2007-07-09, 13:29
Medlem
><((((°>s avatar
om jas ska bli likvärdig med dom bästa flygmojängerna borde dom väl vara tvungna att installera "thrust vectoring" eller och mycket en värre spis? det lär nog bli dyrt kan jag tänka mej, men det vore ballt med thrust vectoring tycker jag.
Citera
2007-07-09, 14:42
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
om jas ska bli likvärdig med dom bästa flygmojängerna borde dom väl vara tvungna att installera "thrust vectoring" eller och mycket en värre spis? det lär nog bli dyrt kan jag tänka mej, men det vore ballt med thrust vectoring tycker jag.
Ny spis blir det 30 % mer dragraft, thrust vectoring är inte nödvändigvis det bästa alternativet, det har dock funnits planer på thrust vectoring till Gripen
Citera
2007-07-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Ny spis blir det 30 % mer dragraft, thrust vectoring är inte nödvändigvis det bästa alternativet, det har dock funnits planer på thrust vectoring till Gripen
Med "nya" motorn i blir effekt-viktförhållande motsvarande F-22 plus lite till
Citera
2007-07-09, 18:04
Medlem
Och - återigen: F-22 är inte konkurrent till Gripen...
Citera
2007-07-09, 18:53
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
jag är beredd att inte hålla med här. det folk vägrar förstå är att jas är en specialprodukt för sverige. tillräckligt snabbt, tillräckligt "stealth", tillräckligt hitech. det duger gott och väl även för att bekämpa f22:or om det skulle behövas, speciellt om man får 4 för priset av en.

F-22 lär (med mycket vid marginal) vara det mest överlägsna jaktflygplan
som någonsin har konstruerats.
Övriga amerikanska jaktflygplan har inte en chans mot F-22 i simulerad luftstrid
och då talar vi även om simulerad närluftstrid.
Deras radar förmår inte upptäcka F-22:an och deras Sidewinder förmår inte låsa.

F-22:or har under dylika omständigheter skjutit ner hundratals F-14, F-15, F-16 och F-18.
Motståndarna har genom fusk lyckats skjuta ner 1st F-22:a
och p.g.a. kommunikationsmiss mellan övningsledningen och F-22:orna
lyckats skjuta ner ytterligare 1.
Eventuellt har 1st F-22:a skjutits ner "renhårigt".

Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Jag har aldrig påstått att Raptor är osynlig på radar, men faktum är att den har lägre radarsignatur än vad tex F-117 och B-2 har.
F-22 lär ha samma radarsignatur som en tennisboll ungefär.....

Enligt USAF har F-22 en RCS som ett knappnålshuvud eller en ärta.
F-35 har en RCS som en tennisboll.
Detta ger självfallet F-22 och F-35 ett enormt övertag i BWR-strid.
De kan upptäcka målet först och de kan skjuta först.
Frågan är om radarjaktrobot ens förmår låsa på dessa flygplan oavsett avstånd.

Citat:
"stealth" kommer inte betyda ett skit i framtiden tror jag, det är bara effektivt rakt framifrån. man gör redan försök med gsmnätet att se ev störningar och då spåra saker med hög precision i nätet/saker som rör sej i nätet. tror stealth kommer vara hett i 10 år till eller så sen blir det väldigt lätt att se vad som än rör sej på ett visst område, även för u-länder. det kan bli låånga 10 år dock :)

Jovisst. Dår kan man lokalisera fienden över eget territorium.
Men det innebär inte att man kan bekämpa honom.
För att bekämpa så får man skicka upp jaktflyg med IR-jaktrobot och/eller akan.
Och fienden som har stealthjaktflygplan kommer självfallet att fortsätta
att ha samma monumentala övertag utanför ditt egen luftrum.

Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Med "nya" motorn i blir effekt-viktförhållande motsvarande F-22 plus lite till :)

Det handlar snarare om att bibehålla dragkraft/viktförhållandet med den ökade bränslemängden
och ett något tyngre skrov.
Räckviddsökningen och den ökade flexibiliteten avseende vapenlast är dock välbehövlig.
Citera
2007-07-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Övriga amerikanska jaktflygplan har inte en chans mot F-22 i simulerad luftstrid

F-22r har under dylika omständigheter skjutit ner hundratals F-14, F-15, F-16 och F-18.
Motståndarna har genom fusk lyckats skjuta ner 1st F-22:a
och p.g.a. kommunikationsmiss mellan övningsledningen och F-22rna
lyckats skjuta ner ytterligare 1.
Eventuellt har 1st F-22:a skjutits ner "renhårigt".

Enligt USAF har F-22 en RCS som ett knappnålshuvud eller en ärta.
F-35 har en RCS som en tennisboll.
Detta ger självfallet F-22 och F-35 ett enormt övertag i BWR-strid.
De kan upptäcka målet först och de kan skjuta först.
Frågan är om radarjaktrobot ens förmår låsa på dessa flygplan oavsett avstånd.

Jovisst. Dår kan man lokalisera fienden över eget territorium.
Men det innebär inte att man kan bekämpa honom.
För att bekämpa så får man skicka upp jaktflyg med IR-jaktrobot och/eller akan.
Och fienden som har stealthjaktflygplan kommer självfallet att fortsätta
att ha samma monumentala övertag utanför ditt egen luftrum.

Det handlar snarare om att bibehålla dragkraft/viktförhållandet med den ökade bränslemängden
och ett något tyngre skrov.
Räckviddsökningen och den ökade flexibiliteten avseende vapenlast är dock välbehövlig.

Max takeoff weight ökas med ca: 13% medans dragkraften höjs upp med > 20% så visst kommer det positiva egenskaper med detta...så som supercruisa med last osv . Tyngdökningen på skrovet är ganska så moderat , runt 300 kg
Citera
2007-07-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Och - återigen: F-22 är inte konkurrent till Gripen...

Nä...men den räknas ju som ett riktmärke i mångas ögon. Men visst håller helt med dig...dessa individer spelar inte ens i samma liga
Citera
2007-07-09, 19:34
Medlem
humperdicks avatar
Första delserien Gripen har tydligen en radarsignatur som ett A4 och senare serier ska ha mindre, någon som vet.
Citera
2007-07-09, 20:45
Medlem
><((((°>s avatar
Citat:
.

det jag syftade på var prisskillnaden, jag menar det är tillräckligt bra för oss, speciellt när det är så billigt, alla dom andra planen som va med i den där pdf:en var också mycket dyrare (och där verkar man inte direkt få nåt mer, tex stealth etc). så jag tycker det verkar va en bra lösning, att ha fler relativt billiga kärror alltså.

fast nu när du säger det, våra vapen kanske inte ens kan användas mot dylika kärror (raptor,f35), då spelar det ju liksom ingen roll vad man än gör, om man inte kan skjuta ner dom. btw hur bra biter svenska missiler/robotar på resten av världens kärror? blir det problem där med? i såna fall är det nog läge att byta vapen tycker jag..
Citera
2007-07-09, 22:36
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
fast nu när du säger det, våra vapen kanske inte ens kan användas mot dylika kärror (raptor,f35), då spelar det ju liksom ingen roll vad man än gör, om man inte kan skjuta ner dom. btw hur bra biter svenska missiler/robotar på resten av världens kärror? blir det problem där med? i såna fall är det nog läge att byta vapen tycker jag..

Nu är det väl i.o.f.s. bara USA (samt Frankrike/Sverige och Storbrittanien om vi inkluderar UCAV)
som egentligen har pengarna och kompetensen att utveckla stealthflygplan.
Och eftersom USA och övriga NATO-länder är våra allierade så utgör stealthflygplan
inget hot mot oss under överskådlig tid.
Avseende robotar så har vi inga egna.
Vi har moderna amerikanska AMRAAM:s.
Dock färre än 100st, d.v.s. med alla levererade Gripen så räcker bara robotarna
till en uppsättning robotar till ~1/8 av flygplanen.
Vi har vidare gamla omoderna Sidewinders med årmodel 1976.

