Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-15, 19:08
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Schweiz verkar enligt flashback framstå som ett ekonomiskt och konservativt Shangri-La inklämt mellan de europeiska alptopparna.

Jag undrar hur det är att bo där, hur ser de på feminism och traditionella kristna värderingar i storstäderna (konservatism kan ju betyda mycket, de kanske är liberalkonservativa)?
Jag har jobbat en del med schweizare från Zurich och Geneve och varit i båda städerna. Ingen var religiös.

En gång så var jag några dagar i en alpby, nära staden Brienz. Där var alla jättekatolska. Jag bodde hos en lokal familj, min goda vän kände kvinnan i familjen. Vilken otrolig idyll det var.
Lantligt men mycket välmående. Och som sagt väldigt religiöst med små altare och grejer ute i naturen. Alla träffades i kyrkan - verkade givet att de gick dit.

Frågan är hurpass svårt eller lätt det är för någon att flytta dit och smälta in. Den som min kompis kände (gammal barnflicka till henne) kom från Bern och hade gift sig med en person från trakten men hade svårt för dialekten och att hon uppfattade befolkningen som lite inskränkta. Jag var 18 då och hennes man tyckte att det var ganska skandalöst att två unga tjejer som vi var ute och reste ensamma.

Så konservativt i storstäderna NEJ
I små alpbyar - troligen JA i allafall på 90 talet.
Citera
2016-06-15, 19:34
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AKAdemik
Schweiz - Smakar det så kostar det...

Jag har bott i Schweiz större delen av mitt liv och kan egentligen bara instämma med TS -det är, enligt mig, världens bästa land. Detta grundar sig på ett tryggt, välunderhållet samhälle med mycket god infrastruktur.

Det finns aspekter som kan betraktas som "tråkiga" eller "omoderna" (Senast en lag om utökad pappaledighet som just nu ligger på en (1) dag som ej gick igenom) men på det hela taget ett säkert land som fungerar på de flesta av samhällets skalor.

Dyrt, javisst. Personligen har jag inget glassigt karriärs-inriktat jobb (då hade jag kanske inte suttit på Flashback på arbetstid) men avnjuter trots allt en väldigt komfortabel levnadsstandard och har inget att klaga på.

Jag är väl ganska konservativt lagt och tycker det är oerhört skönt att bo i ett land som INTE har ett obegränsat utbud av "food, drink & entertainment 24/7" -uppskattar den lite lugnare takten.

Sist men inte minst är det ett väldigt vackert land.

Ps. Följer även vad som händer i mitt gamla Sverige, via både officiella och alternativa kanaler, och det jag läser/ser gör mig mörkrädd. Jag har inga planer på att någonsin återvända...

Oj förlåt jag gafflade på innan jag såg ditt inlägg. Gjorde du rätt eller RÄTT som stannade i Schweiz!!!

Satt och kollade upp gamla klasskamrater från internatskola och upptäckte att två stycken var i Schweiz. Blev så avundsjuk!

Min uppfattning ifrån besöken är att det är stor skillnad på byarna och de största städerna.

Du har nog förlorat det svenska perspektivet vid det här laget, men Sverige ser ut som ett arabiskt skräpland jämfört med Schweiz. Skitigt och proppfullt av mellanösternfolk.

Du skulle kunna starta konsultverksamhet för svenskar som vill "fly" till Schweiz.
Där har du ditt välbetalda sidoknäck eller jobb för din fru!
Citera
2016-10-03, 06:05
  #27
Medlem
Direktinsprutnings avatar
Jag diggar att dom har väldigt låg brottslighet trots väldigt liberala vapenlagar, likt USA.
Citera
2016-10-11, 20:43
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfine
Du har nog förlorat det svenska perspektivet vid det här laget, men Sverige ser ut som ett arabiskt skräpland jämfört med Schweiz. Skitigt och proppfullt av mellanösternfolk.

Du skulle kunna starta konsultverksamhet för svenskar som vill "fly" till Schweiz.
Där har du ditt välbetalda sidoknäck eller jobb för din fru!

Problemet är att dom som fantiserar om att invandra till det rasrena landet sällan har pengarna, kunskaperna, eller någon kompetens som efterfrågas, och därmed lär det inte finns pengar att hämta där.

Citat:
Ursprungligen postat av Direktinsprutning
Jag diggar att dom har väldigt låg brottslighet trots väldigt liberala vapenlagar, likt USA.

Det har dom inte. Det stora vapeninnehavet, I svensk nivå, beror på hur militären är organiserad. Det vore rimligt om du informerade dig före du tog en position.

r
Citera
2017-08-09, 20:51
  #29
Medlem
Varför är inte Singapore med på listan över mest framgångsrika länder?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback