• 4
  • 5
2016-04-14, 15:33
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Men hur ser du på din egen roll där? För i det här sammanhanget är det ju du som reducerar det till att vara en kvinnofråga, och försöka spela ner relevant kritik. Det är ju snarast du som lyfter upp misogynin och drar växlar på den.

Misogynin finns, och den är inte snygg i sitt uttryck, men man ska förstå att i den här gruppen ingår de som har absolut lägst socialt värde av alla människor i västvärlden, socialt fobiska personer med liten eller ingen erfarenhet av relationer, allra minst romantiska. Det finns något osmakligt i att dra fram det. Skulle du vilja påvisa rasism skulle du kunna åka till ett ålderdomshem också, för där hittar du folk som har bildat sin uppfattning om saker i en annan tid. Förmodligen skulle du kunna hitta riktigt smaskiga galenskaper att dra fram som talking points. Frågan är dock om du gör världen till en bättre plats då, eller om du helt enkelt sysslar med spekulativt snask?

Varför inte framhäva det relevanta i gamergate? Kritik mot att spelpressen är likriktad, att flera källor som borde vara oberoende pumpar ut samma budskap. Va fan http://thisisvideogames.com/gamergat...amers_Are_Dead där är en lista av artiklar som bara dök upp inom loppet av en dag eller två i samband med att gamergate-taggen trendade.

Jag reducerar det inte till att vara en kvinnofråga - jag frågar varför Quinn ens är relevant hellre än Grayson när det är hans etik som är problemet i situationen (något du fortfarande inte svarat på)

Ang sista stycket har jag sett ett flertal artiklar som tar upp det perspektivet - men Gamers are dead BÖRJADE väl innan Gamergate och var dåliga thinkpieces i linje med "millennials är bekväma och dumma i huvudet" och alltså, inget att uppröra sig över så - för vad de tidiga artiklarna effektivt sa var att spel nu är så vanligt att det inte går att generalisera kring spelaridentitet längre. Och detta är ju sant. Fan och hans moster spelar spel.

Men GG verkar missa det, och blir upprörda när branchen försöker göra spel som är anpassade till denna bredare marknadsgrupp. Ingen kommer ta spel de gillar ifrån dem, det kommer bara göras fler och bättre spel. Alla vinner på det.
Citera
2016-04-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Jag reducerar det inte till att vara en kvinnofråga - jag frågar varför Quinn ens är relevant hellre än Grayson när det är hans etik som är problemet i situationen (något du fortfarande inte svarat på)

Ang sista stycket har jag sett ett flertal artiklar som tar upp det perspektivet - men Gamers are dead BÖRJADE väl innan Gamergate och var dåliga thinkpieces i linje med "millennials är bekväma och dumma i huvudet" och alltså, inget att uppröra sig över så - för vad de tidiga artiklarna effektivt sa var att spel nu är så vanligt att det inte går att generalisera kring spelaridentitet längre. Och detta är ju sant. Fan och hans moster spelar spel.

Men GG verkar missa det, och blir upprörda när branchen försöker göra spel som är anpassade till denna bredare marknadsgrupp. Ingen kommer ta spel de gillar ifrån dem, det kommer bara göras fler och bättre spel. Alla vinner på det.

Men för fan Grayson är ju inte relevant utan Quinn, hur konstigt hade det inte varit att kritisera Graysons etik utan att specificera vad man refererade till isåfall? Det är ju samröret med henne som är själva temat för just den kritiken. Sedan innefattar ju Quinngate också spekulationen att angreppen mot henne var iscensatta för att ge henne sympatier som sammanföll med hennes andra försök att komma upp på Steam. Det finns ju exempel t.ex. i know your meme-artikeln att sådan sympati också visades, det finns de som uttryckligen säger att de röstar på henne som stöd, fastän de aldrig skulle stöttat spelet stand-alone. så... Hade det här varit en plot i en tv-serie så hade du varit all over den teorin.

Gamergate som rörelse har ingenting emot mångfald som jag ser det, det är ju inte i scope alls. Däremot tar det avstånd mot otillbörlig påverkan. Jag menar om de som är steamers inte röstar på ett spel, så röstar de inte på ett spel. Man kan ha synpunkter på det, men man kan inte tvinga någon att gilla något. Jag tycker alla de som vill ha depression quest på steam skulle rösta då, det är ju ingen som hindrar.

