Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-28, 13:05
Medlem
Några låtar som blev hits i juli -74...

Månadens mest uppenbara bidrag till musikhistorien...

Sweet - The sixteens... Chinn & Chapman; stämsångsfantasi! Steve är übercool i sina solglasögon En fullkomligt fulländad poplåt, i mitt tycke...
Abba - Watch out Kanske ändå min favorit; en av Abbas allra bästa; lysande glam, tyvärr utan film. Slog i Mocambique av alla ställen...
John Denver - Annie's Song ...såå 70-talsballad det kan bli. Tveklöst mycket vackert.
George McCrae – Rock your baby... soft och läcker "sängkammardisco"... Discon börjar göra sig bred och kommer snart att "ta över". Som ett typexempel för en brytningstid...

Sedan några av kategorin Mycket kända låtar / "radioplågor"...
Elton John - Don´t let the sun go down on me... Jag förknippar den ju mest med duettversionen med George Michael från -91, men det var alltså nu låten blev en hit första gången, åtminstone i Usa. Visst är det en vacker låt, men han har ju så många att det blir svårt att hävda att det skulle vara någon av hans 15 bästa, tycker jag... Drygt 5 minuter av storslagenhet...
Dan Hill – Tchip tchip... (utan film) Ja... Det belgiska originalet med "Cash & Carry" hade nått som högst #6 vid årsskiftet 73/74, så den här sydafrikanska versionen var den första att bli en topp-5-hit (i Sydafrika). Det låter i mina öron enerverande plastigt men visst, svårt att tänka sig något "käckare"...
Dalida – Gigi l´amoroso Dalidas stora, teatraliska cabaretnummer. Som Anita Lindblom senare gjorde på svenska. Det är såklart gripande när man känner texten, men genremässigt ligger den väl en bit ifrån "den vanliga popschlagern"...

Mellanlagret: riktigt bra låtar som definitivt förtjänar uppmärksamhet:
Mike Brant – C´est comme, ca que je t´aime ... Arketypen för alla "kraftballader"... Han tar ju i så man nästan tycker att det går till överdrift... Storartade röstresurser...
Raul Seixas – Gita Brasiliansk berättande låg- eller mellantempopop. Tjusiga klanger, snygg film, Utmärkt spisarmusik som drar åt det storslagna...
Alvin Stardust – Red dress Platåskor och svart slängkappa och klockren glam, vem kan motstå detta? Slog i Danmark.
Catapult – Let your hair hang down Det ska vara långt hår i år! Mera charmig glam; från holländsk lista...
ABBA - Honey honey ... Lite tveksam placering, eftersom den ju var en svensktoppshit redan i maj: i juli slog den åtminstone i Västtyskland. Söt sak som var favorit bland tjejerna i klassen.
Stephanie de Sykes and rain – Born with a smile on my face ... Ännu en lättrallad mellantempopralin som lämnar en med ett saligt eller fånigt leende på läpparna. Ren smittande glädje; har nog inte hört den på 50 år... Englandslistan.
Slade – Bangin man Jag älskar ju detta. Glamkungarna i högform!
William Shakespeare – Can´t stop myself from loving you ... Kan inte minnas att jag hört den här på radion, trots att Svenne & Lotta tydligen har gjort den, nej vi kan inte få nog av glam från den här månaden...Australien: fränt med en ung Paul Hogan som presentatör...
Los diablos – Acalorado Mera god uppsluppen mellantempopop; spansk lista.
Hues Corporation - Rock The Boat Mera välkänd disco från Usa-listan.

Ytterligare några, kanske överkurs, för den som vill nörda sig...
Umberto Balsamo - Bigiardi noi (Här i en sen tv-version från 1990.) Tjusig italiensk lågtemposchlager med full orkester.
Claude Francois – Le mal aimé Schlager med lättrallad refräng. Fransk lista.
Dusko Lokin – Još pamtim Långsamt, storslaget, tjusigt orkesterarrangemang, litegrann spagettiwesternkänsla. Jugoslavien. Präktigt på alla sätt.
Terry Jacks – If you go away Mera melodramatiskt lågtempo. Känd, men nu var det väl längesedan man hörde den. Norsk lista.
Annette Klingenberg – Snart er du mer end sytten år Hurtig schlager som jag tycker mest påminner om 68-69-stil, Ewa Roos och Mona Wessman... Polka? En sen film finns, (som är klang- och taktmässigt väldigt annorlunda) ...
Anjelica Maria – Me gusta estar contigo Mera polka; från mexikansk lista med den typiska mexikanska klangvärlden: klart exotiskt...
Karlstad Örjans - Evelyn (På svensktoppen; utan film.) Hoppsan! Inget jag nu kan minnas mig ha hört, men låter det inte påfallande likt "Evert", som Eddie Meduza fått äran för och som flera artister haft radiohits med, t ex Stefan Ljungström...? Minns gör jag däremot Schytts Hasta la vista Präktig folkhemsschlager... "Vill ej se åt en Paella, falukorv jag skulle välja nu"
Senast redigerad av slaktarmick 2024-08-28 kl. 13:33.
Citera
2024-08-28, 17:31
Medlem
Om juli var överflödande rik, kan man inte säga detsamma om augusti-74...

