Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-03-21, 00:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Kan hon det? Allts, att hon kan lta bli att gra ansprk p den fr egen del frstr jag, men innebr det att ven hennes barn frlorar sin rtt till tronen?

tminstone innan hennes barn r myndiga, s torde det vara mjligt. Vi har inte s mnga precendensfall, men utomlands har det frekommit frekvent att en kunglighet har avsagt sig sina ansprk fr sig och sina efterkommande.
Citera
2016-03-21, 00:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det frsta beslutet fattades av riksdagen 1978, innan Carl Philip var fdd. Det andra beslutet fattades senare samma r som han fddes, efter valet 1979. Bollen var redan i rullning. Att ndra en grundlag r inte felaktigt om det sker just enligt grundlagens bestmmelser, hur skulle det kunna vara det? Fr vrigt ska man komma ihg att bortsett frn jmlikhetsstrvandena s vilade monarkin p lsan sand, det fanns d ingen arvinge till tronen! Bara en prinsessa utan arvsrtt. De bda besluten var drfr sjlvklara, riksdagen var tvungen att agera fr att frskra sig om en tronarvinge.

Jo, jag nmnde tronfljdproblematiken tidigare. Men att ett lagstiftningsbeslut fr retroaktiv verkan anser vi i allmnhet vara felaktigt, och egentligen frbjudet i grundlagen (RF, 2 kap, 10-11). S, ndringen till kognatisk tronfljd var inte sjlvklart korrekt.
Citera
2016-03-21, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, jag nmnde tronfljdproblematiken tidigare. Men att ett lagstiftningsbeslut fr retroaktiv verkan anser vi i allmnhet vara felaktigt, och egentligen frbjudet i grundlagen (RF, 2 kap, 10-11). S, ndringen till kognatisk tronfljd var inte sjlvklart korrekt.
Men de paragraferna r inte tillmpliga. ndringen av successionsordningen avser inte bestraffning, skatt/avgift eller srskild domstol.
Citera
2016-03-21, 11:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Men de paragraferna r inte tillmpliga. ndringen av successionsordningen avser inte bestraffning, skatt/avgift eller srskild domstol.

Jag vill nog pst att bli frlustig sin tronfljd r att jmstlla med bestraffning. verhuvudtaget r en rttsstat byggd p att man avstr frn retroaktivt beslutsfattande bda av princip och fr att det omjliggr transparens och frutsgbarhet.
Citera
2016-03-21, 11:53
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
tminstone innan hennes barn r myndiga, s torde det vara mjligt. Vi har inte s mnga precendensfall, men utomlands har det frekommit frekvent att en kunglighet har avsagt sig sina ansprk fr sig och sina efterkommande.

Det vore festligt om s kunde ske ven efter att tronarvingarna r myndiga, fr d skulle Tjabo i s fall kunna snuva alla i hela tronfljden p en chans att n tronen, och stlla Sverige i en intressant situation. Alla r ju efterkommande till honom.

Men det skulle allts rcka med att Vickan hoppar av, s dras hennes barn med ocks, och Carl Philip blir kronprins igen? Undrar om det r ett scenario som de diskuterar p familjesammankomsterna. Carl Philip kanske r jttesur fr att syrran fick hans titel, och vill ha den tillbaka.
Citera
2016-03-21, 14:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det vore festligt om s kunde ske ven efter att tronarvingarna r myndiga, fr d skulle Tjabo i s fall kunna snuva alla i hela tronfljden p en chans att n tronen, och stlla Sverige i en intressant situation. Alla r ju efterkommande till honom.

Men det skulle allts rcka med att Vickan hoppar av, s dras hennes barn med ocks, och Carl Philip blir kronprins igen? Undrar om det r ett scenario som de diskuterar p familjesammankomsterna. Carl Philip kanske r jttesur fr att syrran fick hans titel, och vill ha den tillbaka.

Carl Philip har vl aldrig antytt att han skulle vilja bli kung. Han ger inte ett sdant intryck. Men vi har ett flertal exempel p nr en monark avger sig tronansprk fr sig sjlv och sina efterkommande, med kanske Otto von Habsburgs avsgelse av tronansprk fr sig och sina ttlingar till sterrikes (och Ungerns) krona som den mest knda.

Detta frefaller var en icksfrga i bde Sverige som helhet och i kungahuset. Man tycks verlag acceptera lget ssom det freligger.
Citera
2016-03-21, 20:33
Medlem
Citat:
Jag vill nog pst att bli frlustig sin tronfljd r att jmstlla med bestraffning. verhuvudtaget r en rttsstat byggd p att man avstr frn retroaktivt beslutsfattande bda av princip och fr att det omjliggr transparens och frutsgbarhet.
Jovisst, men det gller inte successionsordning. Eller statsskick verhuvudtaget. Om vi skulle infra republik skulle Victoria bli "frlustig sin tronfljd". Liksom de vriga i successionsordningen. Skulle det vara ofrenligt med en rttsstat att ndra statsskick? Jag hller inte med i alla fall.
Citera
2016-03-21, 21:53
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jovisst, men det gller inte successionsordning. Eller statsskick verhuvudtaget. Om vi skulle infra republik skulle Victoria bli "frlustig sin tronfljd". Liksom de vriga i successionsordningen. Skulle det vara ofrenligt med en rttsstat att ndra statsskick? Jag hller inte med i alla fall.

I princip s anser jag det. I Storbritannien r det i lag frbjudet att i parlamentet diskutera ett avskaffande av monarkin, med just detta som bakgrund. Vi skall sledes inte infra republik.
Citera
2016-03-21, 22:06
Medlem
Citat:
I princip s anser jag det. I Storbritannien r det i lag frbjudet att i parlamentet diskutera ett avskaffande av monarkin, med just detta som bakgrund. Vi skall sledes inte infra republik.
Det r intressant att du anser att folkviljan inte fr styra ver vilket statsskick vi ska ha. Rttsstat men inte demokrati? Mycket mrkligt. Nvl, i sak spelar det ingen roll, vr konstitutionella monarki lr best och Carl Philip lr frbli "vanlig" prins.
Citera
2016-03-21, 23:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det r intressant att du anser att folkviljan inte fr styra ver vilket statsskick vi ska ha. Rttsstat men inte demokrati? Mycket mrkligt. Nvl, i sak spelar det ingen roll, vr konstitutionella monarki lr best och Carl Philip lr frbli "vanlig" prins.

Demokratin utvas s klart nedom tronen, men demokratin kan givetvis bestmma monarkins innehll - men som Sverige r skapat som en monarki av monarker, s br inte en tillfllig folkvilja kullkasta vrt tusenriga statsskick. Men, som Du sger s talar det mesta fr att Carl Philip frblir prins, kanske kan han fylla en roll fr sina syskonbarn p ett motsvarande stt som prins Bertil gjorde fr vr nuvarande kung.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in