2023-06-01, 19:28
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ett enda sammelsurium av svammel från att ha börjat diskutera mina citat från ssk med en annan.

Som jag skrev tidigt så kommer givetvis inte ordval formuleras i varken nåt tyckande eller inkorrekt svenska.

Om Lotta beskrev vad som skett initialt, dvs från början av februari, då är det givet att dokumentera en kort resumé och det har skett.
Det lär behöva bli begripligt om hon sen beskriver misshandel.

Sen är det däremot fortlöpande dagsaktuellt i behandlingen.

Att formulera nåt finare av rädsla för att en patient läser finns inte. Faktum är att om en patient iscensätter hot ska det snarare vara väldokumenterat att kunna återfalla på om det blir anmälan. Vilket är lika viktigt att ha i åtanke ang en patient, det kan beröra allt från anmälan till försäkringsfrågor vid skada.
Därför sitter den här sköterskan sen i förhör och förklarar när journalen granskas av polis.

För övrigt ser jag inte vitsen öht med diskussionen, men det kanske klarnar. Just nu är det försök att slingra sig.
Det är sandlådenivå och klipp&klistra över det hela, allt för att försöka knäppa någon på näsan.
Världen är inte svart/vit.
Ja, Lotta beskrev att han var snäll, först.
Men sen utvecklades det hela till en mardröm.
Ska man då bortse från vad Martin senare visade sig vara, eftersom Lotta beskrev honom i goda ordalag först?

Att värna om Lottas minne, är viktigt, inte minst för de efterlevandes skull.
Vad tjänar det till att sprida lögner om ett brottsoffer, som kunde varit du eller jag?
2023-06-02, 00:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Faktum inte och det märks mer än uppenbart att det är påhitt ur huvudet i egenmäktigt syfte och inte från nån erfarenhet från att skriva journaler.
Att anpassa språk till korrekt svenska är givet men att det skulle ändras av nån rädsla för patienter och få en annan betydelse kan du glömma.

Har Lotta upplevt MJ som en vän som lyssnade initialt - och ssk förmedlar detta - så behöver du inte fundera mer kring detta.

Sjuksköterska:

"En gång hade Anncharlott sagt att de inte passade ihop till mannen, och då hade han sagt att det är han som bestämmer. "

Påminner väldigt mycket om det JK., Lottas väninna beskriver:

"Hon sa till Martin att hon inte kunde leva så, att hon ville ha barn och att hon mår dåligt över förhållandet. Då hade han blivit galen och sagt att det är han som bestämmer när förhållandet ska avslutas."

Det är klassisk love bombing. Samma som de där nigerianska scammarna som jag roar mig med att följa, kör med. Det varar i två-tre veckor och tanterna blir så till sig över att de "har någon som lyssnar", sedan börjar de (scammarna) begära pengar, sedan kommer hotelsefasen om de inte får mer pengar - när de har lurat åt sig uppgifter och förtroenden av kvinnan som de kan skada henne med. Ingen normalbegåvad myndig människa går på det från början. Man bara deletar deras första kontaktförsök.

Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Ja. Och "it takes two to tango".

Japp. 99 procent av alla kvinnor skulle inte ha tackat ja första gången han bjöd upp, för att fortsätta metaforen. De hade sett halstatueringarna, den rakade skallen och de uppblåsta musklerna, drabbats av "huvudvärk" och varit tvungna att lämna danslokalen och åka hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Du påstår ju faktiskt att sjukvårdpersonal pga rädlsa över att få ovälkomna hembesök, förskönar i journalerna.

Det är inte sant.

Vad jag har för människor i mitt vardagsliv och yrkesliv hör inte hit.

Det är visst sant, och risken att bli uppsökt på sin fritid blir bara värre och värre för varje år, särskilt för dem som arbetar på akuten eller i psykvården. Främst är det invandrarklanerna de är rädda för - att dessa ska hämnas om deras klanmedlem inte har prioriterats i triageringen - men självklart kan de vara rädda för svenska psykpatienter också. Det händer t.ex. att en patient missuppfattar en sjuksköterskas professionella omtanke för kärlek, och börjar stalka henne även utanför sjukhuset.

Därför får sjuksköterskorna på sådana avdelningar ofta ha namnskyltar med bara förnamnet. En väninna till mig, som har ett mycket ovanligt förnamn (som hon förbannar sin mor för), har till och med fått en namnskylt med ett påhittat namn. Så på arbetstid är hon Syster Maria fast hon heter något annat, och alla arbetskamrater vet om det och spelar med.

Läkarna måste däremot ha namnskyltar med sina riktiga för- och efternamn och även skriva under alla papper med både för- och efternamn (och stämpel, så det hjälper inte att skriva oläsligt), eftersom de räknas som myndighetsutövare.
2023-06-02, 02:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är klassisk love bombing.
Hur går det angående svar att inte attraheras av tatueringar som varningssignaler?
(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda, 2016-06-04

Jag diskuterar inte att dejta IRL. Jag snackar online och att se på foton.
2023-06-02, 02:45
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur går det angående svar att inte attraheras av tatueringar som varningssignaler?
(FB) Lotta Rudholm misshandlad till döds i Ulvsunda, 2016-06-04

Jag diskuterar inte att dejta IRL. Jag snackar online och att se på foton.

Du skriver så konstigt att det är svårt att förstå vad du menar. Men OK, jag kan väl också se att vissa välgjorda tatueringar passar på vissa vältränade manskroppar (men aldrig på de delarna av kroppen som inte kan döljas i kontorskläder, för det visar att mannen har dåligt omdöme och inte är intresserad av att skaffa sig arbete och hederlig försörjning).

Ja? Det är ju online de nigerianska scammarna också verkar. De stjäl foton på någon attraktiv vit man, t.ex. en läkare i vit rock, eller officer i en tjusig uniform, eller vältränad soldat med stora muskler och tatueringar, sedan love-bombar de med stulna kärleksdikter och stycken ur romaner (samma till alla kvinnor), och kvinnan kopplar ihop alla de fina kärleksförklaringarna och komplimangerna med det sexiga fotot. Sedan gör fantasin resten och de blir kära. Och bit för bit tömmer de sina bankkonton och pensionsfonder och säljer huset, och skickar allt till Nigeria. Det slutar ofta på hemlöshets-härbärge eller med självmord.

Det kräver förstås att de har IQ pingisboll från början.
Senast redigerad av Merwinna 2023-06-02 kl. 02:48.
2023-06-02, 02:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja? Det är ju online de nigerianska scammarna också verkar. .
Svara på frågan vad som skiljer att attraheras/fascinerad av en man online vars tatueringar ska vara en rejäl varningssignal - när inte en torso är ett det för dig?

Nigeriabrev är inte vad jag frågar om.
2023-06-02, 02:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Svara på frågan vad som skiljer att attraheras/fascinerad av en man online vars tatueringar ska vara en rejäl varningssignal - när inte en torso är ett det för dig?

Nigeriabrev är inte vad jag frågar om.

Nu är vi där igen, att du inte kan skilja på fantasi och verklighet. Man kan naturligtvis attraheras av mycket när man sitter vid en dator, det är många sådana tankar och känslor som går genom hjärnan och hjärtat under en livstid, och som man för det mesta aldrig agerar på... men vem man sedan går ut och lägger sitt liv i händerna på I VERKLIGHETEN är en HELT annan sak. Och det är väl det som skiljer vanliga, normalvettiga människor från sådana som blir mördade, också. (Jag menar under sådana här omständigheter. Ingen kan förutse att en galning ska överfalla en på gatan, för att han hört röster som sagt att han måste döda någon.)

Och nu har jag inte tid. Måste jobba.
2023-06-02, 03:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu är vi där igen, att du inte kan skilja på fantasi och verklighet. Man kan naturligtvis attraheras av mycket när man sitter vid en dator, det är många sådana tankar och känslor som går genom hjärnan och hjärtat under en livstid, och som man för det mesta aldrig agerar på... men vem man sedan går ut och lägger sitt liv i händerna på I VERKLIGHETEN är en HELT annan sak. Och det är väl det som skiljer vanliga, normalvettiga människor från sådana som blir mördade, också. (Jag menar under sådana här omständigheter. Ingen kan förutse att en galning ska överfalla en på gatan, för att han hört röster som sagt att han måste döda någon.)

Och nu har jag inte tid. Måste jobba.
Nope. Jag har inga problem att skilja på fantasi och verklighet.

Jag är mycket tydlig med vilken fas jag skriver om, innan det ens rör sig om en dejt IRL.

Det handlar om attraktion/fascination vs varningssignaler i tidigt skede.

Lotta blev attraherad när hon satt vid datorn, det är där det börjar.

Martins tatueringar fanns på bild men tack och lov inte torson. Det räckte att veta att den drivit i land för att känna avsky.

Hur kunde du fortsätta att attraheras undrar jag - oavsett om du givetvis inte kunde dejta.
Lotta har ju beskrivits som om hon borde backa direkt av bara åsynen av hans foto av dig. Avskräckas. Känna aversion.

