Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2016-04-22, 10:50
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Danderyd ska ta emot betydligt fler flyktingbarn än 22. Tror det handlar om 130-140 under 2016.

Det där flyktingboendet med 22 platser är bara ett av flera i kommunen.

Kommer alla boenden att ligga på Sätraängsvägen? Det är ett trevligt men oglamoröst medelklassområde med enbart lägenheter om jag ej missminner mig. Det vore bättre om Migrationsverket köpte en rejäl villa på Djursholm istället så att överklassen fick njuta ordentligt av ensamkommande herrar från världens soptipp. Jag hoppas att nämnda herrar klarar av att ta en buss till övriga delar av kommunen och lever rövare.
Citera
2016-04-22, 13:35
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Kommer alla boenden att ligga på Sätraängsvägen? Det är ett trevligt men oglamoröst medelklassområde med enbart lägenheter om jag ej missminner mig. Det vore bättre om Migrationsverket köpte en rejäl villa på Djursholm istället så att överklassen fick njuta ordentligt av ensamkommande herrar från världens soptipp. Jag hoppas att nämnda herrar klarar av att ta en buss till övriga delar av kommunen och lever rövare.
Sedan i höstas ligger det ett flyktingboende för närmare 100 flyktingar mitt i Djursholm, så överklassen har nog redan vant sig.

Om jag minns rätt så ska det boendet läggas ner nån gång i sommar. Nu planerar man istället att bygga modulbostäder på en parkeringsplats till ett köpcentrum, beläget mellan Djursholm och Enebyberg.

Kanske är det fler platser på gång. Danderyds kommun brukar ha en del info på sin hemsida.

Skulle tippa att kommuens största huvudbry är det mycket höga prisläget, och det näst intill obefintliga utbudet, på bostäder i Danderyd.
Citera
2016-04-22, 13:54
Medlem
Returpappers avatar
Stockholm sätter huvuddelen av sina invandare i egna getton för att slippa dem. I Danderyd vill ni sprida ut dyngan, varför? Djursholm ligger Öster om E18 men väster om i Mörby Nora finns många hyreshus och där bor vanligt folk.
Citera
2016-04-22, 15:25
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Stockholm sätter huvuddelen av sina invandare i egna getton för att slippa dem. I Danderyd vill ni sprida ut dyngan, varför? Djursholm ligger Öster om E18 men väster om i Mörby Nora finns många hyreshus och där bor vanligt folk.
Egentligen borde väl någon som styr och ställer i Danderyd svara. Men det är nog så att det inte finns några lediga bostäder över huvud taget i Danderyd.

Det finns inget kommunalt bostadsbolag, och de som redan bor i hyresrätter håller nog hårt på dom.

En snabb slagning på Booli visar att det i dagsläget finns totalt 35 lägenheter till salu - i hela Danderyd. Av dessa är flera seniorboenden och flera ligger i gamla villor som gjorts om till lägenheter. Där lär det inte bli lätt att hysa in flyktingar. Av de återstående 20-25 lägenheterna är de flesta små; 30-60 kvadrat.

Är nog ingen lätt uppgift att hitta boenden. Gissar att kommunen är hänvisad till modulhus/parkeringsplatser samt att göra om lokaler till bostäder.
Citera
2016-04-22, 16:53
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Egentligen borde väl någon som styr och ställer i Danderyd svara. Men det är nog så att det inte finns några lediga bostäder över huvud taget i Danderyd.

Det finns inget kommunalt bostadsbolag, och de som redan bor i hyresrätter håller nog hårt på dom.

En snabb slagning på Booli visar att det i dagsläget finns totalt 35 lägenheter till salu - i hela Danderyd. Av dessa är flera seniorboenden och flera ligger i gamla villor som gjorts om till lägenheter. Där lär det inte bli lätt att hysa in flyktingar. Av de återstående 20-25 lägenheterna är de flesta små; 30-60 kvadrat.

Är nog ingen lätt uppgift att hitta boenden. Gissar att kommunen är hänvisad till modulhus/parkeringsplatser samt att göra om lokaler till bostäder.

Tack för att du svarade!

Det är knappast unikt att det inte finns så många lägenheter ute till försäljning. Det ser ju likadant ut överallt i storstäderna.

Ur ett rättviseperspektiv vore det bra om man köpte villor i t ex Stocksund. Jag är medveten om den skyhöga kostnaden för dessa, men det vräks ju ändå ut så mycket pengar på dessa våra afghanska och syriska män, så att relativt sett blir det inte så mycket pengar ändå. Med tanke på att nära 50% av Danderydsborna röstade på moderaterna* i senaste valet är det inte mer än rätt att de öppnar sina hjärtan och blir grannar med desertörerna.

Modulhus är ju definitivt en lösning! Jag hoppas att det byggs riktigt många nära de moderata väljarna.

*http://www.val.se/val/val2014/valnat.../62/index.html
Citera
2016-05-27, 22:59
Medlem
Hittade precis informationsmötet om det planerade boendet på Swebbtv: https://www.youtube.com/watch?v=WbuyUn5k06s.

Jag tycker det är helt absurt vilka motsägelser som kommer fram. Nån frågar hur det kan vara demokratiskt att kommunerna inte kan säga nej. Frågan avfärdas kategoriskt. En kvinna är orolig för sina barn och vill hållas ajour med det som händer på boendet. "Vi ska se vad vi kan göra". Alltså alla blir fullständigt överkörda. Vadå informationsmöte?

Informerade om att så här är det och det här är vad ni har att rätta er efter. Har ni problem så får det stå för er. Vi talar bara om hur det ligger till. Det är vad som lyser igenom, då mötet annars är väldigt lugnt. Till skillnad mot många andra där folk bara skriker. Här känner man kalla kårar istället...

Lite bakgrund jag tog fram:

Olle Reichenberg är en råloser som bor i låghus som ser ut som de låg i vilken miserabel skitförort som helst. Beter sig som en högfärdig stropp.

Karsten Linde bor i Stocksund och sysslar med bl.a. flyktingboenden (säger sig äga 30 st).
Citera
2016-06-30, 16:19
Medlem
Lawlines avatar
Detta är ett Moderat fäste så finns det inga bostäder så får dom öppna sina hjärtan och ta emot inneboende. 350 st kan dom ta emot direkt för att ligga i nivå med Dorotea. Bara att spika upp Attefalls stugor på varenda tomt eller grönyta. Det är trots allt det som dom röstade för. Stå uppe för era val ni gjorde 2014!
Citera
2016-06-30, 20:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Södermalm har tagit emot 350+40+60 det senaste året. På skolgårdar på Södermalm byggs baracker för att få plats med baaaarnen. Och fler kommer. Dessutom bor ett hundratal i buskar, tält och under broar.
Var är den subtila stormen i media?
Det byggs på MASSOR med skolgårdar, inget nytt. Danderyd, Bromma, Spånga, och alla delar av innerstan!
Citera
2016-06-30, 21:20
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det byggs på MASSOR med skolgårdar, inget nytt. Danderyd, Bromma, Spånga, och alla delar av innerstan!

Men det på Södermalm stoppades pga av att grunden var för soft...
Citera
2016-07-01, 01:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Men det på Södermalm stoppades pga av att grunden var för soft...
Jävla Södermalmsbor! Lol.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in