2016-03-28, 13:43
Medlem
D-Vitamins avatar
Hypotes: Politikens främsta uppgift är inte att tillgodose människan utan i första hand gynna och verka för det ekonomiska systemet.

Våra ingångsvärden i diskussionen är följande nio punkter som illustrerar mina resonemang:

--

1) Ekonomi kontrollerar och styr politiken.

2) Politikens uppgift är att underhålla och vattna det ekonomiska systemet.

3) Det ekonomiska systemets betalmedel utgörs av räntebärande krediter.

4) Räntebärande krediter i det ekonomiska systemet kräver konstant tillväxt.

5a) Konstant tillväxt sker exponentiellt och kräver en befolkningsökning i paritet.

5b) Europeiskt födelsetal för året 2014 uppgår till 1,58 barn per kvinna (källa: Eurostat).

6a) En ökad befolkningsmängd krävs för att täcka de skenande räntekostnaderna.

6b) Muslimskt födelsetal för åren 2010-2015 uppgår till 3,1 barn per kvinna (källa: PEW).

7) Mellanöstern destabiliseras genom avskaffandet av diktatur och proxykrigföring.

8) Krigstillstånd genererar flykting- och migrationsströmmar till ett skuldsatt Europa.

9) Ett skuldsatt Europa skapar ekonomisk tillväxt genom en utökad befolkningsmängd.

- -

Slutsats: Oavsett religion eller annan livsåskådning påverkas samtliga av ekonomi. Även en tibetansk munk, vars dagliga bröd består av gåvor, är indirekt beroende av ekonomi. Någon har med ekonomiska medel införskaffat maten han äter sig mätt på.

När Annie Lööf (C) säger att det går utmärkt att spä på Sverige med ytterligare 30 miljoner invandrare (källa: YouTube) förstår jag, med ovan nämnda mekanismer i åtanke, hur hon tänker och varför hon tänker som hon gör.

...och kanske också för vem hon arbetar...

På bekostnad av det välmående samhället bedriver man sin politiska gärning till förmån för det ekonomiska systemet, som redan på förhand är matematiskt dömt att haverera (se följande intervju). Den europeiska befolkningstillväxten är inte hög nog vilket nu yttrar sig i mångkulturella kaosprojekt och rena folkutbyten. Konstgjord andning på hög nivå, för att inte nämna högförräderi, är det som politiskt bedrivs till vardags.

Om politikerna verkade för människans bästa hade man agerat kraftfullt och resolut på det vansinne som dagligen utspelar sig i vår del av världen med ökade klyftor, otrygghet och allt mer havererade samhällsfunktioner. Istället fokuserar man på att smörja ekonomin! Att den europeiska identiteten i och med detta är dömd att förintas får vi se som en parentes i den rådande ekonomiska processen.

Hur ställer sig hjärntrusten hos Flashback till dessa teorier om livet?
Citera
2016-03-28, 14:02
Medlem
Detta är sannolikt. Bra skrivet. Detta skulle aldrig en svensk politiker säga.
Citera
2016-03-28, 14:11
Bannlyst
intressant vinkel men min åsikt är att de redan kontrollerar ekonomin och håller nationer från att bli rika. Statsskuld, personskuld och andra skulder gör att folk måste betala massor till bankirjudarna. Så har det varit länge och det uttalade målet är att hindra rikedom. Fast de talar i kod och påstår att de vill "hindra fattigdom".

Invandringen handlar om att förslava och förinta.
Citera
2016-03-28, 15:42
Medlem
studentrolands avatar
En vaken reflektion må jag säga, och en grundlig analys... hypotesen vilken tankegången bygger på är dock självbegränsande, och därför haltar det följande resonemanget en smula... mitt förslag till modifiering är;
Hypotes: Politikens främsta uppgift är att i första hand gynna och verka för det ekonomiska systemet, i andra hand att tillgodose människans behov, och först i tredje hand om nödvändigt medla mellan dessa båda intressen.

Konsekvensen av denna upplösning av den ursprungliga självbegränsande hypotesen blir att den europeiska identiteten på intet vis är hotad, eftersom den bygger på den europeiska landmassans existens och säregna topografi, medan samtidigt både de amerikanska och kinesiska identiteterna kan infogas i diskussionen, eftersom de i högsta grad är invecklade i det globala ekonomiska systemet, vilket politikens roll är att gynna och verka för, men samtidigt om möjligt anpassa till människors behov genom medling.
Senast redigerad av studentroland 2016-03-28 kl. 15:45.
Citera
2016-03-28, 15:55
Medlem
De två första antagandena är ju brutala... Helt klart har ekonomiska särintressen starkt inflytande på realpolitik...men denna process är, enligt min mening mer komplicerat än att bara anta att ekonomiska särintressen tagit över helt.

Man måste ändå förhålla sig till befolkningen, visst man kan ha en strategi för att hålla denna "sovande" men det är ändå att förhålla sig till denna, dvs den är fortfarande en maktfaktor.

Ren rovkapitalism med tillhörande patroner leder obönhörligen till revolution... En sund marknadsekonomi på lika villkor och med starka antikartell lagar är något annat.

Det är väl här de ekonomiska särintressen gör sig gällande idag. Man arbetar för att underminera starka transparenta nationalstater då de är de enda de enda som kan hålla emot stora företag när det gäller miljökrav, kartellbildning m.m

Det bästa är, enligt min mening, transparenta nationalstater med företag i sund konkurrens på lika villkor.

