Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Jag tycker att de borde krävt ett läkarintyg eller annat bevis. Det är lite farligt när politiker börjar agera domare och poliser samtidigt. Att stödja det är somatt tigga om grov korruption. Men jag är säker på att politikerna tackar och tar emot.
Jag håller med om att politiker inte borde döma i rättsärenden, vilket de gör i Sverige, då alla rättegångar är politiska rättegångar, där personer som har blivit åtalade av regeringen tillsatt åklagare döms av nämndemän (politiker utan juridisk kunskap) och av regeringen tillsatta jurister. Det är även sant att korruptionen i det svenska styrelsesystemet är totalt, om man får räkna jävkorruption (något som t.ex. de internationella mätningarna av korruption i olika länder inte gör, utan istället endast ser på den mer klassiska mutbrottskorruptionen).
Citat:
Man ska inte tänja på rättssäkerheten. Utför bara ett test så slipper vi tumma på den.
Visst borde man utföra test på alla. Är dock osäker på om det har med rättssäkerhet att göra. I vilket fall har vi inte rättssäkerhet ens inom det svenska rättsväsendet, så det vore märkligt att ha det inom något annat område.
Citat:
Jag tycker (tyvärr) att saken bör anmälas och utredas om så inte redan har skett. Inte för att jag är arg på kommunen, men det är faktiskt inte acceptabelt beteende. Ge dem någon liten miniböter och sätt upp tydliga krav på att sådana ärenden ska granskas av tredjepart.
Varför ska de straffas för att ha skilt ut medelålders män från unga män där en del kan vara minderåriga, speciellt med tanke på det stora antalet våldtäktsfall vi har haft på dessa boenden? Skydda eventuella barn borde väl vara första prioritet framför att medelålders mäns "rätt" att bli omhändertagna som barn?
När har någon politisk instans i Sverige blivit granskad av en utomstående, oberoende part med möjlighet att utdela straff? Vi har inte ens en författningsdomstol i Sverige.
Citat:
Makten är separerad av en anledning. Man har kämpat hårt för det.
Nej, Sverige tillämpar inte maktdelningsprincipen där den beslutande, verkställande och dömande makten är separerade från varandra. Var har du fått den idén från? Samt att någon skulle ha kämpat hårt för den? Vem? Sjuklövern har i alla fall kämpat hårt mot att införa något sådant. Sverige följer istället vad de kallar för "folksuveränitetsprincipen".