Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Det där är väl också en fördom att pojkar studerar mindre vilket då leder till att dessa kvinnliga lärare förutsätter detta och även om nu resultatet i sig inte skiljer sig ger flickor högre betyg för de har nog åtminstone pluggat!...
Enbart baserat på mina egna upplevelser vågar jag dock hävda att man redan i femte klass hade en hyfsat god uppfattning om vilka pojkar (och flickor) som skötte skolan och vilka som inte gjorde det. Och även om det fanns tjejer som var rätt dåliga var de hopplösa fallen nästan uteslutande killar. Sedan har jag ingen aning om hur stor del av skillnaden kan tänkas bestå utav dåliga resultat och hur stor andel som består av omotiverad diskriminering.
Sedan tror jag också att det finns en viss skevhet, då kvinnor i betydligt högre grad är "lydiga" och därför memorera saker inför ett prov som de sedan glömmer, men vilket ger högre betyg. Vilket delvis förklarar att trots kvinnors högre betyg, och en korrelation mellan betyg och framgång på standardiserade prov, brukar skillnaden mellan könen minska eller omvändas på dessa prov.
Med detta sagt, är det givetvis så att pojkarna diskrimineras dubbelt. I synnerhet när saker som beteende i klassrummet och diverse subjektiva åsikter från läraren är viktiga. Jag är övertygad om att detta delvis leder till att många av männen är bättre än vad deras betyg visar, samt att kvinnorna är sämre. Vilket till en viss mån förklarar varför skillnader senare uppstår i livet när mer objektiva element (som anställning) inträder.
http://www.skolverket.se/statistik-o...betyg-1.221196
Citat:
Även årets analys visar att det är stora skillnader mellan provbetyg och kursbetyg både mellan skolor och bland huvudmän. Störst är skillnaden i matematikkurserna och minst i engelskakurserna.
Graden av diskriminering av män är således minst där det finns objektiva rätt och fel, och större ibland övriga där lärarens godtyckliga åsikter spelar störst roll. Jag tror inte att någon som är insatt blir förvånad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Jo sant skulle det vara någon rättvisa så skulle det till många specialinsatser i detta område. Att det numera är en så hög övervikt kvinnor på högre utbildning går liksom inte att bortförklara med att män får jobb direkt osv. Pojkar/män hamnar i regel i underkant på allt numera men ändå är det ett kvinnoperspektiv som ska styra.
Jag är ju meritokrat och om männen vill sitta hemma och spela TV-spel och begå brott istället för att plugga får de skylla sig själva. När jag tar upp dylikt beror det på att jag tycker att man ska sluta premiera misslyckade kvinnor som inte kan tävla med männen, inte för att jag vill att man ska börja premiera misslyckade män. Det äckliga med dagens samhälle är just att man särbehandlar kvinnor om de inte klarar att konkurrera, men inte gör det om det är män som misslyckas.
Samtidigt vill jag upprepa min tidigare åsikt. Att skolan tillåts diskriminera och förtrycka män (som sedan används för att motivera ytterligare diskriminering, typ "män lyckas trots dåliga betyg, hur ska kvinnorna kompenseras för detta?") är ett av de tydligaste exemplen på statens ondska och min avsky gentemot jämställdhetsivrare av de flesta slag.