2003-07-13, 13:01
Medlem
ABZeta99s avatar
Hej!

Jag har med en stigande förvåning följt diskussionerna kring terrorism, dess "identifiering" och bekämpande.

Det tycks råda konsensus i synen på "terrorismen" bland de politiska partierna i vårt land.

Som så ofta medför detta att "gemene man" också anammar detta synsätt.

Att politikerna äger den uppfattning de ger uttryck för är inte förvånande, eftersom "terrorismen", som jag ser det, är den maktlöses svar på det institutionella förtryck "makten" utövar.

Maktens mest synliga företrädare är just politikerna, varför deras reaktion förklaras av deras vilja att bli kvar vid "grörfaten" och därmed förenade ovilja att släppa in kreti & pleti, för att dela på de "begränsade resurserna".

Tydligast blir detta om man anlägger ett globalt perspektiv på fördelningen av resurser och övriga naturtillgångar.

På samma sätt som en gång kyrkan (den kristna) på alla de sätt försökte få människan att med tålmodighet bära livets alla orättvisor, försöker nu etablissemanget få oss att tro på den rådande tingens ordning, som något naturligt, självklart och oomkullrunkligt.

Den tiden är nu förbi då det gick att "övertala" massan att "tiga still" och vara en "duktig kugge" i denna ordning.

Alla vet idag att "saligheten" måste sökas här och nu.
Att denna finns är också uppenbart.
Den är "vardag" för ett begränsat antal.
Det antalet kan utökas med "mig".
Om ingen släpper in mig, får jag själv ta mig in i denna salighet.
Om det misslyckas mig, kan jag i alla händelser avsluta "kontot" för några andra också.
Jag går med i Kalashnikov-partiet.

Det bor stor makt i mynningen på en sådan!

Om jag inget hade att förlora så skulla jag absolut bli en "terrorist" jag också.

ABZeta99
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in