Tanken är att dessa ska ersättas med toppmoderna Meteor (i.s.f. AMRAAM)
och IRIS-T (i.s.f. Sidewinder), men frågan är hur länge det dröjer.

Just vapensidan har "alltid" varit FV:s svaghet.
Under det kalla kriget hade vi ett stort flygvapen, med förstklassiga flygplan.
Tyvärr hade vi ofta, med undantag för sjömålsrobotarna det illa ställt på vapensidan.
Dugliga radarjaktrobotar fick vi först med Skyflash någon gång under 1980-talet
(Draken fick aldrig några anständiga radarjaktrobotar)
vi använder fortfarande Maverick anno 1972, Sidewinders anno 1976
och några antiradarrobotar har vi aldrig köpt in.

Om Ryssland börjar utveckla stealthflygplan (vilket de inte har råd med i dagsläget)
så vore det rimliga att köpa in F-35:or från USA.

Ang. nya vapen, så skulle jag bli förvånad om det inte kommer BWR-robotar i framtiden
som både har aktiv radar och IIR-målsökare, liknande den under 1990-talet
föreslagna Phoenixersättaren ALRAAM.

Denna robot (med en skottvidd på ~250km) skulle från början ha använts av flottans ATF.
P.g.a. de kraftiga försvarsnedskärningarna efter Berlinmurens fall
så skrotades både den marina versionen av ATF (det bidde BARA flygvapnets F-22:or)
och ALRAAM-roboten, efter (vill jag minnas) ett mellanspel där med övervägde
att använda ALRAAM till en ny version av F-14.

Framtiden för att bekämpa stealthflygplan ligger enligt min mening i en kombination
av radar (aktiv och/eller passiv) och IIR-sensorer för att lokalisera målet och att leda in robotarna till målets närhet
där robotarna sedan i slutfasen styrs av IIR-målsökare.

För även om stealthflygplanen reducerar sin IR-signatur genom att skärma av motorer och utblås
och genom att kyla vingarnas framkanter,
så kommer flygplanen oundvikligen att värmas upp både innifrån från f.f.a. motorerna
samt utifrån från friktionen mot luften.
Citera
2007-07-09, 22:48
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansol
Max takeoff weight ökas med ca: 13% medans dragkraften höjs upp med > 20% så visst kommer det positiva egenskaper med detta...så som supercruisa med last osv . Tyngdökningen på skrovet är ganska så moderat , runt 300 kg

App app app app app.
Enligt SAAB som kommer MTOW för Gripen N att öka med >14%

Det jag ville poängtera är att N-versionen inte primärt kommer att bli rappare,
utan att de stora vinsterna (sett till råprestanda) är 38% mera invändigt bränsle
och ytterligare balklägen.

Ang. supercruise så får vi se hur snabbt hon kommer att kunna flyga och med vilken last.
Hon kommer i.a.f. inte i närheten av F-22:ans mach 1,6-1,7 med 6st AMRAAM och 2st Sidewinders.
Citera
2007-07-09, 22:57
Medlem
Citat:
App app app app app.
Enligt SAAB som kommer MTOW för Gripen N att öka med >14%

Det jag ville poängtera är att N-versionen inte primärt kommer att bli rappare,
utan att de stora vinsterna (sett till råprestanda) är 38% mera invändigt bränsle
och ytterligare balklägen.

Ang. supercruise så får vi se hur snabbt hon kommer att kunna flyga och med vilken last.
Hon kommer i.a.f. inte i närheten av F-22:ans mach 1,6-1,7 med 6st AMRAAM och 2st Sidewinders.

MTOW kommer bli 16000 kg vilket blir 13 % mer mot dagens C-kärra som har MTOW på 14000 kg . Vad det gäller supercruise så var just min poäng att den kommer kunna gå i överljudsfart utan ebk och på så sätt få betydligt större actionradie ,
att den inte når upp till F-22:an är vi fullt överens om.. man kan inte jämnföra en ferrari mot en upphottad skoda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in