Flashback bygger pepparkakshus!
2019-09-13, 11:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag hade en gång i tiden Breaking the Law som ringsignal på mobilen (inte polyfon, bara en "casio-version" av riffet) - det borde Boris också ha.

Och om Boris faller och Brexit skjuts upp eller hejdas lär det sedan bli tidernas Backstabbers' Night Jamboree inom Tories.

Jag tycker du har en för positiv syn på vad som kan ske vi kan mycket väl se partiet göra en 180 graders sväng om det visar sig att majestätsbrott faktiskt har skett, och då menar jag inte att det nödvändigtvis behöver vara en sväng i Brexit frågan utan att man börjar rensa internt, kastar ut och bannlyser alla som man har minsta lilla misstanke om att de har stöttat Johnson rakt av utan att ens lägga nationen och dess lagar före ideologisk övertygelse.
Citera
2019-09-13, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Detta är vad jag tror jag kommer hända i kronologisk ordning

1. Fortsatt hot air om olaglig stängning av parlamentet men UK:s HD kommer köra över Skottlands HD.
2. Boris kommer när parlamentet öppnar igen presentera någon slags deal efter EU-toppmötet 17-18 oktober. Antagligen kommer han presentera en variant på en gammal deal (tullgräns i irländska sjön kanske). Den kommer parlamentet rösta ner.
3. Boris kommer tvingas avgå eftersom han vägrar be om förlängning.
4. En caretaker-PM (troligen Corbyn) tillsätts som innan 31a oktober ber EU om förlängning till 31a januari.
5. Corbyn väcker förslag i parlamentet om nyval. Parlamentet godkänner.
6. Nyvalskampanjen kommer bl a handla om ny folkomröstning. Boris valsamarbetar med Brexitparty för att försöka bli PM igen och den här gången försöka få parlamentets stöd för No-Deal Brexit.
7. Nyvalet genererar en mycket hung parliament. Tories plus Breixitpartiet plus DUP kommer ej ge majoritet. Men Corbyn kan leda en regering med stöd av SNP, LibDems och diverse mindre partier som inte vill ha No-Deal Brexit.
8. Corbyn kommer tvingas utlysa en ny folkomröstning där Remain finns som alternativ på valsedeln.
9. Remain vinner.
10. Corbyn tvingas odra artikel 50.
11. Det blir ingen Brexit!

Låter rimligt på alla sätt och vis. Boris trodde nog på sig själv, fram till nyligen. Han bör inse att det här inte går vägen.
Citera
2019-09-13, 11:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tycker du har en för positiv syn på vad som kan ske vi kan mycket väl se partiet göra en 180 graders sväng om det visar sig att majestätsbrott faktiskt har skett, och då menar jag inte att det nödvändigtvis behöver vara en sväng i Brexit frågan utan att man börjar rensa internt, kastar ut och bannlyser alla som man har minsta lilla misstanke om att de har stöttat Johnson rakt av utan att ens lägga nationen och dess lagar före ideologisk övertygelse.

Nej, jag tror inte att det kommer att handla om totala utrensningar av Boris/Hard-Brexit-falangen på det sättet. Även om den är en minoritet totalt är den för stark för att man rimligen skulle ge sig in på att totalt köra ut dem ur det politiska och sociala livet.

Det blir en del nyckelfigurer och spin doctors som kommer att offras - eller pensioneras, inte hela gruppen. Britterna är inte ett folk som gör revolution helt om på det sättet.
Citera
2019-09-13, 11:27
Medlem
Citat:

Har tittat lite på hans kroppspråk när han sa absolutely not om att ljuga för drottningen. Han skakar nekande på huvudet medans han nickar fram och tillbaka med överkroppen. Vad det betyder vet jag inte. Fråga är hur fräck är Boris, att han är fräck vet vi ju, men hur?
Citera
2019-09-13, 11:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag tror inte att det kommer att handla om totala utrensningar av Boris/Hard-Brexit-falangen på det sättet. Även om den är en minoritet totalt är den för stark för att man rimligen skulle ge sig in på att totalt köra ut dem ur det politiska och sociala livet.

Det blir en del nyckelfigurer och spin doctors som kommer att offras - eller pensioneras, inte hela gruppen. Britterna är inte ett folk som gör revolution helt om på det sättet.

Handlar inte om revolution (även om britterna har en större historia av det än vad vi svenskar har) utan om en markering rörande att man inte kan placera ideologi före nationens bästa.

Majestätsbrott är en så pass stor grej där borta att jag tror det är så illa att de måste köra stenhårt om det skulle visa sig att Johnson är skyldig till det.
Citera
2019-09-13, 11:31
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skugglav
Har tittat lite på hans kroppspråk när han sa absolutely not om att ljuga för drottningen. Han skakar nekande på huvudet medans han nickar fram och tillbaka med överkroppen. Vad det betyder vet jag inte. Fråga är hur fräck är Boris, att han är fräck vet vi ju, men hur?