Det råder knappast någon tvekan om vad som i mina öron var "månadens melodi":
10cc - The Wall Street Shuffle sofistikerad, variationsrik komposition, naturligtvis mycket känd... Mitt i 70-talet...

Några övriga att upptäcka eller minnas...
Leo Sayer – One man band Melodisk trubadurpop. Slog i Mocambique.
Mungo Jerry – Long legged woman dressed in black Boogiegladpop. Slog i Argentina.
( Diana Ross & M. Gaye – You are everything ... äh, i smörigaste laget, men däremot finns en småkul version mellan Ross och Larry Hagman (!) på youtube, fast den är förstås nyare...)
Walkers – Let´s go let´s go let´s rock n roll Frän dansk glam. Sångaren ser ut som en kopia på Brian Connolly...
David Essex – America Raffinerat lågtempo, som en säregen blandning av blues och "Sugar me" kanske... Slog på Luxemburglista.
I cugini di campagna - Innamorata De ser ut som ett vanligt glamband, men de låter som något helt unikt. Italienskt lågtempo i falsett. Melodin låter ganska mycket som "Ramona"... och kanske en liten smula "Bohemian rhapsody"...
Mud – Rocket Skön glam med femtiotalsretrostil och snygg film (Toppop). Slog i Holland.
Paul Anka & Odia Coates – Having my baby Lågtemposoul. Mycket romantiskt och tjusigt. Usa-listan
Stevie Wright - Evie Vital, larmig australisk poprock.
Leo Dan – Pareces una nena Argentinsk tuggummipop... eller vad det nu är. Glad blir man i alla fall. Från venezuelansk lista.

Sven-Ingvars får en svensktoppsetta med Jag vill resa bort (utan film). Jag har ju alltid varit stor Sven-Ingvarsbeundrare... men för övrigt slås jag av hur många Svensktoppshits som ännu saknas på youtube... Anna-Lena Lövgren, Pastellerna...
Senast redigerad av slaktarmick 2024-08-28 kl. 17:59.
Citera
2024-09-10, 17:50
Medlem
Bartman777s avatar
Ted Gärdestad - Kaliforniens Guld (1973)
https://www.youtube.com/watch?v=FyRfwX-00OU

Det har varit en favoritlåt för mig sedan jag var liten, den har följt mig hela mitt liv.
Jag tycker den är oerhört vacker. Den har väl ofta fallit i skuggan av Teds mer kända låtar, men detta är hans bästa helt klart i mitt tycke.
Citera
2024-09-30, 14:57
Medlem
Låtar som slog i september -74...

Bara 4 jag tror är hyfsat kända:
Barry White - Can´t get enough of your love baby... Han levde ju högt på sin röst. Låten tycker jag är en smula tam men helt okej.
Waldo de Los rios - Va pensiero (Nobucco) dvs den uppoppade versionen av Verdis "Fångarnas kör" som slog stort i hela Europa. Ovanligt med operamusik på topplistorna, men den här torde väl alla känna igen... Pampigt.
Carl Douglas – Kung fu fighting Funkig disco som svänger ypperligt. Och väl den enda av månadens låtar som fortfarande hörs relativt ofta i radion.
Sparks - Amateur hour Stod väl på toppen denna höst med sin säregna glam med operadrag. Youtube levererar... En stor favorit i min värld. Slog i Danmark.

Månadens främsta överraskningar för mig:
CCS – The hurricane coming
Wikipedia kallar CCS "storband" och ljudbilden är något alldeles i hästväg. Fantastiskt storartad musik med "djungeltrummor" och maffigt blås. Jag blir helt tagen! Slog i Mocambique...
Paul da Vinci – Your baby ain´t your baby anymore Låter som 1962 ungefär. Rubettessångaren i en falsettfantasi. (Samtidigt hade Rubettes en hit med nästan sliskigt sockriga "Tonight").
Arrows – Touch too much Chinn & Chapman och utgivet på RAK-etiketten minsann. Detta är ju glammens epicentrum, men på sluttampen.
Andy Kim – Rock me gently Ser både ut och låter som Neil Diamond. Elegant sjuttiotalspop i mellantempo.
Riccardo Cocciante - Bella senz'anima Kraftballadernas mästare i en tidig hit. Mäktigt.
Teach-in – In the summernight Fjäderlätt gladpop ett halvår före eurovisionsvinsten. Behaglig röst.
Ringo – Remets ce disque Mellantempopop med säregen ljudbild. Vad är det som låter? Cykelpump?
Au bonheur des dames – Oh les filles Lite spexartad femtiotalspastisch som för tankarna till Jerry Williams "I can jive".
Gerry & the pacemakers – Remember the days of rock n roll(Utan film.) Sen hit för dem men mycket tidstypiskt 1974. Som en parallell till Mott the hooples "Golden age of rock´n roll". Slog i Danmark.
Juan Gabriel - Esta rosa roja Trallvänlig schlager på mexikansk lista. Gillar man det kan man även testa Gunter Gabriel – "Hey boss : ich brauch mehr geld" (Österrikisk lista).
Hans Petter Hansen – Jeg kommer snart igjen Demis Roussos på norska med hoppfull text. Riktigt bra tolkning!
Senast redigerad av slaktarmick 2024-09-30 kl. 15:05.
Citera
2024-10-04, 08:01
Avstängd
AfghanMupps avatar
Stoppa Matchen!

