är mer en principsak, då jag inte fattar hur man kan vara så jävla pantad att man lyckas faila varenda jävla månad. Snubben kommer alltid med någon bortförklaring. Jag har flera gånger påtalat det här för delägarna (mina chefer) men det händer inget.
För varje månad som går blir jag mer frustrerad och blir nästan sugen att hota med att jag säger upp mig om det händer en enda gång till.

Finns det något man kan göra för han ska börja ta det här med utbetalningar seriöst? Kan man snacka med fack eller liknande?

bättre du hotar med fogden än att säga upp dig.. kanske det dom vill att du slutar
Citera
2016-02-27, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Hej,

Jobbar för ett mindre företag sedan ett år tillbaka, jobbar hemifrån. Under detta år har en av de tre delägarna inte klarat av att betala ut lönen korrekt en enda gång. Antingen kommer lönen 1-2 dagar försent eller så är det fel på lönen. Till exempel har idioten tre månader i rad betalt ut en tidigare lön "för att han bara tog nåt, borde ju va typ samma som förra månaden", vilket sen tar 3-4 dagar att åtgärda. Idag sitter jag igen utan lön, fast den ska komma den 25e varje månad. Det handlar inte så mkt om att jag inte överlever 1-2 dar extra, förutom att flera av mina autogiro-betalningar ska dras natten till den 26e varje månad, och det kan även vara sjukt störande om den 25e är på en fredag. Det är mer en principsak, då jag inte fattar hur man kan vara så jävla pantad att man lyckas faila varenda jävla månad. Snubben kommer alltid med någon bortförklaring. Jag har flera gånger påtalat det här för delägarna (mina chefer) men det händer inget.
För varje månad som går blir jag mer frustrerad och blir nästan sugen att hota med att jag säger upp mig om det händer en enda gång till.

Finns det något man kan göra för han ska börja ta det här med utbetalningar seriöst? Kan man snacka med fack eller liknande?
Det blir ofta massa kedja reaktioner när sånt med bl.a. Sena betalningar mm få han att betala i tid eller byt jobb ,
Citera
2016-02-27, 12:22
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Det är riktigt korkat att låta revisorn sköta sådant som en vanlig ekonomiassistent klarar av.
Citera
2016-02-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9ekompaniet
bättre du hotar med fogden än att säga upp dig.. kanske det dom vill att du slutar

Dom skulle gå under utan mig.
Citera
2016-02-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johansvensson55
Det blir ofta massa kedja reaktioner när sånt med bl.a. Sena betalningar mm få han att betala i tid eller byt jobb ,

Ja precis, i och med att lönen blev sen den här gången (sen eftermiddag den 26e) så hade inte mina autogiro-betalningar dragits, vilket innebär att jag måste höra av mig för att be om faktura istället.
Citera
2016-02-27, 17:30
Medlem
Custom_mades avatar
Vet flera som blivit lurade på lön även i Sverige.
Citera
2016-02-27, 18:40
Medlem
Citat:

Revisorn kan inte både sköta löpande åtgärder och sedan revidera bolaget. Det är olagligt att revidera sina egna handlingar.

Är du säker på att det inte är en redovisningskonsult du har?
Citera
2016-02-28, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Revisorn kan inte både sköta löpande åtgärder och sedan revidera bolaget. Det är olagligt att revidera sina egna handlingar.

Är du säker på att det inte är en redovisningskonsult du har?

Får nog kolla upp vad jag har haft dom senast 12 åren har ingen koll märker jag..
Citera
2016-02-28, 15:07
Medlem
Citat:
Säg till snubben att du vill att revisorn ska sköta lönen annars säger du upp dig.

En revisor sköter aldrig löner eller bokföring åt ett företag. En revisor sysslar med kontroll av bl.a. ekonomi och förvaltning i ett bolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in