Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 10:36
  #2281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Börjar bli hett om öronen för May nu;


Det betyder dock inte att de har lyckats fälla henne, bara att misstroende-omröstningen ska genomföras.
Citera
2018-11-16, 10:47
  #2282
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det betyder dock inte att de har lyckats fälla henne, bara att misstroende-omröstningen ska genomföras.

Självklart.
Citera
2018-11-16, 10:53
  #2283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Eller förhandla om sitt EU-medlemskap så att det blir som UK:s var


En del av problemet är att länder som UK och Sverige, relativt väl fungerande i-länder med en tradition av starka och hyfsat kompetenta regeringar, kunniga och inte alldeles igenkorkade myndigheter, välutvecklad ekonomi och utan galopperande korruption i öststatsstil, har föga att vinna på EU:s "ever closer integration" eller på att Bryssel får mera makt. I länder där regeringarna av tradition har varit svaga och korruptionen massiv, som i söder och öster, eller där man ganska nyligen hade lämnat diktaturen bakom sig (fd Östblocket) så har det funnits starka positiva förväntningar på EU, eftersom EU blir "the Doer", den som har muskler och kan fixa vad de egna regeringarna inte klarar av (och dessutom trodde många för 10-15 år sedan att "när vi är med i EU blir vanligt folk snart nästan lika rika som i Tyskland").

Men länder som Sverige, UK och Danmark är ju inte sådana, och därmed blir det federala och tilltagsna EU en främmande aktör som inte har någon naturlig uppgift hos oss så länge landets egna system fungerar vettigt. Och vi tillhör inte heller grundarländerna som fått viss status av att ha varit med från början och som dessutom har hunnit anpassa sin politiska kultur efter EU. Därmed blir det ett ständigt skavande mellan den inhemska staten och stor-EU.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2018-11-16 kl. 10:57.
Citera
2018-11-16, 14:29
  #2284
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Verkar ju ha varit en riktigt skitig deal, verkar som att det är helt omöjligt att bli kvitt EU

Nja, det går ju att lämna helt utan avtal i Mars så visst går det att bli "kvitt" EU. Och det beslutet är ju i sådana fall även helt och hållet upp till Britterna själva.
Citera
2018-11-16, 15:31
  #2285
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nja, det går ju att lämna helt utan avtal i Mars så visst går det att bli "kvitt" EU. Och det beslutet är ju i sådana fall även helt och hållet upp till Britterna själva.

Det är ju en varningens tecken för de länder som nu funderar på gå ifrån EU kolossen. Ser politikerna hur svårt och dessutom extremt kostsamt så är det nog mer än en eller flera tunga veck i pannorna på de som skall bestämma sig för göra ett uttåg.
Citera
2018-11-16, 16:41
  #2286
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det är ju en varningens tecken för de länder som nu funderar på gå ifrån EU kolossen. Ser politikerna hur svårt och dessutom extremt kostsamt så är det nog mer än en eller flera tunga veck i pannorna på de som skall bestämma sig för göra ett uttåg.

Jepp, exemplets makt. Och GB har ju ändå hyfasde förutsättningar att klara sig på egen hand även om det blir en rejäl smäll initialt. Man kan ju relatera till exempelvis länderna i Östeuropa och hur det skulle gå för dem utanför EU. Gäller att vara försiktig med vad man önskar sig.
Citera
2018-11-16, 16:52
  #2287
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jepp, exemplets makt. Och GB har ju ändå hyfasde förutsättningar att klara sig på egen hand även om det blir en rejäl smäll initialt. Man kan ju relatera till exempelvis länderna i Östeuropa och hur det skulle gå för dem utanför EU. Gäller att vara försiktig med vad man önskar sig.
Typ som när Reinfeldt "straffade" SD/Sverige och samarbetade med MP


Min poäng att det fortfarande inte klart vem som straffar vem. Jag hoppas på No-Deal vilket blir sämst för både skurkstaten och skurkunionen


Vad som är klart är vad den enda (ok, kanske är de två) vinnare heter!
Citera
2018-11-16, 16:54
  #2288
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
En del av problemet är att länder som UK och Sverige, relativt väl fungerande i-länder med en tradition av starka och hyfsat kompetenta regeringar, kunniga och inte alldeles igenkorkade myndigheter, välutvecklad ekonomi och utan galopperande korruption i öststatsstil, har föga att vinna på EU:s "ever closer integration" eller på att Bryssel får mera makt. I länder där regeringarna av tradition har varit svaga och korruptionen massiv, som i söder och öster, eller där man ganska nyligen hade lämnat diktaturen bakom sig (fd Östblocket) så har det funnits starka positiva förväntningar på EU, eftersom EU blir "the Doer", den som har muskler och kan fixa vad de egna regeringarna inte klarar av (och dessutom trodde många för 10-15 år sedan att "när vi är med i EU blir vanligt folk snart nästan lika rika som i Tyskland").

