Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-02-27, 13:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Dina motfrågor är som ofta avsedda att förvirra och få diskussionen från ämnet. Så jag lämnar dem.

EU skall inte ställa krav på vad britterna äter, britterna har lämnat EU. EU skall inte heller påverka massmedia att ta bort information om detta.

Det är inte mitt fel att du inte är smart nog att förstå en simpel fråga, men vad ska man förvänta sig av någon som inte klarar av att ta till sig information.

Att du sedan Inte inser hur mycket du konstant hycklar när det kommer till britterna är extremt intresserant, du säger att EU inte ska kunna ställa krav men välkomnar att USA ska kunna diktera brittiska lagar osv
Citera
2020-02-27, 13:15
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är inte mitt fel att du inte är smart nog att förstå en simpel fråga, men vad ska man förvänta sig av någon som inte klarar av att ta till sig information.

Att du sedan Inte inser hur mycket du konstant hycklar när det kommer till britterna är extremt intresserant, du säger att EU inte ska kunna ställa krav men välkomnar att USA ska kunna diktera brittiska lagar osv
Jag lämnar dina inlägg obesvarade ett tag. Flera av er ägnar er ju mycket åt påhopp på andra medlemmar för att försöka skapa personkonflikter i tråden.

Här är de senaste inläggen i ämnet, som jag ser det.
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Lyckas EU med detta så kommer det vara en vinst för veganismen, eftersom salmonellakyckling kommer öka efterfrågan pp sojanuggets, så jag hejar helt klart på EU i den här frågan. Det vore bra om EU kunde ordna så att britterna inte fick äta antibiotikabehandlat kött heller för den delen

Citat:
Det är tvärt om, vad jag kan se. Den amerikanska behandlingen är mycket effektiv. Den är så effektivt att EU använder detta som ett svepskäl för att förbjuda den. EU säger att med så effektiv behandling kanske amerikanska bönder fuskar med andra delar av uppfödningen. Vad jag vet har inte ens EU kunnat finna några hälsoproblem med klortvättning.

Det är ett uppenbart handelshinder som britterna betalt 139 miljarder årligen för att få sig tilldelat.

Det vore mycket bättre om britter, svenskar och andra själva fick välja om vi ville köpa amerikansk eller europeisk kyckling, så länge den uppfyller krav som livsmedel.

Den amerikanska kycklingen är billigare. Många skulle därför välja den. Men det får vi inte när EU stänger till.

Britterna vill ta sig ur. Men EU försöker lägga krokben förstås. Det verkar omöjligt att gå ur EU. När Brexit nu genomförts skall inte EU ställa krav på vad det brittiska folket äter.

Sedan påverkar alltså EU även massmedia. Så när information kommer ut om detta så tas den snabbt bort.
Citera
2020-02-27, 13:19
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Det är tvärt om, vad jag kan se. Den amerikanska behandlingen är mycket effektiv. Den är så effektivt att EU använder detta som ett svepskäl för att förbjuda den. EU säger att med så effektiv behandling kanske amerikanska bönder fuskar med andra delar av uppfödningen. Vad jag vet har inte ens EU kunnat finna några hälsoproblem med klortvättning.

Det är ett uppenbart handelshinder som britterna betalt 139 miljarder årligen för att få sig tilldelat.

Det vore mycket bättre om britter, svenskar och andra själva fick välja om vi ville köpa amerikansk eller europeisk kyckling, så länge den uppfyller krav som livsmedel.

Den amerikanska kycklingen är billigare. Många skulle därför välja den. Men det får vi inte när EU stänger till.

Britterna vill ta sig ur. Men EU försöker lägga krokben förstås. Det verkar omöjligt att gå ur EU. När Brexit nu genomförts skall inte EU ställa krav på vad det brittiska folket äter.

Sedan påverkar alltså EU även massmedia. Så när information kommer ut om detta så tas den snabbt bort.
Ytterligare en bra grej med EU: importförbud för amerikansk kyckling. Varför ska vi köpa amerikansk kyckling för? Idealet vore ett köttförbud såklart, men vi är inte riktigt där, så det här får väl räknas som baby steps i rätt riktning.
Citera
2020-02-27, 13:30
Medlem
wwrs avatar
Det är helsnurrigt hur EU försöker lägga sig i vad britterna äter, när britterna gått ur EU. Det är illa nog att vi svenskar och andra inte får köpa billig och bra kyckling från USA om vi vill.

Allra värst är att massmedia står under EU:s kontroll. Skriver en stor tidning en artikel om hur EU försöker hindra Brexits konsekvenser, är artikeln borttagen inom några timmar. Då blir det ingen diskussion. (Folk har idag dessutom fullt upp att se till att ingen bränner upp deras bil på natten eller liknande.)

Jag tar lite paus från denna diskussion ett tag.
Citera
2020-02-27, 22:42
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Det är helsnurrigt hur EU försöker lägga sig i vad britterna äter, när britterna gått ur EU.

Nu ljuger du igen. Det är handelsavtal för jordbruksprodukter som hänger på det. EU vill inte att du ska behöva äta skräpkött. Var glad för det istället.
Citera
2020-02-27, 23:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Nu ljuger du igen. Det är handelsavtal för jordbruksprodukter som hänger på det. EU vill inte att du ska behöva äta skräpkött. Var glad för det istället.

Det är ingen idé, allt EU gör är dåligt, även saker som är rimliga, medan om USA försöker att diktera hur britterna ska sköta sitt egna land så är det underbart.

Vissa som är anti EU går det helt enkelt inte att föra en dialog med, de har redan bestämt sig och tänker inte lyssna utan försöker att predika deras världsbild istället.

Det värsta är att beroende på hur Storbritannien hanterar Huawei osv så kanske det är lönlöst för dem att ge efter för USAs krav rörande köttimport då Trumpadministrationen ställer mängder av krav varav ett har redan brutits mot.
Citera
2020-02-28, 08:25
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:

Amerikansk normal kött- och kycklinguppfödning är fan bara vidrig. Orsaken att man måste klorbehandla är inte precis för att bönderna är så pigga på att hålla ordning och rent. Även här. Handlar bara om pengar.
Att det skulle vara farligt för människor finns inga belägg för.
Stora problemet är att man inte vill komma tillrätta med problemet på naturlig väg. Allt går att lösa i slutändan med kemikalier.

Så till EU/GB. EU som redan kommenterats av flera andra har inte någonstans som jag kan hitta sagt någonting om att EU inte tillåter GB importera skitmat från US. Står de helt och hållet fritt. Fast, engelska livsmedelsverket vill heller inte tillåta den importen. Ren och skär politisk nivå av profithungrande politiker.
Säkert har US satt engelsmännen i ett riktigt skruvstäd med detta som ett absolut krav för att få tillgång till det som de verkligen vill ha.
EU har bara gjort klart för GB att dylika produkter inte kommer tas med i ett avtal. Eftersom det är förbjudet inom EU sedan lång tid tillbaka att kränga klorbehandlat kött.
Citera
2020-02-28, 08:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Amerikansk normal kött- och kycklinguppfödning är fan bara vidrig. Orsaken att man måste klorbehandla är inte precis för att bönderna är så pigga på att hålla ordning och rent. Även här. Handlar bara om pengar.
Att det skulle vara farligt för människor finns inga belägg för.
Stora problemet är att man inte vill komma tillrätta med problemet på naturlig väg. Allt går att lösa i slutändan med kemikalier.

Så till EU/GB. EU som redan kommenterats av flera andra har inte någonstans som jag kan hitta sagt någonting om att EU inte tillåter GB importera skitmat från US. Står de helt och hållet fritt. Fast, engelska livsmedelsverket vill heller inte tillåta den importen. Ren och skär politisk nivå av profithungrande politiker.
Säkert har US satt engelsmännen i ett riktigt skruvstäd med detta som ett absolut krav för att få tillgång till det som de verkligen vill ha.
EU har bara gjort klart för GB att dylika produkter inte kommer tas med i ett avtal. Eftersom det är förbjudet inom EU sedan lång tid tillbaka att kränga klorbehandlat kött.
Uppgiften att EU kommer att försöka stoppa den amerikanska importen även efter Brexit kommer från denna artikel i The Guardian. Den skrevs om extremt men här är en skärmdump.
https://m.imgur.com/WJKv9Wb
https://amp.theguardian.com/politics...al-eu-tells-uk (efter omskrivning)

Min uppfattning är att britterna inte skall underkastas förbud att äta amerikanskt kött som följd av ett handelsavtal mellan EU och Storbritannien. Vad britterna äter är en sak mellan britterna och deras regering. De är inte med i EU.

Min personliga uppfattning är att både britter och svenskar borde ges möjligheten att köpa billig amerikansk kyckling, så länge den klarar kraven vi ställer på livsmedel. (Klorförbudet är specifikt riktat mot USA.) De som har trängd ekonomi skulle säkert uppskatta detta.
Senast redigerad av wwr 2020-02-28 kl. 08:50.
Citera
2020-02-29, 11:36
Medlem
Citat:
Uppgiften att EU kommer att försöka stoppa den amerikanska importen även efter Brexit kommer från denna artikel i The Guardian. Den skrevs om extremt men här är en skärmdump.
https://amp.theguardian.com/politics...al-eu-tells-uk (efter omskrivning)

Min uppfattning är att britterna inte skall underkastas förbud att äta amerikanskt kött som följd av ett handelsavtal mellan EU och Storbritannien. Vad britterna äter är en sak mellan britterna och deras regering. De är inte med i EU.

Min personliga uppfattning är att både britter och svenskar borde ges möjligheten att köpa billig amerikansk kyckling, så länge den klarar kraven vi ställer på livsmedel. (Klorförbudet är specifikt riktat mot USA.) De som har trängd ekonomi skulle säkert uppskatta detta.
Problemet är om UK "på uppmaning av USA" (läs tvingar) tar bort ursprungsmärkningen så kan såna farliga produkter från USA och andra länder importeras till EU genom UK.
Citera
2020-02-29, 12:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Problemet är om UK "på uppmaning av USA" (läs tvingar) tar bort ursprungsmärkningen så kan såna farliga produkter från USA och andra länder importeras till EU genom UK.
Det vet vi inget om det kommer att ske. I så fall skall självklart Storbritannien säga ifrån. Inte ens USA vill förmodligen skaffa sig så dåligt rykte att man vill lura britterna till att inte veta vad de äter. EU:s tullar skall sedan stoppa varor med oklart ursprung.

Självklart borde britter (och svenskar) ha rätt att importera kyckling från både EU och USA samt konsumenterna kunna välja vilken de vill köpa.
Citera
2020-02-29, 12:21
Medlem
Citat:
Det vet vi inget om det kommer att ske. I så fall skall självklart Storbritannien säga ifrån. Inte ens USA vill förmodligen skaffa sig så dåligt rykte att man vill lura britterna till att inte veta vad de äter. EU:s tullar skall sedan stoppa varor med oklart ursprung.

Självklart borde britter (och svenskar) ha rätt att importera kyckling från både EU och USA samt konsumenterna kunna välja vilken de vill köpa.
Vi vet varför brexitears vill kunna bestämma över sina egna lagar - för att kunna skriva handelsavtal med USA. EU tillåter inte klorkyckling, så om UK håller fast vid EUs regler kommer USA inte kunna sälja klorkyckling till UK = USA inte kunna skriva avtal med UK. Om UK ändrar sina regler står det made in UK på kyckling från hela världen. Det var Obama som införde ursprungsmärkning i USA, så du kan vara säker på att Trump vill ändra på det.

Jag skiter i britterna, som tenderar att rösta mot sina egna intressen, jag vill inte ha klorkyckling i europeiska butiker.
Citera
2020-02-29, 12:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vi vet varför brexitears vill kunna bestämma över sina egna lagar - för att kunna skriva handelsavtal med USA. EU tillåter inte klorkyckling, så om UK håller fast vid EUs regler kommer USA inte kunna sälja klorkyckling till UK = USA inte kunna skriva avtal med UK. Om UK ändrar sina regler står det made in UK på kyckling från hela världen. Det var Obama som införde ursprungsmärkning i USA, så du kan vara säker på att Trump vill ändra på det.

Jag skiter i britterna, som tenderar att rösta mot sina egna intressen, jag vill inte ha klorkyckling i europeiska butiker.
Det måste finnas kontrollsystem. Norge kan ju t.ex importera varor (dock inte USA-kyckling tror jag) till egna tullsatser. Men sedan skilja upp vad som producerats i landet, innan det går vidare till EU.

Att EU skulle kräva goda kontrollsystem för ursprungsmärkning är rimligt. Men det handlar inte om det. Det handlar om handelshinder, precis som artikeln skrev, innan den censurerades.

Inte ens EU har hittat något fel på "klorkyckling". Behandlingen är så effektiv att EU säger att "med så effektiv anti-Salmonella-behandling så fuskar kanske de amerikanska bönderna med något annat".

Självklart borde både EU- och USA-kyckling finnas i brittiska och svenska affärer så länge den uppfyller övriga krav på livsmedel. De som har en trång budget skall ha rätt att välja den billigare USA-kycklingen.
Senast redigerad av wwr 2020-02-29 kl. 12:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in