Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att de fortfarande ingår i vissa avtal osv som hindrar dem att göra handelsavtal utan EUs hjälp
EU agreements? Men de gäller väl inte längre sen UK repealed European Communities Act 1972? Nej, det är ingen fara att andra EU-länder kommer att ta till samma knep för att strajka dils med USA eller UK efter brexit, för då måste de trigga artikel 50 först. Jag vill se lagparagrafer som bekräftar vad EU (och du) hävdar!
Citera
2019-10-16, 20:45
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
EU agreements? Men de gäller väl inte längre sen UK repealed European Communities Act 1972? Nej, det är ingen fara att andra EU-länder kommer att ta till samma knep för att strajka dils med USA eller UK efter brexit, för då måste de trigga artikel 50 först. Jag vill se lagparagrafer som bekräftar vad EU (och du) hävdar!

Inget land kommer förhandla med dem förrän de är ute. Ett land som bryter mot ingångna avtal går nämligen inte att lita på.

De länder som till äventyrs ändå förhandlar gör det för att de vet att det är så mycket starkare än britterna att det blir ovillkorlig kapitulation.
Citera
2019-10-16, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Hur ser utsikterna ut för att få igenom det förslaget? Jag trodde det var helt döfött då det saknas majoritet för att hålla en ny folkomröstning.
Vet jag inte, men om parlamentet inte röstar för dealen, och EU inte vill ge en förlängning av artikel 50 utan legitimt skäl, då är ett referendum en väg ut, annars blir det no deal och det är olagligt som jag fattat det. Referendum eller nyval, men ett nyval ger inget mandat för brexit eller remain, så a people's vote är enda sättet att lösa krisen.
Citera
2019-10-16, 20:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Operation Yellowhammer täckte en del av det. I praktiken var dock resultatet att man inte är förberedd överhuvudtaget.

Vad gäller tullarna så har Flashbacks medlem Barbequeken löst problemet. Han vill dock inte säga hur mer än att jag är en idiot som inte tror på det.

Vilket visar på att det engelska parlamentet är fyllt av idioter och att Storbritannien är långt ifrån redo för brexit.

Den dagen de är klara med de tre delarna är den dagen brexit kommer att vara mellan 80-90% smärtfritt
Citera
2019-10-16, 21:01
Medlem
Citat:
Inget land kommer förhandla med dem förrän de är ute. Ett land som bryter mot ingångna avtal går nämligen inte att lita på.

De länder som till äventyrs ändå förhandlar gör det för att de vet att det är så mycket starkare än britterna att det blir ovillkorlig kapitulation.
UK har redan upphävt European Communities Act 1972 och ersatt det med European Union (Withdrawal) Act 2018, så jag ser inte hur EU kan hävda att UK inte får förhandla och skriva handelsavtal på egen hand redan nu. Hela den här processen med förhandlingar med EU handlar bara om relationen till EU efter brexit, och har ingenting att göra med USA eller andra länder. EU är UKs största handelspartner, så EUs förbud gäller bara EUs medlemsstater.
Citera
2019-10-16, 21:02
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
UK har redan upphävt European Communities Act 1972 och ersatt det med European Union (Withdrawal) Act 2018, så jag ser inte hur EU kan hävda att UK inte får förhandla och skriva handelsavtal på egen hand redan nu. Hela den här processen med förhandlingar med EU handlar bara om relationen till EU efter brexit, och har ingenting att göra med USA eller andra länder. EU är UKs största handelspartner, så EUs förbud gäller bara EUs medlemsstater.

Du läste inte vad jag skrev. Det är andra länder som inte vill förhandla med britterna så länge de är kvar. De har bättre koll på formalia än vad du har.
Citera
2019-10-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Britterna borde redan ha färdiga utredningar kring tullsystem, vilken modell som funkar bäst för Nordirland och Skottland samt kunna rapportera att man har tillräckligt med fyllda lager med mat och medicin för att säkra att trots brexit så kommer alla att kunna fortsätta leva sina liv utan en enda ändring under de första 6-12 månaderna
Hahaha...då vet du inte hur slöa vissa britter i makteliten är. Så här sa Gove för bara nån vecka sen.

Citat:
Gove sa nyss i commons att de kunde ha customs checks vid företag i stället för vid gränsen

Källa: (FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

Regeringen rekommenderar bara lagerhållning som räcker i 8 veckor...
Citera
2019-10-16, 21:11
Medlem
von Hindenburgs avatar
Jag vet att det är faktaresistent på sina håll men här upprepar amerikanerna vad som gäller

Citat:
The Chairman of the US House of Representatives' Ways and Means Committee has issued a fresh warning that there will be no trade deal between the US and the UK if Brexit leads to the return of a hard border.

Richard Neal was speaking at an event at the Irish Embassy in Washington last night on the issue of the future of US-Irish relations.

The committee will oversee any future trade deal between the US and the UK after Brexit and last night Congressman Neal said he would not be backing away from the emphasis he has placed on the fact that America is a guarantor of the Good Friday Agreement.

https://www.rte.ie/news/brexit/2019/...083679-brexit/
Citera
2019-10-16, 21:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Hahaha...då vet du inte hur slöa vissa britter i makteliten är. Så här sa Gove för bara nån vecka sen.

Källa: (FB) Brexit ett faktum, vilka är konsekvenserna?

Regeringen rekommenderar bara lagerhållning som räcker i 8 veckor...

Handlar som sagt inte om slöhet utan om inkompetens i mitt tycke.

Hade de varit smarta hade de startat utredningar så att de hade haft svar, där måste jag ge svensk byråkrati en otrolig mängd beröm just för att även om den svenska byråkratin kan verka onödig så ser den oftast till att genuint bra beslut kan fattas om man lyssnar på deras resultat.
Senast redigerad av Ondahamstern 2019-10-16 kl. 21:17.
Citera
2019-10-16, 21:15
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Jag vet att det är faktaresistent på sina håll men här upprepar amerikanerna vad som gäller

https://www.rte.ie/news/brexit/2019/...083679-brexit/

Så nu är även USA EU troll (om man ska använda vissa användares ord) som aktivt vill hindra brexit?
Citera
2019-10-16, 21:28
Medlem
Citat:
Du läste inte vad jag skrev. Det är andra länder som inte vill förhandla med britterna så länge de är kvar. De har bättre koll på formalia än vad du har.
Har de? Det vill jag se. Lagparagrafer tack!
Citera
2019-10-16, 22:21
Medlem
Citat:
Har de? Det vill jag se. Lagparagrafer tack!
In October 2016 the Prime Minister, Theresa May, promised a "Great Repeal Bill", which would repeal the European Communities Act 1972 and restate in UK law all enactments previously in force under EU law. It would smooth the transition by ensuring that all laws remain in force until specifically repealed

Då undrar jag varför Blow Jobsin inte lägger fram ett förslag om att upphäva just den lagen som förbjuder handelsavtal med länder utanför EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in