Men länder som Sverige, UK och Danmark är ju inte sådana, och därmed blir det federala och tilltagsna EU en främmande aktör som inte har någon naturlig uppgift hos oss så länge landets egna system fungerar vettigt. Och vi tillhör inte heller grundarländerna som fått viss status av att ha varit med från början och som dessutom har hunnit anpassa sin politiska kultur efter EU. Därmed blir det ett ständigt skavande mellan den inhemska staten och stor-EU.

Ja, jo, visst. Jag kan hålla med dig i det mesta, men det där är ju snarare en principdiskussion om hela organisationen.

Min poäng var att skämtet jag citerade raljerade över att Brexit-förhandlarna försöker få till en drömdeal som i mångt och mycket liknar UK:s unikt fördelaktiga medlemsvillkor som man redan har! Och som man nu kastar bort.

UK:s problem sitter i Westminster, inte i Bryssel, men det är klart att politikerna i Westminster drar alla slutsatser utom just den. Ungefär som om MSM skulle komma fram till att de faktiskt till stor del är skyldiga till att "populister" på högerkanten dyker upp i snart sagt varje land i västvärlden. Lätt att komma fram till för alla utom själva MSM.
Citera
2018-11-16, 17:28
  #2289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
UK:s problem sitter i Westminster, inte i Bryssel, men det är klart att politikerna i Westminster drar alla slutsatser utom just den. Ungefär som om MSM skulle komma fram till att de faktiskt till stor del är skyldiga till att "populister" på högerkanten dyker upp i snart sagt varje land i västvärlden. Lätt att komma fram till för alla utom själva MSM.

Visst är det så, i båda leden av din jämförelse: politikerna i London orkar inte se sitt eget medansvar, dessutom klarar de inte att motverka att Storbritannien ända sedan 70-talet allt mer glider isär: rikedomar, politisk kontroll, makt och insiderskap i sydost, särskilt London, avfolkning, arbetslöshet, nerlagda fabriker osv i norr och öster. Och media här i Sverige inser inte att åsiktskorridoren och PK-rytteriet snarare har stärkt den populistiska och antiliberala vågen.
Citera
2018-11-16, 19:34
  #2290
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
UK:s problem sitter i Westminster, inte i Bryssel, men det är klart att politikerna i Westminster drar alla slutsatser utom just den. Ungefär som om MSM skulle komma fram till att de faktiskt till stor del är skyldiga till att "populister" på högerkanten dyker upp i snart sagt varje land i västvärlden. Lätt att komma fram till för alla utom själva MSM.
En nu FN rapport är inte nådig mot UK:
https://www.theguardian.com/society/...rty-britain-uk
Det är knappast MSM, mer en nyliberal politik som lämnat många i sticket som lett till missnöje som är lätt att kanalisera för populister.
Citera
2018-11-17, 23:01
  #2291
Medlem
Madagascars avatar
Enl daily mail är det nu 37 tory-mps som är för en förtroendeomröstning om may som tory-ledare. Det krövs 48 för att det ska bli sådan omröstning.

Jag har kollat runt lite och försökt bilda mig en uppfattning om det kommer bli någon förtroendevalda. Jag får intrycket att det inte blir någon. Men det är spännande. Och om det blir så tror jag hon överlever samt går stärkt ur striden.

Och därmed kan hon troligen dra eu-avtalet till omröstning i parlamentet. Och där kommer det säkerligen falla. Vad som händer sen vet jag inte.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2018-11-17 kl. 23:11.
Citera
2018-11-17, 23:36
  #2292
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Min poäng att det fortfarande inte klart vem som straffar vem. Jag hoppas på No-Deal vilket blir sämst för både skurkstaten och skurkunionen

Storbritannien får slicka sina sår, men på sikt är ett utträde fundamentalt om landet vill behålla självständighet och demokrati enligt engelsk definition.
Sovjet 2.0 har kalendern full med sprängstoff som kommer att dominera den närmaste framtiden. Greklandskrisen är inte över, och om det går åt pipan med Italien, blir uppgiften övermäktig EU. Lille Emanuel har gett upp försöken på en europeisk bankunion, eller så väntar han på Muttis efterträdare.
Nä, absolut inget gott att invänta för Sovjet 2.0.
Hellre fly än illa fäkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in