2016-05-15, 01:26
Medlem
Vid innehav av värdepapper i ens egna bolag, räknas det som omsättningstillgångar eller kan det t.o.m hamna under lager?

Håller på och handlar lite smått med aktier, men har dessutom ett stabilt företag i portföljen.

Detta är inte huvudsysslan i bolaget. Så undrar lite hur man ska gå tillväga i bokföringen bla och i skatt.

Har jag tex det i lager, måste jag skatta på värdepapperna år efter år, även om det är samma värdepapper?
Citera
2016-05-15, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juelo
Vid innehav av värdepapper i ens egna bolag, räknas det som omsättningstillgångar eller kan det t.o.m hamna under lager?

Håller på och handlar lite smått med aktier, men har dessutom ett stabilt företag i portföljen.

Detta är inte huvudsysslan i bolaget. Så undrar lite hur man ska gå tillväga i bokföringen bla och i skatt.

Har jag tex det i lager, måste jag skatta på värdepapperna år efter år, även om det är samma värdepapper?

Endast bolag som uppfyller kraven för värdepappershandel, vilket inte är lätt, kan redovisa värdepapper som lager. För övriga är det antingen en kortfristig placering eller en anläggningstillgång, beroende på syftet med innehavet.

Skattemässigt beror det på vad det är för typ av värdepapper. Onoterade aktier och andelar är enklast. Dessa är aldrig skattepliktiga, varken vinst eller förlust påverkar skatte. Noterade aktier och andelar är lite mer besvärliga. ReaVinster beskattas, reaförluster är endast avdragsgilla om man har reavinster. Har man inga reavinster måste man komma ihåg sin historiska reaförluster, som man inte får avdrag för året de uppstår, men kvitta mot eventuella framtida reavinster, det år man gör vinsten. Det ska dock redovisas öppet i deklaration och det är du som har bevisbördan att du har rätt till avdraget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in