2016-05-16, 13:54
Medlem
Eftersom Skatteverket har orimligt lång väntetid och jag inte kan hitta något på google som kan ge mig en hint så försöker jag här. Som det står i rubriken, kan jag börja bedriva min näringsverksamhet innan jag har fått något svar efter ansökan om Egen firma?
Citera
2016-05-16, 14:05
Medlem
Kolla på skatteverkets hemsida vad de skriver om det hela.

/Maddan
Citera
2016-05-16, 14:14
Medlem
Kollat där också men hittar faktiskt ingen info om detta där
Citera
2016-05-16, 14:30
Medlem
bastard666s avatar
Vänta nu, har du skickat in till bolagsverket och betalat avgiften?
Och sedan ansökt F-skattesedel?
Är det F-skatten du väntar på eller regbeviset för företaget?
Har du inget regbevis så går det absolut inte, har du inte fått f-skatten godkänd,(de skickar inga fysiska skattesedlar längre)så får du tala med din uppdragsgivare att det ligger till på det viset och att när du får besked att du fått den,först då kan du fakturera.
Citera
2016-05-17, 22:36
Medlem
Jobba på bara, fakturera kunden när du fått klart f-skatten.

Så gjorde jag, och det gick bra!

Mvh, Cliff-åke
Citera
2016-05-17, 22:41
Medlem
Swe1227s avatar
Jag tror det går? Det konstiga var att jag fick skatta för hela 2015 fast jag startade företaget i september (fick betala 4000 i skatt varje månad) Nu 2016 betalar jag bara lite över 1000 varje månad. Så det måste ju vara menat att man kan börja fakturera folk innan företaget är startat, eftersom man måste skatta .
Citera
2016-05-18, 06:13
Medlem
meatandmoss avatar
Att börja köpa in kontorsgrejer, kontakta kunder och skaffa vad du än behöver är ingen fara. Ska väl mycket till att inte bli godkänd och du kan använda kostnader som uppstått innan ansökningen i företagets bokföring.

Du ska inte skicka faktura förrän det är klart med momsredovisning. Men du kan börja jobba. Skulle det dra ut på tiden med skatteverket och du verkligen måste fakturera en kund och det är arbetstid du säljer så kan du använda dig av egen-faktureringsbolag.
Citera
2016-05-18, 09:14
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag tror det går? Det konstiga var att jag fick skatta för hela 2015 fast jag startade företaget i september (fick betala 4000 i skatt varje månad) Nu 2016 betalar jag bara lite över 1000 varje månad. Så det måste ju vara menat att man kan börja fakturera folk innan företaget är startat, eftersom man måste skatta .

Den preliminära skatten beror på vad du angett i din prognos första året utdelat jämt över året. Andra året bygger den på riktiga siffror för året innan. Du kan själv anmäla ändrad preliminärskatt om du märker att du inte får in lika bra som tidigare och ändå skulle få tillbaka preliminärskatt senare.
Citera
2016-05-18, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Den preliminära skatten beror på vad du angett i din prognos första året utdelat jämt över året. Andra året bygger den på riktiga siffror för året innan. Du kan själv anmäla ändrad preliminärskatt om du märker att du inte får in lika bra som tidigare och ändå skulle få tillbaka preliminärskatt senare.

Exakt detta. Du kan anmäla ändrad preliminärskatt hur många gånger som helst. Om inkomstskillnaden är större än ett basbelopp (runt 50 000 kr) bör du definitivt inte vänta eftersom SKV kan börja undra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in