2025-02-11, 15:58
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är lite bättre med E/F men det är fortfarande i underkant. F-414 är ju starkare men E/F är ju större och tyngre också.
Sant, men det är sällan motoreffekt avgör strid idag tänker jag, utan all annan förmåga. Räckvidd och bärförmåga är dock viktigt och det går lite hand i hand med motoreffekt.
Citera
2025-02-11, 16:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Sant, men det är sällan motoreffekt avgör strid idag tänker jag, utan all annan förmåga. Räckvidd och bärförmåga är dock viktigt och det går lite hand i hand med motoreffekt.

Stigförmåga, räckvidd.

Nyare motorer har högre inre temperaturer och har därför bättre verkningsgrad och dito dragkraft. Med nya material i framförallt turbinen så går det att få bättre drag utan att försämra tillförlitligheten.

Det har talats om 15% mer dragkraft för F-414.
Citera
2025-02-11, 16:05
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakta-Fanny
Visste du att Gripens motor kommer från USA? Ungefär 80% av Gripens delar är faktiskt importerade. Det blir lite missvisande att betrakta SAAB som en inhemsk leverantör. Om det skulle bli krig kan det bli svårt att få tillgång till delar, oavsett om det handlar om Gripen eller F-35. Eftersom Gripen saknar smygteknik ökar dessutom risken för den att bli nedskjuten.
Jo, jag vet varifrån motorn kommer. Det är dock knappast ett problem om vi redan har planen och reservmotorer på plats. Man får förutsätta att man ser till att ha reservdelar. Det tar annars tid att få sådana, oavsett vem som tillverkar. Fördelen med att minska beroendet av USA är att man slipper deras klåfingrighet i exportsituationer och att man gynnar inhemsk industri eller samarbeten inom Europa.

Smygtekniken är förmodligen bra i vissa lägen, men den gör inte så mycket i verkligheten och moderna radarsystem ser även F-35. Det förändrar inte min tanke att Gripen är avsevärt bättre än alla amerikanska plan för våra behov. Speciellt möjligheten att med mycket små resurser klargöra Gripen och få dem i luften igen på mycket kort tid. Gripen hinner flyga 5 uppdrag på samma tid som en F-35 hinner 2 eftersom den inte behöver ett par timmar på marken efter varje uppdrag och den flyger dessutom till en lägre kostnad....
Citera
2025-02-11, 16:06
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Stigförmåga, räckvidd.

Nyare motorer har högre inre temperaturer och har därför bättre verkningsgrad och dito dragkraft. Med nya material i framförallt turbinen så går det att få bättre drag utan att försämra tillförlitligheten.

Det har talats om 15% mer dragkraft för F-414.
Ja, det är i vilket fall inte en nackdel med mer effekt, det håller jag med om.
Citera
2025-02-11, 16:24
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Visste du att Gripens motor kommer från USA? Ungefär 80% av Gripens delar är faktiskt importerade. Det blir lite missvisande att betrakta SAAB som en inhemsk leverantör. Om det skulle bli krig kan det bli svårt att få tillgång till delar, oavsett om det handlar om Gripen eller F-35. Eftersom Gripen saknar smygteknik ökar dessutom risken för den att bli nedskjuten.
80% av delarna lät väldigt specifikt. Var har du den informationen ifrån? Tror stora delar av det är inom Europa om jag inte missminner mig. Det stora problemet är ju amerikanska produkter, som satt käppar i hjulet vid export.
Citera
2025-02-11, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Jo det ska det antagligen och kablaget i gripen är väldigt tajt att få dit.
Å andra sidan om dom kan använda extra utrymme för bränsle, sensorer och kablar samtidigt som det blivit lättare och starkare gör ju inte det något.

Tror dock allt det är dyrt i jämförelse med vinsten så man helst inte gör det. Mer ett tankeexperiment.
Långt innan vi måste byta motor. Nästa generation eller loyal wingman motor känns ju som amerikanska motorer inte är lika intressanta för kanske.

Jag är för att EU stärker sitt samarbete.

Det dumma är ju att vi är så inkörda på angloamerikanerna i samarbeten.

Men varför inte en rolls?
Citera
2025-02-11, 16:47
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
80% av delarna lät väldigt specifikt. Var har du den informationen ifrån? Tror stora delar av det är inom Europa om jag inte missminner mig. Det stora problemet är ju amerikanska produkter, som satt käppar i hjulet vid export.
Det är ingen hemlighet att information från SAAB visar var de olika delarna kommer ifrån, och du kan själv leta upp det. Dessutom tillverkas en stor del av F-35 i Europa, där Italien producerar både F-35A och F-35B. Gripen är lika mycket europeisk och amerikansk som F-35.

https://www.f35.com/f35/global-enterprise/italy.html
Citera
2025-02-11, 16:57
Medlem
slashxs avatar
Citat:
Det är ingen hemlighet att information från SAAB visar var de olika delarna kommer ifrån, och du kan själv leta upp det. Dessutom tillverkas en stor del av F-35 i Europa, där Italien producerar både F-35A och F-35B. Gripen är lika mycket europeisk och amerikansk som F-35.

Den enda referens jag kan hitta med detaljerad info är den här gamla. Resten har inga referenser. Så dela gärna var du hittat det.
Citera
2025-02-11, 17:29
Citat:
Ursprungligen postat av slashx
Den enda referens jag kan hitta med detaljerad info är den här gamla. Resten har inga referenser. Så dela gärna var du hittat det.
Den där måste vara för JAS 39 C/D som har pulsdopplerradar från Ericsson. Gripen E har en AESA radar från ett italienskt företag. Orkar inte leta upp länken men du kan alltid själv göra en sammanställning av de olika delarna i Gripen och var de tillverkas.
Citat:
The Raven ES-05 radar for the Gripen E is a wide field of regard system optimised for multi-role/swing role operations. The system features a comprehensive mode suite for both A/A and A/G including interleaved operation, and has high availability and reliability.
https://electronics.leonardo.com/en/products/raven-1
Citera
2025-02-11, 20:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Delar av F-35B är brittiska, alltså de delar som svarar för den vertikala dragkraften.

Det är nog ganska säkert att säga att inget land, idag, klarar att ensamt utveckla och producera ett stridsflygsystem. Inte om flygsystemet ska vara i framkant, åtminstone.

En grov skattning av värdekedjan för Gripen E ger 50% av värdet från inköpta utländska komponenter och delsystem. Detta är ganska normalt för komplexa industriprodukter.
Citera
2025-02-11, 21:00
Medlem
Jag vet faktiskt inte varför dom inte valde RR! Vet dom utvärderade för gripen c (antagligen e också) likt dom tydligen gjorde med franska motorn också.
Kanske annat politiskt läge? Hur många länder har inte köpt patriot fast aster ger motsvarande egenskaper är billigare och bättre radartäckning

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag är för att EU stärker sitt samarbete.

Det dumma är ju att vi är så inkörda på angloamerikanerna i samarbeten.

Men varför inte en rolls?
Citera
2025-02-11, 21:10
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Jag vet faktiskt inte varför dom inte valde RR! Vet dom utvärderade för gripen c (antagligen e också) likt dom tydligen gjorde med franska motorn också.
Kanske annat politiskt läge? Hur många länder har inte köpt patriot fast aster ger motsvarande egenskaper är billigare och bättre radartäckning

Om vi jämför F-414 med M88 så är den förra något starkare utan ebk och ganska mycket starkare med ebk, rejält starkare alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in