• 1
  • 2
2016-04-15, 20:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är en extrem allvarsam utveckling speciellt med tanke på institut som Södertörns högskola med sin genusnazism som fått fäste. Fattar inte att det behöva gå så långt så det kommer krävas speciella utredningar och genustänk till fördel för pojkar/män för att det bli jämställt. Ser vi idag med högutbildade kommer män inom 20 år vara i ett extremt underläge sett till höga positioner i samhället och det är allmänt känt att kvinnor helst anställer andra kvinnor.
Citera
2016-04-15, 20:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Att pojkar får sämre resultat i skolan beror säkert till viss del på grund av diskriminering, i synnerhet från kvinnliga lärare. Överlag är det dock främst en personlig brist, pojkarna får helt enkelt sämre resultat därför att de studerar mindre. Att försöka göra som Sverige och lösa problem genom att angripa pedagogiken och efterblivna specialsatsningar är inte positivt eller önskvärt. Påfallande ofta diskriminerar man dessutom duktiga elever, då skolan ofta premierar misslyckade elever, och i principen sämre elever, mer stöd tillämpas.

Jag är givetvis inte för det vi idag kallar "jämställdhet", men skulle samhället vara konsekvent skulle man börja specialsatsa på pojkar och unga män, samt diskriminera kvinnor på högre utbildningsverk. Detta är dock inte relevant, eftersom statligt förtryck tydligen bara är intressant om det är kvinnor som missgynnas.

Det där är väl också en fördom att pojkar studerar mindre vilket då leder till att dessa kvinnliga lärare förutsätter detta och även om nu resultatet i sig inte skiljer sig ger flickor högre betyg för de har nog åtminstone pluggat!...

Jo sant skulle det vara någon rättvisa så skulle det till många specialinsatser i detta område. Att det numera är en så hög övervikt kvinnor på högre utbildning går liksom inte att bortförklara med att män får jobb direkt osv. Pojkar/män hamnar i regel i underkant på allt numera men ändå är det ett kvinnoperspektiv som ska styra.
Citera
2016-04-15, 20:46
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det där är väl också en fördom att pojkar studerar mindre vilket då leder till att dessa kvinnliga lärare förutsätter detta och även om nu resultatet i sig inte skiljer sig ger flickor högre betyg för de har nog åtminstone pluggat!...

Enbart baserat på mina egna upplevelser vågar jag dock hävda att man redan i femte klass hade en hyfsat god uppfattning om vilka pojkar (och flickor) som skötte skolan och vilka som inte gjorde det. Och även om det fanns tjejer som var rätt dåliga var de hopplösa fallen nästan uteslutande killar. Sedan har jag ingen aning om hur stor del av skillnaden kan tänkas bestå utav dåliga resultat och hur stor andel som består av omotiverad diskriminering.

Sedan tror jag också att det finns en viss skevhet, då kvinnor i betydligt högre grad är "lydiga" och därför memorera saker inför ett prov som de sedan glömmer, men vilket ger högre betyg. Vilket delvis förklarar att trots kvinnors högre betyg, och en korrelation mellan betyg och framgång på standardiserade prov, brukar skillnaden mellan könen minska eller omvändas på dessa prov.

Med detta sagt, är det givetvis så att pojkarna diskrimineras dubbelt. I synnerhet när saker som beteende i klassrummet och diverse subjektiva åsikter från läraren är viktiga. Jag är övertygad om att detta delvis leder till att många av männen är bättre än vad deras betyg visar, samt att kvinnorna är sämre. Vilket till en viss mån förklarar varför skillnader senare uppstår i livet när mer objektiva element (som anställning) inträder.

http://www.skolverket.se/statistik-o...betyg-1.221196

Citat:
Även årets analys visar att det är stora skillnader mellan provbetyg och kursbetyg både mellan skolor och bland huvudmän. Störst är skillnaden i matematikkurserna och minst i engelskakurserna.

Graden av diskriminering av män är således minst där det finns objektiva rätt och fel, och större ibland övriga där lärarens godtyckliga åsikter spelar störst roll. Jag tror inte att någon som är insatt blir förvånad.

Citat:
Jo sant skulle det vara någon rättvisa så skulle det till många specialinsatser i detta område. Att det numera är en så hög övervikt kvinnor på högre utbildning går liksom inte att bortförklara med att män får jobb direkt osv. Pojkar/män hamnar i regel i underkant på allt numera men ändå är det ett kvinnoperspektiv som ska styra.

Jag är ju meritokrat och om männen vill sitta hemma och spela TV-spel och begå brott istället för att plugga får de skylla sig själva. När jag tar upp dylikt beror det på att jag tycker att man ska sluta premiera misslyckade kvinnor som inte kan tävla med männen, inte för att jag vill att man ska börja premiera misslyckade män. Det äckliga med dagens samhälle är just att man särbehandlar kvinnor om de inte klarar att konkurrera, men inte gör det om det är män som misslyckas.