Just nu ser vi en urvattning av Europas nationalstater, till fördel av en diffus maktsfär runt Bryssel som kontrolleras av .. ja vad?

Världen befinner sig i skuldmättnad... vilka vägar finns ur detta? krig? världsvaluta när man tryckt så mycket valuta att i princip alla valutor blivit ohanterliga?
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-03-28 kl. 16:11.
Citera
2016-03-28, 16:43
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
----
Just nu ser vi en urvattning av Europas nationalstater, till fördel av en diffus maktsfär runt Bryssel som kontrolleras av .. ja vad?

Världen befinner sig i skuldmättnad... vilka vägar finns ur detta? krig? världsvaluta när man tryckt så mycket valuta att i princip alla valutor blivit ohanterliga?
Bryssel kontrolleras av ekonomi, enl. punkten 1 ovan...
...och världen befinner sig knappast i någon "skuldmättnad", utan de offentliga skuldernas djup tilltar i takt med att de privata förmögenheterna ökar, och balanserar således dessa... sättet som världen hanterar detta fenomen på är mycket riktigt krig... som redan pågår...förutom "kriget mot terrorismen" som pågår i Syrien, Afganistan m.fl. ställen, t.ex. Irak och Jemen, så pågår också "kriget mot drogerna"... det mot terrorismen startades av G. Bush och kriget mot drogerna startades av R. Nixon...

En världsvaluta blir nog vinnaren mellan USdollar, Euro och kinesiska Yuan... den som kan generera flest nollor vinner och blir världsvaluta...
Citera
2016-03-30, 21:42
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten789
Statsskuld, personskuld och andra skulder gör att folk måste betala massor till bankirjudarna. Så har det varit länge och det uttalade målet är att hindra rikedom.

Jag förstår hur du tänker! Men jag skulle ändå hävda motsatsen och säga att systemet bygger på att skapa rikedom - åt de själva! Och om en sida är rik måste den andra sidan vara fattig, vilket således också är fallet. Färre blir rika på fler människors bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
En vaken reflektion må jag säga, och en grundlig analys... hypotesen vilken tankegången bygger på är dock självbegränsande, och därför haltar det följande resonemanget en smula... mitt förslag till modifiering är;
Hypotes: Politikens främsta uppgift är att i första hand gynna och verka för det ekonomiska systemet, i andra hand att tillgodose människans behov, och först i tredje hand om nödvändigt medla mellan dessa båda intressen.

Så är det naturligtvis! Dock är människans behov och medlingen däremellan bara verktyg i processen att vattna ekonomin. I syfte att hålla tankegångarna så enkla och grundliga som möjligt har jag utelämnat allt 'filosoferande' och valt att fokusera på det mest hårdkokta.

Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
Man måste ändå förhålla sig till befolkningen, visst man kan ha en strategi för att hålla denna "sovande" men det är ändå att förhålla sig till denna, dvs den är fortfarande en maktfaktor.

På vilket sätt är folket en maktfaktor i ett banksystem som med en enkel knapptryckning kan stänga av samtliga betalfunktioner och lamslå en hel nation? I övrigt är jag helt inne på din linje! Banksystemen måste reformeras och förstatligas. Makten över betalsystemen och pengars flöde måste utgå från folket, inte enskilda vinstmaximerande intressen.
Citera
2016-03-30, 22:54
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
----
Så är det naturligtvis! Dock är människans behov och medlingen däremellan bara verktyg i processen att vattna ekonomin. I syfte att hålla tankegångarna så enkla och grundliga som möjligt har jag utelämnat allt 'filosoferande' och valt att fokusera på det mest hårdkokta.
----
I så fall har du inte tagit med i beräkningen att det mest hårdkokta i sammanhanget är den enskilda människan som ingår i det ekonomiska systemet och som väl därinne verkar för sin egen personliga vinning snarare än för något abstrakt system...egoistiska, narcissistiska och självcentrerade människor kommer i både kriminella såväl som laglydiga skepnader, och politikers samarbete med industriella företrädares intressen tror jag ligger mer i linje med min reviderade hypotes än din egen ursprungliga......
Citera
2016-04-02, 07:49
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
I så fall har du inte tagit med i beräkningen att det mest hårdkokta i sammanhanget är den enskilda människan som ingår i det ekonomiska systemet och som väl därinne verkar för sin egen personliga vinning snarare än för något abstrakt system...egoistiska, narcissistiska och självcentrerade människor kommer i både kriminella såväl som laglydiga skepnader, och politikers samarbete med industriella företrädares intressen tror jag ligger mer i linje med min reviderade hypotes än din egen ursprungliga......

Du har återigen rätt! Människan vet bara en sak om pengar; att hon har för lite utav det! Hon är mittpunkten i universum utifrån sin uppfattningsförmåga och gör det som är bäst för henne själv - alltid och i alla lägen.

Exempel som styrker det påståendet får bli en separat diskussion.

Dock är det endast mjuka parametrar i ett predefinierat, matematiskt system. Att systemet sedan i någon mening är dynamiskt utifrån enskilda individers handlande må så vara. Faktum kvarstår att systemet expanderar mot oändligheten och vi lever på en ändlig planet och det förefaller en bekymmersam nöt att knäcka!
Senast redigerad av D-Vitamin 2016-04-02 kl. 08:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in