Jobba på, jag kan vänta och påminna dig.
Annars kanske jag måste skriva hycklare som du avslutat varje inlägg med?
Senast redigerad av develi 2023-06-02 kl. 03:19.
2023-06-02, 03:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är visst sant, och risken att bli uppsökt på sin fritid blir bara värre och värre för varje år, särskilt för dem som arbetar på akuten eller i psykvården. Främst är det invandrarklanerna de är rädda för - att dessa ska hämnas om deras klanmedlem inte har prioriterats i triageringen - men självklart kan de vara rädda för svenska psykpatienter också. Det händer t.ex. att en patient missuppfattar en sjuksköterskas professionella omtanke för kärlek, och börjar stalka henne även utanför sjukhuset.
Nice try att försöka väva ditt välkända förakt. Det är packade svenskar som i huvudsak flippar av nån hemkokt häxbrygd de fått i sig ihop med fylla och som håller ordningsvakterna i trim. Psykpatienter går sällan bärsärk, isf är droger inblandade. Om en patient inkommer där det finns hög risk för gängkopplingar så har vi beredskap för det också. Problemet idag är att vapen tas med mer frekvent, det är inte alls samma öppenhet som för 15 år sen.

Men;
Detta har inget med ursprunget att göra - det handlade om journaler som sköterskan skrev om Lotta och att personal skulle förmedla en annan bild per text än det patienten uppger finns inte - och i högsta grad inte av nån oro för negativa omdömen alt bli uppsökt hemma.
Nu får ni fan ge er med fablerna och speciellt när ingen av er har nån koll.
2023-06-02, 16:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Hon var kär i honom, men sen var hon rädd för honom samtidigt. Hon ville att han skulle få hjälp för sina psykiska problem, drogproblem etc, samtidigt hadde hon psykiska besvär själv.

Ok, om vi utgår ifrån att du har rätt för en gångs skull. Vad var det för "psykiska besvär" hon hade? Kan inte dessa ha varit anledningen till att hon valde en nymuckad kåkfarare och tung missbrukare till pojkvän? Det finns vissa skribenter som vill föra fram hypotesen att LR blev manipulerad men är inte det mer troligt att det var psykiska besvär som bidrog till hennes katastrofala val av pojkvän?

Citat:
Det var en jävla häxdans av känslor, hot, våld och hopp.

Fast det verkar desperat att helt plötsligt vilja skaffa barn med en nymuckad kåkfarare som skakat galler i sammanlagt 12 år, hur tror du hon resonerade där? Hade hon inga andra alternativ på köttmarknaden?

Citat:
Om du är autist och inte fattar att verkligheten inte är svart/vit så måste du på nåt sätt akseptera att det är så. .

Tyvärr är jag tvungen att acceptera din bedrövliga stavning men visst är inte verkligheten svart eller vit. Dock borde vi kunna enas om att både LR och MJ befann sig i någon sorts kris och att det var kanske därför de omedvetet (?) sökte sig till varandra?

Citat:
För så är det.

Nja, det enda vi kan enas om just nu är väl att det var LR själv som återupptog kontakten med MJ den 25/5 efter att ha sett en bild på Facebook. Rätt?

Men om hon nu samtidigt var rädd för honom så verkar det helkonstigt att börja prata och umgås igen? En rädd person flyr väl faran precis som ett bränt barn skyr elden?
2023-06-03, 05:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nope. Jag har inga problem att skilja på fantasi och verklighet.

Jag är mycket tydlig med vilken fas jag skriver om, innan det ens rör sig om en dejt IRL.

Det handlar om attraktion/fascination vs varningssignaler i tidigt skede.

Lotta blev attraherad när hon satt vid datorn, det är där det börjar.

Martins tatueringar fanns på bild men tack och lov inte torson. Det räckte att veta att den drivit i land för att känna avsky.

Hur kunde du fortsätta att attraheras undrar jag - oavsett om du givetvis inte kunde dejta.
Lotta har ju beskrivits som om hon borde backa direkt av bara åsynen av hans foto av dig. Avskräckas. Känna aversion.

Jobba på, jag kan vänta och påminna dig.
Annars kanske jag måste skriva hycklare som du avslutat varje inlägg med?

Jag har väl aldrig sagt att man behöver "känna aversion" över tatueringar? Som sagt: det kan till och med vara sexigt på en vältränad manskropp, men med den livserfarenhet som de flesta uppnått vid 40 år VET man att det ofta betyder trubbel (i alla fall om tatueringarna sitter på platser som inte går att dölja under normal sommarklädsel, d.v.s. Bermudashorts och kortarmad skjorta) och gör därför aldrig upp om den där första dejten. Upphittade styckade kvinnolik i en mans bakvatten innebär naturligtvis potentiellt trubbel det också (och är aldrig sexigt! ).

Sedan ser jag även en annan viktig skillnad mellan Martin Jonsson och Peter Madsen: Jonsson var extremt stor och stark, han var farlig till och med för nästan alla andra män. Madsen däremot var kortväxt och tunn, och exempelvis den stadiga kvinnliga lokföraren skulle förmodligen ha kunnat kontrollera honom, om han försökt något med henne. Det sa hon ju till och med i intervjun, när reportern frågade om hon inte var rädd att han skulle stycka henne. Hon sa något att "det skulle bli svårt för Madsen" (minns inte exakta ordalydelsen), och så skrattade hon.

