Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nu tycks det ju dock rra sig om en kroatisk sallad.

Annars kper jag nog den frklaringen.

Kroatien via jugoslavien och migration
Citera
2016-06-23, 22:06
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nu tycks det ju dock rra sig om en kroatisk sallad.

Annars kper jag nog den frklaringen.

Tja, men den hade smugit sig in i norra Italien om jag fattar det rtt. Det r ju s med mnga recept, dom fljer med personerna som flyttar omkring. Bra fr mig, jag gillar pizzasallad.
Citera
2016-06-23, 22:59
Medlem
GundeSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Kroatien via jugoslavien och migration

Och Kroatien har vl troligen ftt den frn holland (genom ett antal andra lnder): https://en.wikipedia.org/wiki/Coleslaw#History.
Citera
2016-06-23, 23:29
Medlem
christerys avatar
Frgan var vl varfr den finns p Svenska pizzerior, inte varifrn receptet ursprungligen kom. ven om det r ganska intressant x.

r det verkligen unikt fr Sverige sitter jag och funderar p, jag tror inte jag har rkat ut fr pizzasallad annars nr jag rest runt. Men det verkar ju mrkligt, vi snor ider frn andra lnder men dom nappar inte p detta utskta tillbehr.
Senast redigerad av christery 2016-06-23 kl. 23:35.
Citera
2016-06-24, 03:18
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, den mste nog vara unik fr Sverige. Har tit pizza ver hela klotet, inklusive pizzans bda "hemlnder" Italien och USA. Har bara ftt den klbaserade pizzasalladen i Sverige. Mitt "problem" r att jag gillar salladen minst lika mycket som pizzan.. Fattar inte hur alla svenska pizzerior har samma recept, det r ett lika svrt mysterium som att alla kinarestauranger har samma kinamat ver hela vrlden, frutom Kina d.. De tillhr ju inte ngon kedja precis..

Hur smakar pizzan i Italien jmfrt med Sverige. En vanlig svensk pizza i jmfrelse.

Sg nu svaret p ursprunget. S innan Sperandio introducerade salladen serverades pizza utan sallad. Tanken knns obehaglig Ingen pizzasallad. Vem bestmde att alla pizzerior i Sverige ska likna varandra. Olika gare, pizzeriorna pminner om varandra vars man n ker i Sverige. Det r ett strre mysterium. Intressant hur maten frndrades s snabbt med globaliseringen.

Kinamat kan jag tnka mig anpassades efter omvrlden s det lttare integrerades utanfr Kina. Kina light. Samma med tacos som inte ens pminner om svensk tacos i Mexico

Livets stora frgor.
Citera
2016-06-24, 09:27
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Frgan var vl varfr den finns p Svenska pizzerior, inte varifrn receptet ursprungligen kom. ven om det r ganska intressant x.

r det verkligen unikt fr Sverige sitter jag och funderar p, jag tror inte jag har rkat ut fr pizzasallad annars nr jag rest runt. Men det verkar ju mrkligt, vi snor ider frn andra lnder men dom nappar inte p detta utskta tillbehr.
Ett en enda Stockholms-pizzeria skulle ha sttt som stilbildande modell fr hela Sveriges pizzerior verkar inte riktigt troligt tycker jag.
Srskilt inte som rtten Pizza ju inte uppfanns av denne person heller, utan flera pizzeriagare mste ju ha haft personlig erfarenhet av den italienska och amerikanska frlagan.
Som d serverades utan cklig klsallad ...

nd blev pizza-sallad ett absolut tillbehr till den svenska pizzan.
Mrkligt.

Lika mrkligt som den svenska pizzan verlag egentligen.

Synd att det inte riktigt finns ngon vidare variation i salladerna/tillbehren.
Det enda jag sett som kan skilja sig t r sjlva storleken p salladssportionen.
Dvs ett litet antal pizzerior serverar enorma baljor med sallad - medans de flesta ju bara i den dr lilla plastburken med lock ...

nd finns det stora mjligheter till variation.

Jag sg tex p mat-programmet "Diners, Drive-Ins, & Dives" i veckan, dr de p en restaurang faktiskt fick Popcorn som bordstillbehr ...
Tydligen vldigt uppskattat bland gsterna.

Visst hade det funkat ven i Sverige?
Just den restaurangen hade sin egen kryddning p Popcornen, som gjorde den srskilt god - smr med farinsocker, vitlkspulver, "5 Kryddor" osv.. Direkt poppade fr den individuella matgsten sklart (inget gammalt skpgammalt allts).
Citera
2016-06-24, 11:27
Medlem
Citat:
r 1969 ppnades Pizzeria Piazza Opera p Gustav Adolfs torg i Stockholm av entreprenren Giuseppe "Peppino" Sperandio. Dr fddes ven idn att servera gratis sallad med pizzan och nr Sperandio behvde en billig och mttande sallad att ta medan pizzan bakades, kom han ihg salladen "Kupus Salata" frn sin barndom i nordstra Italien, en sallad frn angrnsande Kroatien.
Slut citat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pizzasallad
Citera
2016-06-24, 12:20
Medlem
B3rt3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Finns ven i Finland.
Citera
2016-06-24, 13:43
Medlem
Saftgroggs avatar
Nr man tnker efter...
De frsta pizzeriorna i min del av sdra Sverige, startades av jugoslaver under arbetsinvandringen.
D r det nra till hands med det kroatiska receptet p salladen.
Citera
2016-06-24, 14:06
Medlem
Bakgrunden r att svenska myndigheter lade sig i.

Man krvde ett komplement av vitamin C eftersom pizza i sig r synnerligen osunt.

True story
Citera
2016-06-24, 14:24
Medlem
Saftgroggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Bakgrunden r att svenska myndigheter lade sig i.

Man krvde ett komplement av vitamin C eftersom pizza i sig r synnerligen osunt.

True story

Haha, det hade fanimig kunnat vara s, d detta brjade utspela sig under eran d tallriksmodellen kom till och socialstyrelsen rekommenderade 6-8 skivor brd om dagen
Citera
2016-06-24, 14:30
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Frgan var uppe i Frga Anders & Mns fr ett gng r sen.
Kanske inte en direkt vetenskaplig studie, men lite matnyttigt finns i inslaget.

Verkar ha spridit sig litegranna till vra grannlnder ocks.

https://www.youtube.com/watch?v=Bj5-s143hxE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in