Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-04, 09:24
  #577
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Verkar som att du citerar från http://www.familjeliv.se/forum/threa...t-langt-inlagg, som i sin tur citerar från Björnsson et al, 2009, Argumentationsanalys.
Det är möjligt att citatet ursprungligen kommer därifrån, men jag hämtade citatet från en annan källa.
Citat:
Men det där är tyvärr inte en bra text.
"No true scotsman"?
Citat:
Analogi har inget att göra med äpplen och päron.
Om man anser att äpplen och päron skall behandlas(jämföras) likadant så är det en falsk analogi.
Citat:
Och en bra analogi kan handla om mycket olika saker. En analogi är en liknelse.
Visst, men nu rörde det sig om en "falsk analogi".
Citat:
Det är aldrig ett bevis i sig, men det är en startpunkt för att möjligen komma på rätt bana.
Vem påstår att det skulle vara ett bevis för något?
Citat:
Nu är vi snart nere på nivån "bokstav för bokstav". En wall of ad hoc som du kan presentera på ett lämpligt forum.
Citat:
Att jämföra äpplen och päron (som det handlade om i inlägget du kommenterade) är inte samma argumentationsfel som falsk analogi, eller svag liknelse som det kallas här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel.
Kolla punkterna 8 resp 11. Bättre text imho än den du citerade ifrån.
Vad säger det? Att din källa skulle vara bättre än min?
Citat:
Men nu till kärnfrågan: vad tillför något av det här egentligen till diskussionen? Att bara påpeka att utländsk bakgrund ≠ religiös hade ju varit fullt tillräckligt.
Jag vet inte vad du vill, men jag antar att mitt bidrag i sammanhanget tillfredsställer din fascination kring enskilda medlemmar
Citera
2016-06-04, 14:32
  #578
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
bla bla bla

Har du ens läst länkarna jag gav? Retorisk fråga = du behöver inte svara. Försökte bara förklara för dig ett par begrepp som du tydligen inte förstår. Men om du sen tar till dig det eller ej är ju helt upp till dig. Man kan leda en häst till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka (= en analogi, om du undrar, och den är träffande).

Till Saken: Jag hör till dem som tycker att kraven på en speciell sorts klädsel på jobb ska vara så få som möjligt och väldigt väl motiverade. Det är det ju knappast här. Iaf skulle ev hårstrån i kryddburkarna inte komma från den tjejen. På många jobb med extra höga krav på renhet är det ju t o m ett krav att ALLA ska täcka sitt hår.
Citera
2016-06-05, 04:33
  #579
Medlem
studentrolands avatar
Efter att ha läst artikeln, men utan att ha läst igenom tråden tänker jag att det borde vara upp till respektive företag att själva sätta och leva upp till egna policy's när det gäller om slöjbärare kan arbeta på företaget eller ej... i detta fallet kunde ju uppenbarligen slöjbärerskan ha fått jobb på kryddföretaget om hon sökt jobb direkt hos dem, men eftersom hon sökte jobbet i ett annat företag, d.v.s. bemanningsföretaget vilket hade en annan policy, så är det ju deras policy som gäller, och that's it...interna slöjpolicy's kommer såklart att växa fram inom olika företag, där vissa tillåter slöja och andra inte... inom statliga/kommunala organisationer borde dock slöja inte vara tillåten, IMO, eftersom staten med dess våldsmonopol bör representeras av ickereligiösa attribut...
Citera
2016-06-05, 06:16
  #580
Medlem
Shadowcrafts avatar
För det första så har Santa Maria helt rätt men det jag stör mig på mest som jag hör rätt ofta är denna typ av mening:

"Jag brukar alltid säga att jag är stolt över att bo i Sverige och över att vara svensk medborgare, men för en sekund i går tvivlade jag på mina egna åsikter"

Att alltid döma ut hela Sverige och landets värderingar pågrund av vad en enskild person/företag sagt. Som om Santa Maria representerar hela Sveriges åsikter..
Citera
2016-06-06, 10:45
  #581
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Har du ens läst länkarna jag gav? Retorisk fråga = du behöver inte svara. Försökte bara förklara för dig ett par begrepp som du tydligen inte förstår. Men om du sen tar till dig det eller ej är ju helt upp till dig. Man kan leda en häst till vattnet men man kan inte tvinga den att dricka (= en analogi, om du undrar, och den är träffande).
Man kan leda en häst till vattnet, men det betyder inte att vattnet är drickbart. Det betyder endast att den som leder hästen väljer destination åt hästen.
Citat:
Till Saken: Jag hör till dem som tycker att kraven på en speciell sorts klädsel på jobb ska vara så få som möjligt och väldigt väl motiverade.
Kan du ge en motivering till varför tycker du att kraven på en speciell sorts klädsel ska vara så få som möjligt? Ska det gälla för båda parter, d.v.s arbetsgivare och arbetstagare?
Citat:
Det är det ju knappast här.
På FB?
Citat:
Iaf skulle ev hårstrån i kryddburkarna inte komma från den tjejen.
För att den tjejen inte jobbar där?
Citat:
På många jobb med extra höga krav på renhet är det ju t o m ett krav att ALLA ska täcka sitt hår.
Precis, extra höga krav på hygien är ingen ny företeelse.
Citera
2016-06-06, 10:55
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
"Religionsfriheten" i Sverige är lika med att rätta in sej i ledet, och ta seder och bruk dit man kommer!!
Passar det inte så STICK!!!
Religionsfriheten i Sverige är underordnad arbetsplikten och arbetsrätten. Vi prioriterar arbete först och religionsfrihet får man ha när man är ledig.
Citera
2016-07-22, 16:39
  #583
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...arna-1.3479984
Citera
2016-07-22, 16:56
  #584
Medlem
Det är enkelt. Så fort religösa normer står mot svensk lag/normer så finns det bara en utkomst.
I ditt hem får du utöva din religion hur mycket du vill. Utanför hemmet i det svenska samhället är det svenska regler/lagar som går före alla religioner. Sverige är ett SEKULÄRT samhälle med religionsfrihet. Inget annat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback