Citat:
Ursprungligen postat av
Lhukinen
Hejsan!
Har länge haft planer på att starta en E-Sportorganisation. Jag har väldigt mycket planerat när det kommer till själva idén, däremot har jag ingen erfarenhet när det kommer till att starta en organisation. Jag har fått råd att starta det som enskild firma och jobba mig uppåt till ett aktiebolag. Ifall jag skulle starta en enskild firma, kan jag då äga ett lag under företagets namn med kontrakt och ev. löner samt prispengar åt spelare? Gäller detsamma för personal (med eller utan lön fram tills det blivit ett ab) så länge jag registrerar mig som arbetsgivare? Är det kanske bättre med en ekonomisk förening istället? Bidrag m.m är inte den största faktorn, utan jag tänker främst så att allt är lagligt.
Jag vill gå med vinst och verkligen utveckla min idé ifrån ett litet lag till en mindre organisation till att börja med. Etablera mig i flera scener m.m. Men fram tills dess så kommer det krävas voluntärarbete och jag vill verkligen se till att allt är juridiskt korrekt från start. Jag har läst på verksamhet.se att det räcker med att registrera sig som arbetsgivare för att kunna anställa nämligen. Alla råd uppskattas!
Mvh
Har du tänkt spela själv eller scouta?
Hur ser det ut med finansiering?
Var har du tänkte starta? Ska spelarna bara vara svenska inom ett visst geografiskt område?
Vilka spel ska du satsa på?
Har du 50 000kr så är AB att föredra, dels med tanke på risken dessutom rent skattemässigt. Därutöver behöver du bokföring, vilket gäller oavsett bolagsform dock är det lite mer att göra till bokslutet i ett AB.
Är själv kassör i en e-sportsförening och har sett att den svenska marknaden är lite tuff om man inte är i de tre större städerna. Men det kommer till resten av Sverige med, sakta men säkert.