Johnson är en svår nöt att tyda då han inte verkar ha kontroll över sin kropp, för hans egna skull så hoppas jag att han inte är skyldig för majestätsbrott där borta är som ekobrott i Sverige, det är bland det värsta du kan göra.
Citera
2019-09-13, 11:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Detta är vad jag tror jag kommer hända i kronologisk ordning

1. Fortsatt hot air om olaglig stängning av parlamentet men UK:s HD kommer köra över Skottlands HD.
2. Boris kommer när parlamentet öppnar igen presentera någon slags deal efter EU-toppmötet 17-18 oktober. Antagligen kommer han presentera en variant på en gammal deal (tullgräns i irländska sjön kanske). Den kommer parlamentet rösta ner.
3. Boris kommer tvingas avgå eftersom han vägrar be om förlängning.
4. En caretaker-PM (troligen Corbyn) tillsätts som innan 31a oktober ber EU om förlängning till 31a januari.
5. Corbyn väcker förslag i parlamentet om nyval. Parlamentet godkänner.
6. Nyvalskampanjen kommer bl a handla om ny folkomröstning. Boris valsamarbetar med Brexitparty för att försöka bli PM igen och den här gången försöka få parlamentets stöd för No-Deal Brexit.
7. Nyvalet genererar en mycket hung parliament. Tories plus Breixitpartiet plus DUP kommer ej ge majoritet. Men Corbyn kan leda en regering med stöd av SNP, LibDems och diverse mindre partier som inte vill ha No-Deal Brexit.
8. Corbyn kommer tvingas utlysa en ny folkomröstning där Remain finns som alternativ på valsedeln.
9. Remain vinner.
10. Corbyn tvingas odra artikel 50.
11. Det blir ingen Brexit!
I många punkter stämmer det med mina gissningar. Men om man tittar på aktuella opinionsundersökningar. Får inte då Tory+Brexit majoritet? (Har inte hunnit kolla så noggrant själv, ännu.)
Citera
2019-09-13, 11:33
Avstängd
Citat:
Handlar inte om revolution (även om britterna har en större historia av det än vad vi svenskar har) utan om en markering rörande att man inte kan placera ideologi före nationens bästa.

Majestätsbrott är en så pass stor grej där borta att jag tror det är så illa att de måste köra stenhårt om det skulle visa sig att Johnson är skyldig till det.

Snackade häromdagen med två ryska damer som båda sade typ "om det slutar med att de hänger Boris för förräderi/majestätsbrott så är det ju bara att gratulera!"
Citera
2019-09-13, 11:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
I många punkter stämmer det med mina gissningar. Men om man tittar på aktuella opinionsundersökningar. Får inte då Tory+Brexit majoritet? (Har inte hunnit kolla så noggrant själv, ännu.)

Problemet för Tories med hänsyn till Brexit Party är enmansvalkretsarna.

Att 15% eller vad det nu kan vara i OU säger sig ha Brexit Party som förstahandsval garanterar ingenting, dvs det är inte säkert att de får in en enda ledamot i Parlamentet även om de sammanräknade rösterna faller ut enligt OU.

Dvs man konkurrerar om samma röster, vilket leder till att i de många valkretsar där Labour också är starka så innebär en splittrad fördelning mellan Tories och Brexit Party att Labour kan ta förstaplatsen, detta pga att Brexit Party "stjäl" röster som annars skulle fallit ut för Tories.

Och även om Brexit Party aktivt väljer att inte ställa upp kandidater, så ökar ett sådant beslut andelen soffliggare av tilltänkta Torie-väljare.

Matematiken är inte gynnsam för Tories, eller åtminstone mindre gynnsam än den är för Labour.
Senast redigerad av DaEzz 2019-09-13 kl. 11:54.
Citera
2019-09-13, 11:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Problemet för Tories med hänsyn till Brexit Party är enmansvalkretsarna.

Dvs man konkurrerar om samma röster, vilket leder till att i de många valkretsar där Labour också är starka så innebär en splittrad fördelning mellan Tories och Brexit Party att Labour kan ta förstaplatsen, detta pga att Brexit Party "stjäl" röster som annars skulle fallit ut för Tories.

Och även om Brexit Party aktivt väljer att inte ställa upp kandidater, så ökar ett sådant beslut andelen soffliggare av tilltänkta Torie-väljare.

Matematiken är inte gynnsam för Tories, eller åtminstone mindre gynnsam än den är för Labour.

Precis så. De vädjar till samma väljargrupper med samma profilfrågor.

Brexit Party har erbjudit Boris att de s a s skulle skifta ut valkretsarna: att Tories backar ut från valet i typ 80 valkretsar och uppmanar alla där att rösta på BP, medan BP gör motsvarande i en mängd andra valkretsar som de eller Tories är starka i - men Boris och hans parti tackade nej.
Citera
2019-09-13, 12:11
Medlem
wwrs avatar
Det kommer ju att ske konkurrens inom varje valkrets både vad gäller Brexit- och Remain-partierna, vad jag kan förstå.

Här är lite färska siffror. YouGov har jag dock inte det största förtroendet för. Men det finns fler.

https://www.markpack.org.uk/155623/v...oll-scorecard/

Jag gissar Brexit-partierna kan få majoritet i ett nytt parlament. Folk är dessutom less på röran.
Citera
2019-09-13, 12:15
Medlem
wwrs avatar
Även om de begär och får förlängning kan de väl antagligen gå ur tidigare om bara Brexit-partierna får majoritet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in