Däremot finns det ju vittnesmål från skapare som känner sig pressade i sitt skapande, att de inte har full frihet att uttrycka sig, utan att det finns synpunkter på hur deras output ska utformas från folk som inte har med det att göra. Som Anita Sarkeesian t.ex.
Citera
2016-04-14, 15:53
Medlem
demonmormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Men för fan Grayson är ju inte relevant utan Quinn, hur konstigt hade det inte varit att kritisera Graysons etik utan att specificera vad man refererade till isåfall? Det är ju samröret med henne som är själva temat för just den kritiken. Sedan innefattar ju Quinngate också spekulationen att angreppen mot henne var iscensatta för att ge henne sympatier som sammanföll med hennes andra försök att komma upp på Steam. Det finns ju exempel t.ex. i know your meme-artikeln att sådan sympati också visades, det finns de som uttryckligen säger att de röstar på henne som stöd, fastän de aldrig skulle stöttat spelet stand-alone. så... Hade det här varit en plot i en tv-serie så hade du varit all over den teorin.

Gamergate som rörelse har ingenting emot mångfald som jag ser det, det är ju inte i scope alls. Däremot tar det avstånd mot otillbörlig påverkan. Jag menar om de som är steamers inte röstar på ett spel, så röstar de inte på ett spel. Man kan ha synpunkter på det, men man kan inte tvinga någon att gilla något. Jag tycker alla de som vill ha depression quest på steam skulle rösta då, det är ju ingen som hindrar.

Däremot finns det ju vittnesmål från skapare som känner sig pressade i sitt skapande, att de inte har full frihet att uttrycka sig, utan att det finns synpunkter på hur deras output ska utformas från folk som inte har med det att göra. Som Anita Sarkeesian t.ex.

Men det är inte Graysons sexualhistorik som kartläggs - trots att den är mer relevant än Quinns.
Och ja, att kvinnor som är spelrelaterade får hot och sympatier därefter är ju inte heller nåt nytt. Om Sarkeesian-hatarna inte hade betett sig som rövhattar hade hon glömts bort jävligt snabbt.

Jag hoppas de noterar detta till nästa gång.

Ang skapande och output - spel är nu en kulturform som vilken annan och behandlas därefter, dvs., som all annan kultur. (Där det finns synpunkter på hur outputen ska utformas som kommer från folk som inte har med det att göra.) Grattis spel! Detta är vad ni velat skitlänge - att spel ska ses som vilken kultur som helst. Med detta kommer kritik därefter. Get with the program!
Citera
2016-04-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Men det är inte Graysons sexualhistorik som kartläggs - trots att den är mer relevant än Quinns.
Och ja, att kvinnor som är spelrelaterade får hot och sympatier därefter är ju inte heller nåt nytt. Om Sarkeesian-hatarna inte hade betett sig som rövhattar hade hon glömts bort jävligt snabbt.

Jag hoppas de noterar detta till nästa gång.

Ang skapande och output - spel är nu en kulturform som vilken annan och behandlas därefter, dvs., som all annan kultur. (Där det finns synpunkter på hur outputen ska utformas som kommer från folk som inte har med det att göra.) Grattis spel! Detta är vad ni velat skitlänge - att spel ska ses som vilken kultur som helst. Med detta kommer kritik därefter. Get with the program!

Finns det någon information runt Graysons övriga sexliv? Finns det en thenathanpost? Man får ju gå på den information som finns. Grayson finns ju med i GameJournoPros, han har haft personlig relation med minst en utvecklare, man får liksom bygga ett case med all information som är tillgänglig. Att han är oetisk förändrar inte möjligheten till att hon är oetisk också (det är väl fastställt att hon är det, men i meningen att hon använder fula metoder för att promota sig själv).

Sedan är det naturligtvis inte samma personer som beter sig illa som de som har relevant kritik, så det är återigen lite på dig att du fokuserar på drägget. Det görs ju också här på Flashback kontinuerligt, för här finns det också en massa ytterst svaga trådstarter som man vet kommer ticka upp i sida efter sida för det är så jävla tacksamt att skjuta ner stolpskott.

Angående den sista paragrafen så är det helt ok om det fanns en aktiv konversation runt det, själva kritiken som gamergate lägger fram är ju att alla mediaoutlets berättar samma historia. Och det är ju inte att undra på om det existerar grupper som GameProJournos där de tycks driva gemensamma agendor. Grattis inte!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in