2016-05-08, 16:45
Medlem
Låt oss säga om jag har en affärsidé och en affärsplan avklarad. Och om nu jag har behöver en större summa pengar för att starta företaget från scratch. Hos vem ska jag ansöka pengar från?
Citera
2016-05-08, 16:49
Medlem
Zer0Shits avatar
En bank.
Citera
2016-05-08, 16:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Låt oss säga om jag har en affärsidé och en affärsplan avklarad. Och om nu jag har behöver en större summa pengar för att starta företaget från scratch. Hos vem ska jag ansöka pengar från?
Crowdfunding?
Citera
2016-05-08, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Crowdfunding?
Inte crowdfunding eftersom affärsidén är unik och det är viktigt att affärsidén hålls hemligt, under tystnadsplikt.
Citera
2016-05-08, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0Shit
En bank.
Som till exempel? Är inte banker regionalt förankrade? Min affärsidé är ett koncept som fungerar både nationellt och internationellt, inte enbart lokalt eller regionalt.
Citera
2016-05-08, 17:08
Medlem
apelsinhimlens avatar
Kolla med ALMI och deras Företagslån.

Troligtvis betydligt högre ränta jämfört med banklån, men känner du dig 100 på det du ska satsa på så är det värt att kolla upp.
Citera
2016-05-08, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Kolla med ALMI och deras Företagslån.

Troligtvis betydligt högre ränta jämfört med banklån, men känner du dig 100 på det du ska satsa på så är det värt att kolla upp.
Kan du bistå med en direktlänk?
Citera
2016-05-08, 17:27
Medlem
Exempel på bank och vad har det med saken att göra att ditt koncept fungerar över ett större geografiskt område? Ta kontakt med ett par banker i din närhet och presentera dig och boka in ett möte. Det kan underlätta och snabba på processen om du efter att ha fått en kontaktperson som du har bokat ett möte, att skicka in din affärsplan så att de har möjlighet att sätta sig in i och förbereda sig inför Ert möte. Banken har tystnadsplikt men om det är mycket hemliga planer kan du överväga om de ska skriva på en NDA innan du lämnar över en affärsplan. Jag tror dock att det få en negativ effekt om du kräver det. Men valet är ditt.

Glöm inte att boka in ett besök med din privata bank även om det är en företagsrådgivare du ska träffa.

Finns även olika bidrag att söka men det beror mycket på vad du ska göra, vilket kapital du behöver, vart (ort) du ska registrera företaget på mm.

Oavsett vilken finansieringslösning du söker kommer det mycket troligt att krävas att du själv sätter in en ansenlig del av kapitalbehovet samt kan ställa säkerhet för lånet.

Almi har enklare att låna ut riskkapital kontra banken som enligt banklagen inte ska gambla med de pengar de har tillgång till.

Men kan du inte ens googla Almi företagslån kanske du inte ska starta företag? Att starta/driva företag krävs förutom en bra idé även företagsamhet vilket verkar vara en bristvara hos dig?

Affärsänglar och liknande kan vara andra lösningar men hur och var du ska hitta dem...ja, det finns nätverk och liknande men du kommer att behöva lämna ut mer uppgifter om vad du ska göra för att få en bättre guidning än vad vi kan ge dig nu. Givetvis kommer de att behöva veta vad du ska ha pengarna till och här ska du i givet fall upprätta ett NDA.

Tänk också på att hur du får tag på pengarna kan ha stort inflytande på företaget. En ängel vill oftast vara med i styrande position. En bank nöjer sig med att få tillbaka sina slantar med den avtalade räntan.

Lycka till!
Citera
2016-05-08, 17:54
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno

Din mamma eller pappa kanske kan ge dig pengar?

De känner ju dig och vet vilken ansvarstagande och jordnära person du är, så de skulle väl inte tveka ens en sekund att pantsätta sin bostad för att få loss några mille och därmed ge dig möjlighet att dra igång ett nytt Skype / Google / Facebook. Eller?

Jag antar att din affärside är lite vassare än dessa rätt mediokra företag jag räknat upp ovan?
Citera
2016-05-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Din mamma eller pappa kanske kan ge dig pengar?

De känner ju dig och vet vilken ansvarstagande och jordnära person du är, så de skulle väl inte tveka ens en sekund att pantsätta sin bostad för att få loss några mille och därmed ge dig möjlighet att dra igång ett nytt Skype / Google / Facebook. Eller?

Jag antar att din affärside är lite vassare än dessa rätt mediokra företag jag räknat upp ovan?
Jo faktiskt, något helt unik som inte existerar just i dag.
Citera
2016-05-09, 21:57
Medlem
Gillar när folk är innovativa och vill bli företagare men ta detta i åtanke. Jag har själv varit i din position.

Vet du hur många idéer det finns ute i världen? Vet du hur svårt det är att hålla sig efter en affärsplan/idé när man väl har startat företaget?

Du måste i stort sett ha påbörjat konceptet med konkreta förslag och lösningar som kommer vara av värde för ditt företag för att kunna ta det vidare mot investerare. Hör med Almi de är toppen annars.

Och var inte rädd för att pitcha din idé. Du kommer tacka dem sågningarna du kommer få, det kommer göra ditt företags idé bättre
Citera
2016-05-11, 17:59
Medlem
Hur mycket behöver du?
Kan du ge någon hint om vilken typ av verksamhet det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in