2016-05-16, 00:59
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Jag undrar om det är nån som skulle kunna ge mig en bild av ungefär mycket det kostar för företag att låna pengar. Ja, jag förstår givetvis att det inte är en fråga som egentligen går att ge ett tydligt och enkelt svar på, men jag hoppas att nån kan tänka sig att teckna en bild av ungefär hur det kan se ut och inom vilket spann kostnaden ungefär brukar landa.

Bakgrunden till min fråga, vilket kanske ger en bättre bild av vilken information jag är ute efter, är att jag funderade på hur stor investeringar företag kan tänkas vilja göra för att kunna minska personalkostnaderna, i betydelsen automatisera bort arbetsuppgifter genom investering i maskiner som utför arbetet istället. En intressant fråga jag tänkte på då är hur stort lån man kan ta för den månadskostnad som en anställd kostnad, alltså hur stort lån man kan dra runt för samma peng som en anställd kostar, inräknat avskrivning, eventuella produktionsstörningar vid inkörning, effektivitetsvinster-/förluster m.m.

Nån med kunskap/erfarenhet från detta som kan tänka sig att skriva några rader och berätta?
Citera
2016-05-16, 02:32
Medlem
Butch.Cassidys avatar
Är det Alphabet Inc eller Nordic mines som vill låna pengar?
Citera
2016-05-16, 03:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butch.Cassidy
Är det Alphabet Inc eller Nordic mines som vill låna pengar?
Nog för att jag ställde frågan i största allmänhet, inte utifrån något specifikt företag, men jag tänkte mig inte något noterat bolag, varken litet i krisande bransch eller stort och hypat. Men jag antar att du i nästa inlägg kommer att påpeka att det är stor skillnad på vilka villkor som erbjuds olika företag, så jag lägger ut kontexten nu direkt...min tanke var att få en bild av ungefär vad det kan tänkas kosta, och tänkte därmed att de som svarar kanske anger vad som är rimligt att tänka sig, så att jag kan få en uppfattning i frågan.

Men om du vill ha ett scenario, så tänk dig ett svenskt företag med 25-50 anställda som är underleverantör av insatsvaror till företag som tillverkar entreprenadmaskiner...eller ett företag med 25-50 anställda som är underentreprenör inom byggbranschen om det passar bättre.
Citera
2016-05-16, 05:10
Medlem
Butch.Cassidys avatar
http://markets.nordea.se/markets/pro...n/1589611.html

Kan ju ge en fingervisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem