Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Boris Deal etablerar ett default-läge för övergångsperioden, ca 15 månader - under den tiden ska alla avtal mellan EU och YÙK fortsätta att gälla som om UK fortfarande var EU-medlem: det viktigaste som ändras är att UK inte längre har någon EU-kommissionär eller några Europarl-medlemmar (redan fixat). Ingenting som inte *uttryckligen* anges ska förändras i regelverket mellan EU och UK kommer att förändras under den tiden, så är det uppsatt.
Frågan vad som händer med den fria rörligheten efter början av 2021 är en annan sak, men eftersom den tydligen inte har tagit någon plats i de bindande delarna av Boris Deal finns det förmodligen en skrivning någonstans som klargör att båda sidor ska förhandla vidare om den frågan. Det är helt uteslutet att EU bara skulle "glömma bort" den här frågan och därmed ge Boris eller någon annan öppet mål.
Övergångsperioden har jag inte tagit med.
Men avtalet reglerar ju en mängd områden, frihandel, samt t.ex detta (samma länk)
Citat:
This necessitates safeguards to ensure a level playing field that upholds the common high standards applicable at the end of the transition period in the areas of state aid, competition, social and employment standards, environment, climate change and relevant tax matters, in order to avoid unfair competitive advantages to either the EU or the UK.
Men inget om invandringen, vad jag sett.
Kan de vara så ruttna att de helt enkelt struntar i att nämna invandringen och sedan gör som de vill ändå.
I Sverige skulle det gå. Men jag trodde inte britterna var lika lättlurade.
Om de tvingar på britterna invandrare utan att säga något om det i avtalet, då hoppas jag det blir stora protester i UK.