2016-05-17, 22:15
Medlem
Tjena Flashbackers!

Är en relativ ung kille (tillräckligt gammal för medlemskap på Flashback) som har funderat på att starta och driva eget åkeri. Under tiden jag har sökt på Google så förstod jag att man måste ha trafiktillstånd för yrkesmässig trafik. I dagsläget är det har tillståndet det största problemet. Startkapitalet borde inte vara någon börda så som det ser ut nu. Så mina fråga till er därute lyder:
1. Hur är det att driva ett eget åkeri egentligen?
2. Hur är det med konkurrensen och hur mycket får man per körd mil ungefär?
3. Vilket spedition är mest generös när det kommer till betalning och avtalsvillkor?
4. Hur svårt är provet för att få ett trafiktillstånd egentligen? Klarar man det utan att gå på utbildning?
Har vissa bekanta som köper allt fler dragbilar och börjar visa att de har pengar men problemet är att de inte vill dela med sig sina erfarenheter. Jag är verkligen beredd på att satsa en viss summa pengar och sedan arbeta hårt för att komma någonstans med företaget då jag har drömt om detta ganska länge.

Hoppas att det finns någon snäll på det här forumet som kommer att dela med sig lite av sin erfarenhet!
Tack på förhand!

P.S Detta är mitt första inlägg på Flashback så jag ber om ursäkt om jag har placerat det i fel kategori.
Citera
2016-05-17, 22:29
Medlem
Hej

Trafiktillstånd kräver eget kapital/tillgångar på 100.000:-, sedan 50.000:- per extra bil utöver den första.
Transportstyrelsens fyra delprov för trafiktillstånd går att klara efter att ha läst/pluggat Såifas handbok,
Dock bör man ha lite grundläggande kunskaper om företagsekonomi för att klara proven.
Fallstudierna är det som de flesta kuggar på.

Dragbil? Speditörer?
Hur ska du konkurrera med polackerna, rumänerna, litauerna och bulgarerna?
Svenska dragbilsåkerier brukar bli kortlivade.

Kanske bättre att satsa på något inom schakt, tungtransport, eller kanske kranbil?

Delägarskap i en åkericentral brukar ge regelbundna körningar.

Mvh, Cliff-åke
Citera
2016-05-17, 23:01
Medlem
Snyggt svar utav cliff-åke.

Och precis som han säger, bråka inte med cabotage-trafiken. Den bara växer och växer. Satsa på något nischat istället? Kyl/frysbil kanske? Ståltransporter med trailer? Etc etc.

Prata med alla åkericentraler (LBC, OTAB, Märsta förenade, Maserfrakt osv)som finns runt där du är aktiv, be att få komma in på ett möte och prata lite. Berätta vad du har tänkt. Men för faan vad du gör, svälj inte allt dom säger med hull å hår. Ha en LITE kritisk inställning.

Ansluter du dig till en sådan så har du ofta bra tryck i ryggen och alla priser är redan utstakade. Dessutom får du alltid betalt för körningen och har i regel bra priser på drivmedel, däck och utbildning.

Konkurrensen som du undrar, är stenhård och branchen i sig är genomrutten. Alla lurar alla och försöker alltid att få ut så mkt och betala så lite som möjligt. Ett svenskt välmående åkeri kanske lyckas komma upp i 3% netto på ett år men då jävlar skall det gå bra... Ca pris för bil och långvagn ligger väl runt 150kr milen eller 850kr/H vid sådana arbeten. Men kom ihåg att returlass i regel betalar jävligt dåligt. Och milpriset är ju självklart bara den sträcka du fraktar godset.

Skit i allt vad heter banker om du skall spelulera i bil, gå direkt till lastbilsförsäljaren istället och fråga om finansvillkoren. Jämför och fundera, min rekommendation är att välja ett märke där du vet att du har bra tillgång till service och reservdelar. För jag lovar dig, det kommer behövas bägge delarna! För övrigt så är timpriset på aktoriserad lastvagnsverkstad ca 1000kr i timmen, så det är bra om du är duktig att skruva själv.

I övrigt tycker jag att du skall ringa till en däckfirma eller två och höra dig för vad nya drivdäck, styrdäck och rulldäck till vagnen kostar. Har du kört en del lastbil innan så vet du att det går åt.

det kostar oerhört mkt att hålla en lastbil vid liv och just likviditetsbrist är en vanlig orsak att åkerier samlar på sig stora skulder hos däck-och drivmedelsbolag

skrivet på tele
Mvh Sursvamp
Citera
2016-05-18, 12:03
Moderator
HelgeBuks avatar
Marginalerna för åkerier är rakbladstunna, så det är inte direkt nåt att bli rik på om man inte har ett helt gäng bilar. Fast det är å andra sidan ett otroligt kul jobb och du kan så klart plocka lite större lön än som anställd, även om det är mer jobb också...

Kort och gott, det är ganska roligt att ha ett eget företag och känna att man är sin egen chef, och bara du sköter dig och är ansluten till nån som håller dig med jobb kommer det säkert gå ihop. Jag har inte själv drivit åkeri men varit anställd i ett litet med bara två ekipage och det gick då runt för honom, han har t.o.m. kunnat expandera en del sen jag slutade.

Flis eller timmer är ju exempel där man dels slipper utländsk konkurrens (vet ej hur det ser ut i t.ex. Skåne) och dels kan köra 24/7 (då måste du så klart ha ett par anställda) och det är en fördel eftersom bilen bara drar in pengar när den rullar (med last). En parkerad lastbil kostar bara en massa pengar.
Senast redigerad av HelgeBuk 2016-05-18 kl. 12:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in