2016-05-24, 10:21
Medlem
Lhukinens avatar
Hejsan!

Har länge haft planer på att starta en E-Sportorganisation. Jag har väldigt mycket planerat när det kommer till själva idén, däremot har jag ingen erfarenhet när det kommer till att starta en organisation. Jag har fått råd att starta det som enskild firma och jobba mig uppåt till ett aktiebolag. Ifall jag skulle starta en enskild firma, kan jag då äga ett lag under företagets namn med kontrakt och ev. löner samt prispengar åt spelare? Gäller detsamma för personal (med eller utan lön fram tills det blivit ett ab) så länge jag registrerar mig som arbetsgivare? Är det kanske bättre med en ekonomisk förening istället? Bidrag m.m är inte den största faktorn, utan jag tänker främst så att allt är lagligt.

Jag vill gå med vinst och verkligen utveckla min idé ifrån ett litet lag till en mindre organisation till att börja med. Etablera mig i flera scener m.m. Men fram tills dess så kommer det krävas voluntärarbete och jag vill verkligen se till att allt är juridiskt korrekt från start. Jag har läst på verksamhet.se att det räcker med att registrera sig som arbetsgivare för att kunna anställa nämligen. Alla råd uppskattas!

Mvh
Senast redigerad av Lhukinen 2016-05-24 kl. 10:23.
Citera
2016-05-24, 10:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Hejsan!

Har länge haft planer på att starta en E-Sportorganisation. Jag har väldigt mycket planerat när det kommer till själva idén, däremot har jag ingen erfarenhet när det kommer till att starta en organisation. Jag har fått råd att starta det som enskild firma och jobba mig uppåt till ett aktiebolag. Ifall jag skulle starta en enskild firma, kan jag då äga ett lag under företagets namn med kontrakt och ev. löner samt prispengar åt spelare? Gäller detsamma för personal (med eller utan lön fram tills det blivit ett ab) så länge jag registrerar mig som arbetsgivare? Är det kanske bättre med en ekonomisk förening istället? Bidrag m.m är inte den största faktorn, utan jag tänker främst så att allt är lagligt.

Jag vill gå med vinst och verkligen utveckla min idé ifrån ett litet lag till en mindre organisation till att börja med. Etablera mig i flera scener m.m. Men fram tills dess så kommer det krävas voluntärarbete och jag vill verkligen se till att allt är juridiskt korrekt från start. Jag har läst på verksamhet.se att det räcker med att registrera sig som arbetsgivare för att kunna anställa nämligen. Alla råd uppskattas!

Mvh

Enskild firma funkar absolut, men AB är oftast bättre. Du slipper (eller kraftigt minskar) din personliga risk. Ska du tjäna pengar på det är ekonomisk förening inte är rekommendera, speciellt inte om du ska äga organisationen själv.
Citera
2016-05-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lhukinen
Hejsan!

Mvh

Har du tänkt spela själv eller scouta?
Hur ser det ut med finansiering?
Var har du tänkte starta? Ska spelarna bara vara svenska inom ett visst geografiskt område?
Vilka spel ska du satsa på?

Har du 50 000kr så är AB att föredra, dels med tanke på risken dessutom rent skattemässigt. Därutöver behöver du bokföring, vilket gäller oavsett bolagsform dock är det lite mer att göra till bokslutet i ett AB.

Är själv kassör i en e-sportsförening och har sett att den svenska marknaden är lite tuff om man inte är i de tre större städerna. Men det kommer till resten av Sverige med, sakta men säkert.
Citera
2016-05-24, 22:43
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .1
Har du tänkt spela själv eller scouta?
Hur ser det ut med finansiering?
Var har du tänkte starta? Ska spelarna bara vara svenska inom ett visst geografiskt område?
Vilka spel ska du satsa på?

Har du 50 000kr så är AB att föredra, dels med tanke på risken dessutom rent skattemässigt. Därutöver behöver du bokföring, vilket gäller oavsett bolagsform dock är det lite mer att göra till bokslutet i ett AB.

Är själv kassör i en e-sportsförening och har sett att den svenska marknaden är lite tuff om man inte är i de tre större städerna. Men det kommer till resten av Sverige med, sakta men säkert.
Finansieringen är strategiskt anpassad runt sponsorer. Jag vill helst inte gå in på finansieringen, men inkomsten kommer främst komma ifrån sponsorer. Strategin eller vilka typer av sponsorer är irellevant.

Spelarna skall främst vara bosatta inom EU för att enkelt kunna transportera dem till events samt p.g.a kulturbarriärer. Jag vet inte vilka länder ännu eftersom jag fortfarande letar efter spelare. Jag har själv tävlat professionellt inom diverse mobaspel med några av de större lagen såsom Fnatic, Roccat och Na`Vi. Så mina kontakter är väldigt utspridda geografiskt sett. Kommer jag behöva skatta på något speciellt sätt eller kan jag skatta enligt svensk lag och betala ut till ett paypal-konto (som många av de större internationella organisationerna gör exempelvis) med lönespec. Eller krävs det att man skickar via bank som lön? Gäller detsamma vinstpengar? Kanske bättre att registrera företaget i något annat land p.g.a vinstskatten?

Jag har inte 50 000kr tillgodo och därför skall jag starta en enskild firma istället. Jag är väl medveten om hur scenen ser ut både i Sverige men även internationellt, som spelare och som företagare. Jag kommer inte spela själv, utan bara hantera allt utanför själva spelen. Jag skall däremot ta hand om spelarna tills att jag har råd med en manager på heltid.
Senast redigerad av Lhukinen 2016-05-24 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in