Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Det är inget ÖKAT resursutnyttjande, snarare tvärtom. Om varje transport till UK och Irland tar längre tid kan lastbilen INTE utnyttjas till lika många transporter som nu på låt säga årsbasis. Ytterligare en förlust som nån måste betala för, för de flesta har lån på sina bilar, och de räknar med en viss intäkt för att täcka alla kostnader. Men om kunden inte är beredd att betala då? UK kan efter brexit förmodligen inte längre anlita billigare chaufförer från EU för inrikes transporter, inte så länge de kör med WTO regler.
Förseningar handlar inte bara om hur snabbt en lastbil kan skannas, det är en hel del pappersarbete involverat, och vid minsta lilla fel blir transporten stående. Som sagt brukar det stå en hel del lastbilar vid Svinesund, som står kvar när jag har gjort mitt. Hur länge de står där och varför vet jag inte, men det händer hela tiden.
Jo, latency ökar resursutnyttjandet. I det här fallet kräver transporten mer resurser i form av lastbil och förare.
För att upprätthålla throughput, ifall latency ökar, behöver man införskaffa mer resurser. I det här fallet lastbilar och förare.
Om du läser vad jag har skrivit i mina inlägg till dig idag kommer du att se att detta redan står där.
Det här är bara onödig upprepning. Jag har både formulerat detta som generella systemprinciper och gett exempel i detta specifika fall. Samt hastighetsbegränsning som är samma sak.
Nej, du får ingen försening. Du får en känd latencyökning. Precis på samma sätt som om det införs en hastighetsbegränsning som gör att din transport tar längre tid.
För speditörerna är INTE detta ett problem. De skyfflar bara kostnaderna vidare till kund.
Och det blir slutkunder i UK som åker på att betala.
Vill inte kunden betala så får dom inga transporter. Så enkelt var det med den saken.