Samtidigt vill jag upprepa min tidigare åsikt. Att skolan tillåts diskriminera och förtrycka män (som sedan används för att motivera ytterligare diskriminering, typ "män lyckas trots dåliga betyg, hur ska kvinnorna kompenseras för detta?") är ett av de tydligaste exemplen på statens ondska och min avsky gentemot jämställdhetsivrare av de flesta slag.
Citera
2016-04-15, 21:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Enbart baserat på mina egna upplevelser vågar jag dock hävda att man redan i femte klass hade en hyfsat god uppfattning om vilka pojkar (och flickor) som skötte skolan och vilka som inte gjorde det. Och även om det fanns tjejer som var rätt dåliga var de hopplösa fallen nästan uteslutande killar. Sedan har jag ingen aning om hur stor del av skillnaden kan tänkas bestå utav dåliga resultat och hur stor andel som består av omotiverad diskriminering.

Sedan tror jag också att det finns en viss skevhet, då kvinnor i betydligt högre grad är "lydiga" och därför memorera saker inför ett prov som de sedan glömmer, men vilket ger högre betyg. Vilket delvis förklarar att trots kvinnors högre betyg, och en korrelation mellan betyg och framgång på standardiserade prov, brukar skillnaden mellan könen minska eller omvändas på dessa prov.

Med detta sagt, är det givetvis så att pojkarna diskrimineras dubbelt. I synnerhet när saker som beteende i klassrummet och diverse subjektiva åsikter från läraren är viktiga. Jag är övertygad om att detta delvis leder till att många av männen är bättre än vad deras betyg visar, samt att kvinnorna är sämre. Vilket till en viss mån förklarar varför skillnader senare uppstår i livet när mer objektiva element (som anställning) inträder.

Att fler killar ses som hopplösa fall kan delvis förklaras med en diskriminering från första stund i skolan. Om nu läraren i årsklass 1 är som det brukar vara en yngre kvinna premierar flickor och mer uppmuntrar dessa så sätter sig ganska snabbt hos barn en känsla att man är värdelös varför ens försöka... Just den aspekten är inget man i den stunden som barn inser men något man senare inser drabbat många främst pojkar. De får redan från en viss epitet och det sätter sig. Givet förklarat säkerligen mycket med genustänk också att flickor ska lyftas fram osv..

Citat:
http://www.skolverket.se/statistik-o...betyg-1.221196

Graden av diskriminering av män är således minst där det finns objektiva rätt och fel, och större ibland övriga där lärarens godtyckliga åsikter spelar störst roll. Jag tror inte att någon som är insatt blir förvånad..

Även mindre i nationella prov såsom sedan högskoleprovet där det just finns ramar för betygsättning och det inte blir den enskilda lärarens subjektiva bedömning.

Citat:
Jag är ju meritokrat och om männen vill sitta hemma och spela TV-spel och begå brott istället för att plugga får de skylla sig själva. När jag tar upp dylikt beror det på att jag tycker att man ska sluta premiera misslyckade kvinnor som inte kan tävla med männen, inte för att jag vill att man ska börja premiera misslyckade män. Det äckliga med dagens samhälle är just att man särbehandlar kvinnor om de inte klarar att konkurrera, men inte gör det om det är män som misslyckas.

Samtidigt vill jag upprepa min tidigare åsikt. Att skolan tillåts diskriminera och förtrycka män (som sedan används för att motivera ytterligare diskriminering, typ "män lyckas trots dåliga betyg, hur ska kvinnorna kompenseras för detta?") är ett av de tydligaste exemplen på statens ondska och min avsky gentemot jämställdhetsivrare av de flesta slag.

Jo visst är det i mångt och mycket männens eget fel. Om man nu bara klarat sig genom grundskolan så kan man då t.ex plugga vidare till lärare på en högre utbildning då i princip alla antas där. Dock sitter väl lite av en sårad självkänsla hos många då att varför ens försöka när man nu förvisso klarade skolan men ändå fått höra att man är dålig. Om nu fler män nu skulle läsa vidare då till främst tom lärare inom förskolan så skulle givet mindre andel pojkar få uppleva samma problem och vi skulle ha det mer jämställt i skolan.
Senast redigerad av Zaedrews 2016-04-15 kl. 21:12.
Citera
2016-04-15, 21:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Många ungdomar som utsatts för övergrepp är inte trygga med män. En mansfri miljö är grunden till en trygg studiemiljö. Män skall helst inte jobba med människor alls utan hålla sig till gruvarbete och annat där risken att de förgriper sig på och skadar andra människor är minimal.
Män reproducerar även patriarkala strukturer oavsett om de vill det eller inte.

https://en.wikipedia.org/wiki/Separatist_feminism
Skälet till att utsatta barn kan vara otrygga med män är ju i så fall för att de inte möter bra män.
Och om det är för utsatta barns skull som män inte skall få arbeta i skolan så måste man ju vara konsekvent och se till att inte heller poliser, domare, advokater och åklagare är män när det handlar om de fallen.

