Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det är tvärt om, vad jag kan se. Den amerikanska behandlingen är mycket effektiv. Den är så effektivt att EU använder detta som ett svepskäl för att förbjuda den. EU säger att med så effektiv behandling kanske amerikanska bönder fuskar med andra delar av uppfödningen. Vad jag vet har inte ens EU kunnat finna några hälsoproblem med klortvättning.
Det är ett uppenbart handelshinder som britterna betalt 139 miljarder årligen för att få sig tilldelat.
Det vore mycket bättre om britter, svenskar och andra själva fick välja om vi ville köpa amerikansk eller europeisk kyckling, så länge den uppfyller krav som livsmedel.
Den amerikanska kycklingen är billigare. Många skulle därför välja den. Men det får vi inte när EU stänger till.
Britterna vill ta sig ur. Men EU försöker lägga krokben förstås. Det verkar omöjligt att gå ur EU. När Brexit nu genomförts skall inte EU ställa krav på vad det brittiska folket äter.
Sedan påverkar alltså EU även massmedia. Så när information kommer ut om detta så tas den snabbt bort.
Amerikansk normal kött- och kycklinguppfödning är fan bara vidrig. Orsaken att man måste klorbehandla är inte precis för att bönderna är så pigga på att hålla ordning och rent. Även här. Handlar bara om pengar.
Att det skulle vara farligt för människor finns inga belägg för.
Stora problemet är att man inte vill komma tillrätta med problemet på naturlig väg. Allt går att lösa i slutändan med kemikalier.
Så till EU/GB. EU som redan kommenterats av flera andra har inte någonstans som jag kan hitta sagt någonting om att EU inte tillåter GB importera skitmat från US. