Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-06, 19:41
Bannlyst
Hur stor upplaga har frresten fantomen i sverige? Serietidningar borde ha det ganska tufft idag skulle jag tro? Det r vl mest medellders mn som sporadkper av nostalgiska skl nufrtiden? Eller r jag bara frdomsfull och ungdomarna/barnen lser fortfarande serietidningar?
Citera
2018-02-06, 20:49
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Det har yttrats en del tankar om att nsta fantomen skall vara kvinna. Var fan kan jag ha sett det ngonstans tro? Det var kanske mest ett utslag av vr tids feminism som gjorde att idn sporadiskt dk upp hos ngon som ett tankeexperiment.

Men vem vet, Kanske dyker det upp ett ventyr vilken dag som helst nu dr fantomen mter sin verman och blir hmnad av Heloise?

En snygg kvinna i fantomenspandex r frvisso lite eggande men jag hoppas verkligen inte det sker. Fantomen r och SKALL vara man anser ju jag iallafall. Kvinnliga hjltar blir aldrig srskilt bra (finns det ens en enda som hller mttet?)och en massa feministiska tramsiga undertoner i fantomen vore nog ddsstten fr tidningen.
Ja, det r troligtvis en tidens nyck att Heloise skall ta ver ringen. Knns som om ganska mnga ventyr p sista tiden r fokus p tvillingarna och deras trning. Lser den sporadiskt om ngot nummer ser intressant ut.
Den 17 Fantomen hade ju en tvillingsyster (Julie), som var stand-in fr sin bror ett par gnger. Men inte mer. Hon verlevde bde sin bror och brorson och begravdes allts av den 19 Fantomen. Om Heloise gr sin som Stand-in fr sin bror, finner jag det helt ok.
ven om jag primrt anser att det r bttre att man kanske retconnar historien och ndrar p den nuvarande Fantomens nummer (Han var ju frn brjan den 20 i ordningen)

Vill dock minnas en berttelse som byggde p en syn/drm som gamle Moz hade, dr tvillingarna bda kom i fantomendrkten. De hade en ring var. Kit hade ddskalleringen och Heloise ringen med det goda mrket.
Citera
2018-02-06, 21:01
Medlem
Mackan52s avatar
Fantomen r fr mig en "annorlunda" seriehjlte fr hans "kampstil" den varierar mellan 70-talets "pang, poff, pow" serier dr hjlten rddar barnen och burar in skurkarna till "Ddens Tivoli" som var den frsta Fantomen serien jag lste.

En del av denna r Fantomen i sin roll som Walker krossar en rnares hand genom att trycka ihop dennes egna knogjrn, anvnder en gangsterboss som levande skld och drmmer en annan skurks kke mot sitt kn och r tecknad p ett stt som fr mig att tnka p "Sin City".

n idag r det bland det raste och mest "realistiska" jag sett i serievrlden, alla andra serier som behandlar vld gr det med en tecknarstil dr vld och blodsutgjutelse r "komiskt".
Citera
2018-02-06, 22:30
Medlem
Fantomen r vl inte mer superhjlte n Lucky Luke. Men det fanns ju faktiskt en superhjltegrupp dr Fantomen var med, minns inte vad den heter just nu bara. Skulle vara kul att se Fantomen och Batman i en slags crossover fr vrigt, eller Spiderman och Fantomen.
Citera
2018-02-07, 07:15
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Fantomen r vl inte mer superhjlte n Lucky Luke. Men det fanns ju faktiskt en superhjltegrupp dr Fantomen var med, minns inte vad den heter just nu bara. Skulle vara kul att se Fantomen och Batman i en slags crossover fr vrigt, eller Spiderman och Fantomen.
Tnker du p Defenders of the earth? Med Flash Gordon, Mandrake, Lothar och Fantomen -Samt deras ungar
https://youtu.be/5xLKzsynt5I

Det m ha varit King Features, som mest gnar sig t dagspresserier, version p Avengers och Justice League. Mest knd som tecknad serie, men jag tror ven att det fanns som magasin. Hur bra det gick fr tidningen vet jag dock inte.
Citera
2018-02-07, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Tnker du p Defenders of the earth? Med Flash Gordon, Mandrake, Lothar och Fantomen -Samt deras ungar
https://youtu.be/5xLKzsynt5I

Det m ha varit King Features, som mest gnar sig t dagspresserier, version p Avengers och Justice League. Mest knd som tecknad serie, men jag tror ven att det fanns som magasin. Hur bra det gick fr tidningen vet jag dock inte.

Ja, just det. Tack fr namnet.
Citera
2018-02-07, 08:39
Avstngd
Arbetsskyggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Men helt overvinnerlig r ju inte Fantomen, jag prenumererade ocks som ung, var t o m med i klubben, och Fantomen hade d "levt" i ver 400 r om jag inte missminner mig och ingen av dom tidigare dog vl av lder precis, men nstkommande Fantom vann matchen som hans far frlorat s d framstod han som overvinnerlig.
S r det.

Dessutom s r det s bekvmt att Fantomen ofta slr frst. Han r den som vljer att ta till vld i de allra flesta fall. Det r mycket sllan s att Fantomen fr sig en snyting och replikerar och sedan gr segrande ur striden. Tvrtom, slr skurkarna till Fantomen nr han r helt ofrberedd s brukar han tuppa av och vakna upp en stund senare fastkedjad i en piratgrotta eller nnting. Dremot, nr Fantomen sjlv anvnder "the sucker punch" s rcker det ofta med en enda rallarsving fr att snka en ofrberedd fiende.

Sensmoralen i Fantomen r allts att alltid sl frst och om man nd skulle rka frlora s kommer slkten att hmnas. Det r en devis som p ngot vis knns bekant i 2010-talets Sverige...
Citera
2018-02-07, 12:12
Medlem
Minns ett gammalt ventyr dr Fantomen stter p en isolerad by infdingar, som har kidnappat ngra turister. De har en gammal legend om Fantomen, d han ska ha varit dr ett antal r tidigare och utfrt ett antal underverk. Han frstr d att det r hans farfar, som han beskriver som den starkaste fantomen genom tiderna, som ska ha utfrt underverken och imponerat p infdingarna, men han tar s klart itu med allt vad det nu r fr att p s stt bevisa att han r Ffantomen och rdda turisterna. Flytta p en stor sten bl a, vilket han gr genom list (hvstng) istllet fr ren rstyrka som hans farfar anvnt.

Ett av proven r att besegra en jvla stor infding (jtte?) i kamp, man mot man. Det blir en jvla fight, och han tvivlar p sin chans att klara det, men som den man vi alla ser upp till som han r s fixar han det s klart. Men jag r rtt sker p att han ven hr anvnder sig av nt tjuvknep fr att vinna...
Citera
2018-02-07, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lehd
Minns ett gammalt ventyr dr Fantomen stter p en isolerad by infdingar, som har kidnappat ngra turister. De har en gammal legend om Fantomen, d han ska ha varit dr ett antal r tidigare och utfrt ett antal underverk. Han frstr d att det r hans farfar, som han beskriver som den starkaste fantomen genom tiderna, som ska ha utfrt underverken och imponerat p infdingarna, men han tar s klart itu med allt vad det nu r fr att p s stt bevisa att han r Ffantomen och rdda turisterna. Flytta p en stor sten bl a, vilket han gr genom list (hvstng) istllet fr ren rstyrka som hans farfar anvnt.

Ett av proven r att besegra en jvla stor infding (jtte?) i kamp, man mot man. Det blir en jvla fight, och han tvivlar p sin chans att klara det, men som den man vi alla ser upp till som han r s fixar han det s klart. Men jag r rtt sker p att han ven hr anvnder sig av nt tjuvknep fr att vinna...

Lter bekant, Var det s att infdingarna drogade fantomen s han fick fajtas neddrogad? Vet att han fajtats mot en gigantisk jtteneger i djungeln en gng men infdingarna var nd s imponerad av fantomen trots den gigantiska storleksskillnaden att de drogade ned honom fr att garantera vinst. Fantomen vinner naturligtvis fajten tillslut iallafall men kan inte minnas hur nu.

Jtten hade en mask p sig och nr fantomen tar av den visar det sig att den gigantiska jtten bara r ett ungt barn...s ngonstans i djungeln lr det dlja sig ENORMA jvla negrer.
Citera
2018-02-08, 04:59
Medlem
Haha, detta fr mig att minnas en extremt uppskattad fantomensvit frn..1984 tror jag det var. Typ som "gyllene runans gta" eller liknande..va fasen hette den..det var mycket asiatiskt i alla fall. Djvulens broderskap?

Jag minns i alla fall arga insndare fr att Fantomen lyckats besegra en NINJA (ninjas var "the shit" p 80-talet och i princip overvinnerliga), vilket ansgs helt orealistiskt

Att fantomen r vrlds- och OS-mstare i massa grenar r vl att den gode Lee Falk blev lite vl geners och blandade fakta vilt frn ventyr till ventyr p slutet. Svenska Fantomen fick vl sga sayonara och skriva sina egna faktakollade ventyr.
Har inte lst Fantis p 25 r nu nstan, kostar vl en frmgenhet nu fr tiden.
Citera
2018-02-10, 17:53
Medlem
Citat:
Lter bekant, Var det s att infdingarna drogade fantomen s han fick fajtas neddrogad?
...
N, i just detta ventyr r jag rtt sker p att han var vid sina sinnens och kropps fulla bruk. Dremot hade jtten en klubba att slss med, s det var i te helt jmn fajt frn brjan direkt
Citera
2018-02-10, 21:47
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehd

Minns jag rtt besegrar han slagskmpen i en ganska normal (men tuff) tvekamp men vgrar dda honom, trots att repfolket (som stammen heter, eftersom de bor i trdtopparna och anvnder rep som byggmaterial, vapen och transportmedel) hotar med att dda bde Fantomen och personerna de kidnappat. Till slut visar det sig att det var detta som var det verkliga provet; de vet att han r den verklige Fantomen eftersom han visar nd fr en besegrad fiende trots att han drmed stter sitt liv p spel. Repfolket blir sedan kompisar med Fantomen och byggde lngt senare trdhuset som Diana, tvillingarna och Rex bodde i

Citat:
Jtten hade en mask p sig och nr fantomen tar av den visar det sig att den gigantiska jtten bara r ett ungt barn...s ngonstans i djungeln lr det dlja sig ENORMA jvla negrer.

Lter vagt bekant, men precis som lehd tror jag att det handlar om ngot annat ventyr. Har fr mig att denna jtte kanske inte ndvndigtvis var ett barn, men kanske lite efterbliven, vill ven minnas att han hade en kortvuxen kompanjon som agerade hjrnan och att de terroriserade djungeln fr att tvinga till sig mat och rikedomar eftersom de blivit utsttta frn sin stam.
Men Fantomen har faktiskt sttt p flera, icke beslktade, jttar runtom i Bengalis djungler och berg. T ex i den utslocknade vulkanen "Den besljade damen", dr ngon mystisk naturgas gr att djur och vxter kan bli gigantiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in