Helt enkelt underbar. Motivering: melodin, den går ju att dansa till. Texten är otroligt bra, en politisk låt

https://www.youtube.com/watch?v=Mt5EaTMBE6o

Rent värderingsmässigt är jag emot det här. Fånigt att bojkotta på det här sättet. Idag tex vill jag åter se Ryssland i ishockey. Helt makalöst hur västvärlden kan hålla på med sina uteslutningar för det kan slå tillbaka.

Nu stoppades inte matchen. Sverige mötte Chile i Båstad och vann. Sverige med Björn Borg vann Davis Cup 1975. Tidigare 1968 var det också lite uppståndelse när Sverige mötte Rhodesia. Den matchen blev verkligen stoppad och spelades inte i Sverige. Mötet lades till franska rivieran istället. Sverige och Israel möttes 2009 utan publik av säkerhetsmässiga anledningar.

Du ska inte tro att det blir sommar är från 1973. Motivering. Jag hoppas att man sjunger den i skolorna. Den är lugn och fin och är svensk.

https://www.youtube.com/watch?v=C9lDwkruo7E

Världens Bästa Karlsson Från Karlsson På Taket 1974. Motivering. Ljudet i bakgrunden. Jag antar att det är elgitarr. Kort glad liten låt med Janne Schaffer som en av musikerna.

https://www.youtube.com/watch?v=-I0bW8BGUhw
Senast redigerad av AfghanMupp 2024-10-04 kl. 08:22.
Citera
2024-10-12, 04:23
Medlem
Siv Pettersson - Det är där jag vill vara

https://www.youtube.com/watch?v=Ww31Zhk6Q_0

Låt från 1972 om längtan till landsbygden, bort från staden. Landsbygden där ”blommor växer vilt och jag ser att allt lever”.

70-talet var ju en tid med Gröna vågen när många återupptäckte livet på landet. Visserligen blev en del besvikna för livet blir aldrig så utopiskt perfekt som man kanske drömmer om, det krävs alltid hårt arbete för att få drömmen att leva.

Vid 1:27 in i låten börjar Siv nynna/sjunga ”la-la-la na-na-na”. Mycket intressant eftersom det visserligen är i en annan tonart än kulning/lockrop, men man undrar om det var något ditåt hon tänkte. Kanske rentav undermedvetet.

”Kulning är en särskild sångteknik med rötter i den svenska fäbodkulturen. Där*var kulningen främst*ett arbetsredskap, då den*fungerade som lockrop för att kalla*hem boskap. Det höga tonläget gjorde det möjligt att uppfatta kulningen på flera kilometers avstånd och den användes därför också till att kommunicera mellan närliggande fäbodar.

Kulning har*nyttjats sedan medeltiden och var i aktivt bruk ända in på 1900-talet. Av tradition har vallning av mjölkboskap i Skandinavien främst varit en syssla för kvinnor och barn, varför kulningen karakteriseras av ett kvinnligt röstregister.

Utmärkande är höga, vibratofria toner med en nästan instrumental klang, som*närmast kan*beskrivas som ett slags ropsång. De melodiska fraserna är*i regel*ordlösa och har ofta ett vemodigt anslag. Ibland*kombineras dessa med*ramsor i talröstläge.*Som vallmusik*improviserades kulningen*fram snarare än att följa ett givet mönster.”

https://kulturminnet.wordpress.com/2...art-kulturarv/

Brukandet av jorden och boskapshållning finns i den svenska folksjälen. Även för storstadsbon i låten finns kraften som drar, till ängar och skogar.

Sångerskan dog tragiskt i en bilolycka 1975, endast 19 år ung. Hon är död, men inte borta. Hennes låt lever ännu 50+ år efter att den spelades in.

Som författaren William Faulkner skrev : ”The past is never dead. It's not even past.”
Tiden är cyklisk och folksjälen dör aldrig, den bryter alltid in när tiden är mogen för förändring.

Låten känns trots sin ålder väldigt aktuell. Det är många som idag instämmer i låtens ”det är där jag vill vara”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in