Citat:
Ursprungligen postat av
Lawline
Ska EU ha kvar sina medlemmar så måste dom börja på att lyssna på deras åsikter och inte som idag. Nu kör dom sitt eget race utan att bry sig om andra. Det har blivit en överstat som vi inte behöver. EU kommer att falla en dag det är bara frågan om när. EU kommer inte att vara ett 1000 årigt rike. EU ville inte lyssna på Storbritannien och vägrade respektera deras åsikt, det slutade med val och ett brexit. Nu finns det andra länder som driver motsvarande frågor men än så länge får dom mer pengar än vad dom betalar därför är dom kvar. Den dagen det blir tvärt om så lämnar dom också.
EU har ett parlament som har folkvalda representanter, det är lite vårat egna ansvar att granska vilka det är som vi skickar för att representera oss uppe på EU nivå.
Med det sagt så anser jag att vissa viktiga beslut, exempelvis EU lagar är något som bör skötas genom folkomröstningar inom varje medlemsland, visst det tar långt tid men det blir extra tydligt för parlamentet vad som gäller.
Britterna är en helt annan femma dock, många blandar ihop EU lagar med vad tusan Storbritannien gör, det är britternas egna regler som nu kommer att blocka porr och en rad andra saker och inte EU, så att blankt säga "EU lyssnade inte på..." är direkt fel, Britterna har en viss problematisk syn i det hela ovanpå att det saknades en kommunikation.
Tittar man på hur politikerna har uppfört sig sedan folkomröstningen kring Brexit så förstår jag att EU representanterna inte vill förhandla med Storbritannien, att öppet stå och håna EU och dess politiker är lika korkat som att öppet stå som ensam nation där politiker hånar amerikanska eller kinesiska representanter medan man försöker att förhandla fram ett handelsavtal, det kommer automatiskt att leda till att den ena sidan har ett förakt riktat mot dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
JA helt klart, men de enda som finns i den storleken (vad gäller hur betydelsefulla de är för EU) är Frankrike och Tyskland, och de utgör ju kärnan i EU. Jag menar, om t.ex. Spanien eller Rumänien drar är det ju bara bra.
EU borde ställa hårdare krav på Rumänien, de är ett stinkande sår för hela unionen just nu med tanke på hur de hanterar sina medborgare, Spanien är också en problematisk del med tanke på hur de hanterade Katalonien