Citat:
Ursprungligen postat av
lehd
Minns ett gammalt ventyr dr Fantomen stter p en isolerad by infdingar, som har kidnappat ngra turister. De har en gammal legend om Fantomen, d han ska ha varit dr ett antal r tidigare och utfrt ett antal underverk. Han frstr d att det r hans farfar, som han beskriver som den starkaste fantomen genom tiderna, som ska ha utfrt underverken och imponerat p infdingarna, men han tar s klart itu med allt vad det nu r fr att p s stt bevisa att han r Ffantomen och rdda turisterna. Flytta p en stor sten bl a, vilket han gr genom list (hvstng) istllet fr ren rstyrka som hans farfar anvnt.
Ett av proven r att besegra en jvla stor infding (jtte?) i kamp, man mot man. Det blir en jvla fight, och han tvivlar p sin chans att klara det, men som den man vi alla ser upp till som han r s fixar han det s klart. Men jag r rtt sker p att han ven hr anvnder sig av nt tjuvknep fr att vinna...
Minns jag rtt besegrar han slagskmpen i en ganska normal (men tuff) tvekamp men vgrar dda honom, trots att repfolket (som stammen heter, eftersom de bor i trdtopparna och anvnder rep som byggmaterial, vapen och transportmedel) hotar med att dda bde Fantomen och personerna de kidnappat. Till slut visar det sig att det var detta som var det verkliga provet; de vet att han r den verklige Fantomen eftersom han visar nd fr en besegrad fiende trots att han drmed stter sitt liv p spel. Repfolket blir sedan kompisar med Fantomen och byggde lngt senare trdhuset som Diana, tvillingarna och Rex bodde i
Citat:
Ursprungligen postat av
EternalGlory
Jtten hade en mask p sig och nr fantomen tar av den visar det sig att den gigantiska jtten bara r ett ungt barn...s ngonstans i djungeln lr det dlja sig ENORMA jvla negrer.
Lter vagt bekant, men precis som
lehd tror jag att det handlar om ngot annat ventyr. Har fr mig att denna jtte kanske inte ndvndigtvis var ett barn, men kanske lite efterbliven, vill ven minnas att han hade en kortvuxen kompanjon som agerade hjrnan och att de terroriserade djungeln fr att tvinga till sig mat och rikedomar eftersom de blivit utsttta frn sin stam.
Men Fantomen har faktiskt sttt p flera, icke beslktade, jttar runtom i Bengalis djungler och berg. T ex i den utslocknade vulkanen "Den besljade damen", dr ngon mystisk naturgas gr att djur och vxter kan bli gigantiska.