Jag säger precis tvärtom - det är barn som inte har bra manliga förebilder på annat håll som i störst utsträckning skulle tjäna på att möta bra män i skola, förskola osv.
Citera
2016-04-16, 00:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skälet till att utsatta barn kan vara otrygga med män är ju i så fall för att de inte möter bra män.
Och om det är för utsatta barns skull som män inte skall få arbeta i skolan så måste man ju vara konsekvent och se till att inte heller poliser, domare, advokater och åklagare är män när det handlar om de fallen.

Jag säger precis tvärtom - det är barn som inte har bra manliga förebilder på annat håll som i störst utsträckning skulle tjäna på att möta bra män i skola, förskola osv.

Sant ett av de största problemen är just att det är för få män i förskolan. Sett till hur pojkar sedan kommer efter. Hjälper ju dock inte direkt till med regler om att för att en man ska vara ensam med ungar på förskolan så måste en kvinnlig vuxen anställd närvara... Det gör ju alla tiders det för att män ska söka det yrket och bli övervakade som en möjlig pedofil 24/7. Snacka om att skrämma bort folk från yrket och skuldbelägga ett helt kön.
Citera
2016-04-16, 11:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Sant ett av de största problemen är just att det är för få män i förskolan. Sett till hur pojkar sedan kommer efter. Hjälper ju dock inte direkt till med regler om att för att en man ska vara ensam med ungar på förskolan så måste en kvinnlig vuxen anställd närvara... Det gör ju alla tiders det för att män ska söka det yrket och bli övervakade som en möjlig pedofil 24/7. Snacka om att skrämma bort folk från yrket och skuldbelägga ett helt kön.
Jag personligen anser å andra sidan att det är förjävligt att en personal tillåts utföra ensamarbete med barnen oavsett vilket kön personalen har.

Alltid minst två anser jag skall vara legio.
Både för att skydda personalen och trygga barnen.

Barn kan utsättas för alla möjliga former av övergrepp/illa behandling förutom just sexuella övergrepp - kvinnor kan utsätta barn för sexuella övergrepp osv..

Det kan uppstå en situation där en personal plötsligt inte kan ha uppsikt över barnen på avdelningen. Vad händer till exempel om ett barn behöver HLR när en personal är ensam och det är fler än ett barn på plats?
Vem har då uppsikt över övriga barn? Vilken tidsfördröjning sker om samma personal både skall larma, trygga övriga barn och utföra denna HLR?

Vad händer om ett barn försvinner från gården -- har ju hänt förr - vem letar efter barnet? Vem tar hand om övriga barn?

Vad händer om en personal som utför ensamarbete råkar på en förbannad förälder som blir fysisk?

Osv osv ..
Citera
2016-04-16, 16:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag personligen anser å andra sidan att det är förjävligt att en personal tillåts utföra ensamarbete med barnen oavsett vilket kön personalen har.

Alltid minst två anser jag skall vara legio.
Både för att skydda personalen och trygga barnen.

Barn kan utsättas för alla möjliga former av övergrepp/illa behandling förutom just sexuella övergrepp - kvinnor kan utsätta barn för sexuella övergrepp osv..

Det kan uppstå en situation där en personal plötsligt inte kan ha uppsikt över barnen på avdelningen. Vad händer till exempel om ett barn behöver HLR när en personal är ensam och det är fler än ett barn på plats?
Vem har då uppsikt över övriga barn? Vilken tidsfördröjning sker om samma personal både skall larma, trygga övriga barn och utföra denna HLR?

Vad händer om ett barn försvinner från gården -- har ju hänt förr - vem letar efter barnet? Vem tar hand om övriga barn?

Vad händer om en personal som utför ensamarbete råkar på en förbannad förälder som blir fysisk?

Osv osv ..

I en perfekt värld givetvis om det nu fanns pengar och villiga att utbilda sig för och arbeta i förskolan så skulle varje förskola minst dubbla antalet för att det skulle bli bra. Just dessa särregler innebär ju dock problem med att sånt som en kvinnlig anställd för göra får inte en manlig och om denna ska hålla i ett aktivitet så måste en kvinnlig anställd dras från ett annat ställe osv. Det skapar problem inom personalen och gör givet även män obekväma att söka sig dit om nu det ska vara någon stämpel som risk enbart för sitt kön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in