Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-05, 14:17
  #13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Kan du ge exempel på dessa?

Javisst!

Storbritanniens fasthållande vid månghundraåriga politiska lösningar, som vi ofta finner underliga men som i regel fungerar är närmast övertydligt; monarkin, parlamentsmodellen, de olika delarna av The Realm och hur de hänger ihop med varandra. Men även motståndet mot EU, som kan leda till Brexit, den utrikespolitiska ambitionen osv kan hänföras hit.

Finlands fasthållande vid värnplikt och ett fungerande försvar, språkfrågan och traditionens betydelse.

Islands språkpolitik och noggranna bevakande av det genuint isländska.

Däremot är intrycken inte entydiga, och så är det i regel i de flesta länder. Även i katolska länder finns konservatism, Polen t ex, men ett samhälle blir inte i sig konservativt pga konservatismen mycket pga att papismen har universella anspråk.

Därför ser jag NI som en konservativ del av UK, men där konservatismen utmanas av katolikerna som vill rycka upp NI med rötterna och kullkasta en fungerande samhällsordning.
Citera
2016-04-06, 14:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Javisst!

Storbritanniens fasthållande vid månghundraåriga politiska lösningar, som vi ofta finner underliga men som i regel fungerar är närmast övertydligt; monarkin, parlamentsmodellen, de olika delarna av The Realm och hur de hänger ihop med varandra. Men även motståndet mot EU, som kan leda till Brexit, den utrikespolitiska ambitionen osv kan hänföras hit.

Finlands fasthållande vid värnplikt och ett fungerande försvar, språkfrågan och traditionens betydelse.

Islands språkpolitik och noggranna bevakande av det genuint isländska.

Däremot är intrycken inte entydiga, och så är det i regel i de flesta länder. Även i katolska länder finns konservatism, Polen t ex, men ett samhälle blir inte i sig konservativt pga konservatismen mycket pga att papismen har universella anspråk.

Därför ser jag NI som en konservativ del av UK, men där konservatismen utmanas av katolikerna som vill rycka upp NI med rötterna och kullkasta en fungerande samhällsordning.

Jag förstår vad du menar, men i "folks vardag" spelar dessa saker inte särskilt stor roll och gör inte att samhället känns särskilt konservativt. Det tycker jag att folk förhållningssätt till moral och religion, dvs. saker som inte längre finns i protestantiska länder, väger mycket tyngre i "vad som är konservativt". Att ett land har monarki väger inte lika tungt som att ett samhälle är emot abort pga. att folk inte bryr sig nämnvärt om det första då det inte påverkar deras vardag. Sad but true, men jag förstår ditt tankesätt.
Citera
2016-04-20, 01:37
  #15
Medlem
pizza-faces avatar
Andra intressanta observationer från Nordirland som visar på nivån av konservatism är att de fortfarande har betydligt friare vapenlagar än övriga Storbritannien samt att de tillåter den så omdebatterade rävjakten från häst.

Nordirland är en av ytterst få platser i Europa där det är lagligt att inneha handeldvapen för självförsvar. Så länge du är ostraffad och inte bor i vissa begränsade områden så får du licens av polisen och kan sedan gå in i valfri vapenaffär och köpa en pistol för självförsvar. Beroende på lokala förordningar så varierar det det om du sedan får bära vapnet dolt på dig eller måste bära det öppet. Jämför med övriga Storbritannien där du knappt ens får äga ett hagelgevär och där handeldvapen är totalförbjudna till den grad att OS laget måste träna utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback