• 3
  • 4
2016-06-07, 11:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Nuvarande batterikemi kommer leda till problem. För dyrt att återvinna och utbudsbrist på sällsynta jordartsmetaller.

Finns inget hopp om en framtida batterikemi som skulle vara effektivare eller leda till mindre miljöproblem. Batteridrivna bilar är en "dead end".

Tror mer på elbilar som hämtar ström från slingor i marken typ sladdlösa laddare. Innan det har löst det problemen om 40 år hämtas ström via avtagare från tråd i luften med start om ca 20 år.
Ett liten batteri så de kan klara korta sträckor där linjenät saknas bör givetvis finnas men då fungerar gammal hederligt blybatteriteknik.

Politiker som tror de kan styra utvecklingen genom att förbjuda det oönskade är bara dumma i huvudet. Forskning och utveckling tar den tid det tar och den bryr sig inte om opportunistiska politiker.
Citera
2016-06-07, 11:40
Medlem
Detta är helt och hållet mina åsikter, har inte mycket till belägg.
Jag har svårt att tro att tillverkning och skrotning av batterier (som dessa bilar innehåller) är miljövänligt.
Om nu någon kommer på ett rent batteri så återstår det att ladda dessa.
Vindsnurror klarar inte i dagsläget av att försörja oss med el. Och kärnkraften läggs ner.
När sedan den gamla fordonsflottan har fasas ut, så tror inte jag att du kan ladda din bil hemma i något av dom uttagen som finns på marknaden.
Staten kommer att skapa ett nytt fint plomberat laddningsuttag som det ligger en skyhög skatt på.
Visst är det bra att tänka nytt, men det krävs lite mer än att bara fasa ut petroleum.

Tack för ordet.
Citera
2016-06-07, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Nuvarande batterikemi kommer leda till problem. För dyrt att återvinna och utbudsbrist på sällsynta jordartsmetaller.

Att det är dyrt att återvinna har att göra med att det inte finns så många batterier att återvinna än. Det kommer att ändra sig.
Citera
2016-06-07, 20:15
Medlem
Quorthons avatar
Vad jag läst så gör komplexiteten med nuvarande metoder att enbart de rörliga kostnaderna för återvinning är högre än nyproduktion.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in