Även fångvakterskan kan ha gjort bedömningen, att hon med de självförsvarstekniker hon lärt sig under sin utbildning till det jobbet, skulle ha kunnat kontrollera Madsen om han försökt något. Av denna anledning anser jag, att de kvinnor som gav sig in med Jonsson var dummare än de som gav sig in med Madsen (även efter att de visste att han mördat Wall, alltså). Man måste ju göra en förnuftig riskbedömning, innan man ger sig in med en man som kan vara farlig (om man nu måste göra det alls; det bästa är förstås att inte göra det alls).
Senast redigerad av Merwinna 2023-06-03 kl. 05:51.
2023-06-03, 08:16
Citat:
Jag har väl aldrig sagt att man behöver "känna aversion" över tatueringar? Som sagt: det kan till och med vara sexigt på en vältränad manskropp, men med den livserfarenhet som de flesta uppnått vid 40 år VET man att det ofta betyder trubbel (i alla fall om tatueringarna sitter på platser som inte går att dölja under normal sommarklädsel, d.v.s. Bermudashorts och kortarmad skjorta) och gör därför aldrig upp om den där första dejten. Upphittade styckade kvinnolik i en mans bakvatten innebär naturligtvis potentiellt trubbel det också (och är aldrig sexigt! ).

Sedan ser jag även en annan viktig skillnad mellan Martin Jonsson och Peter Madsen: Jonsson var extremt stor och stark, han var farlig till och med för nästan alla andra män. Madsen däremot var kortväxt och tunn, och exempelvis den stadiga kvinnliga lokföraren skulle förmodligen ha kunnat kontrollera honom, om han försökt något med henne. Det sa hon ju till och med i intervjun, när reportern frågade om hon inte var rädd att han skulle stycka henne. Hon sa något att "det skulle bli svårt för Madsen" (minns inte exakta ordalydelsen), och så skrattade hon.

Även fångvakterskan kan ha gjort bedömningen, att hon med de självförsvarstekniker hon lärt sig under sin utbildning till det jobbet, skulle ha kunnat kontrollera Madsen om han försökt något. Av denna anledning anser jag, att de kvinnor som gav sig in med Jonsson var dummare än de som gav sig in med Madsen (även efter att de visste att han mördat Wall, alltså). Man måste ju göra en förnuftig riskbedömning, innan man ger sig in med en man som kan vara farlig (om man nu måste göra det alls; det bästa är förstås att inte göra det alls).
Det är tragikomiskt att läsa dina visdomsord.
Så dömande att det blir sorgligt.

Ditt resonemang om tatueringar som går att dölja med ett par bermudashorts och kortärmad skjorta...

Lottas svanktatuering som du fastnat för, den gick att dölja, men ändå har du hånat och förfasats över den..

Hur många sexiga tatueringar har du sett när bermudashortsen åker av? Väldigt märkligt att tatuera lår/rumpa, men alla gillar olika. Fast du förespråkar ju även här med moralkaka till kaffet, att "det bästa är att inte ge sig in med en man alls"
2023-06-03, 08:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är tragikomiskt att läsa dina visdomsord.
Så dömande att det blir sorgligt.

Ditt resonemang om tatueringar som går att dölja med ett par bermudashorts och kortärmad skjorta...

Lottas svanktatuering som du fastnat för, den gick att dölja, men ändå har du hånat och förfasats över den..

Hur många sexiga tatueringar har du sett när bermudashortsen åker av? Väldigt märkligt att tatuera lår/rumpa, men alla gillar olika. Fast du förespråkar ju även här med moralkaka till kaffet, att "det bästa är att inte ge sig in med en man alls"

Man kan ju ha dem på ryggen, bröstet, axeln eller övre delen av överarmen. Det handlar om att tatueringen måste gå att dölja i arbetssammanhang. Det _finns_ män som ser tatueringar som kroppssmyckning, och har det som en hobby, men ändå ser till att de hålls inom det område som inte syns på kontoret. Så att de ska kunna arbeta och försörja sig. Chefen, arbetskamraterna och - först och främst - kunder och leverantörer anar inte att de finns där.

Just svanktatueringar på kvinnor har tyvärr väldigt negativa associationer. De kallas inte utan anledning för "tramp stamps". Men visst, de går att dölja... dock inte om kvinnan skaffar barn lite längre fram, och ska delta i plask-och-lek med dem i vattnet. Då måste hon duscha i duschrummet. Det är sådana pinsamma situationer man normalt försöker undvika.

Det sista har jag verkligen inte sagt. Jag pratade om farliga män, som redan hade begått grova våldsbrott. Som Jonsson och Madsen. Majoriteten av alla män har inte gjort det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in