2016-05-22, 15:23
Medlem
Hej,

Jag har fått en idé om att importera saker från hemsidan alibaba, och sälja vidare dyrare på tradera.
Det jag tänkt importera och sälja är en elektronikprodukt likt airboard. Inköpspris/st är ca 1700SEK, och jag tänkte sälja för ca 3000SEK.

Minsta antalet man måste beställa är 5st.

Jag undrar nu hur man håller koll på säkerheten. Hur vet jag att jag faktiskt får det jag beställer?

Företaget jag beställer ifrån är "Gold Supplier" på alibaba, och har "Trade assurance", är detta en säkerhet till 100%?

Tacksam för svar!
Citera
2016-05-22, 15:30
Medlem
vtcs avatar
Kolla upp vad försäljaren har för tidigare omdömen och hur de hanterar reklamationer.

Glöm inte bort att räkna in svensk moms och importavgifter i din plan. Tullen kommer nämligen att plocka dina varor.
Citera
2016-05-22, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Kolla upp vad försäljaren har för tidigare omdömen och hur de hanterar reklamationer.

Glöm inte bort att räkna in svensk moms och importavgifter i din plan. Tullen kommer nämligen att plocka dina varor.
Tack för svaret!

Får kolla upp tidigare omdömen och sätta mig in mer i import och momsavgifter!
Citera
2016-05-22, 15:36
Medlem
StyleWarss avatar
Du behöver inte vara orolig alls för biten mot grossisten och säkerheten därvidlag, du har väl läst handlarreglerna på AliBaba? Det verkar inte som du gjort det ens?

Däremot skatt/moms/import av batterier kan vara en mindre djungel och betydligt mer knepigt, fixar du verkligen detta på ett bra sätt när du verkar ha svårt att sätta dig in det jag nämner ovan?

Tänk på att Tradera basically är eBay, och det finns mänder med handlare i hela Europa som gör det du tänkt göra med en betydligt bättre affärsmodell och så vidare med garantier och CE-märkta laddare etc.

Men som naiv fantasi ger jag det 5+.
Citera
2016-05-22, 15:37
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boreltusk1
Tack för svaret!

Får kolla upp tidigare omdömen och sätta mig in mer i import och momsavgifter!
Kolla upp Tullverket för mer info om vad du kommer att få betala.
Citera
2016-05-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boreltusk1
Hej,

Jag har fått en idé om att importera saker från hemsidan alibaba, och sälja vidare dyrare på tradera.
Det jag tänkt importera och sälja är en elektronikprodukt likt airboard. Inköpspris/st är ca 1700SEK, och jag tänkte sälja för ca 3000SEK.

Minsta antalet man måste beställa är 5st.

Jag undrar nu hur man håller koll på säkerheten. Hur vet jag att jag faktiskt får det jag beställer?

Företaget jag beställer ifrån är "Gold Supplier" på alibaba, och har "Trade assurance", är detta en säkerhet till 100%?

Tacksam för svar!

Ha det så roligt Kontakt med tullen är rätt drygt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in