Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Frgan var vl varfr den finns p Svenska pizzerior, inte varifrn receptet ursprungligen kom. ven om det r ganska intressant x.
r det verkligen unikt fr Sverige sitter jag och funderar p, jag tror inte jag har rkat ut fr pizzasallad annars nr jag rest runt. Men det verkar ju mrkligt, vi snor ider frn andra lnder men dom nappar inte p detta utskta tillbehr.
Ett en enda Stockholms-pizzeria skulle ha sttt som stilbildande modell fr hela Sveriges pizzerior verkar inte riktigt troligt tycker jag.
Srskilt inte som rtten Pizza ju inte uppfanns av denne person heller, utan flera pizzeriagare mste ju ha haft personlig erfarenhet av den italienska och amerikanska frlagan.
Som d serverades utan cklig klsallad ...
nd blev pizza-sallad ett absolut tillbehr till den svenska pizzan.
Mrkligt.
Lika mrkligt som den svenska pizzan verlag egentligen.
Synd att det inte riktigt finns ngon vidare variation i salladerna/tillbehren.
Det enda jag sett som kan skilja sig t r sjlva storleken p salladssportionen.
Dvs ett litet antal pizzerior serverar enorma baljor med sallad - medans de flesta ju bara i den dr lilla plastburken med lock ...
nd finns det stora mjligheter till variation.
Jag sg tex p mat-programmet "Diners, Drive-Ins, & Dives" i veckan, dr de p en restaurang faktiskt fick Popcorn som bordstillbehr ...
Tydligen vldigt uppskattat bland gsterna.
Visst hade det funkat ven i Sverige?
Just den restaurangen hade sin egen kryddning p Popcornen, som gjorde den srskilt god - smr med farinsocker, vitlkspulver, "5 Kryddor" osv.. Direkt poppade fr den individuella matgsten sklart (inget gammalt skpgammalt allts).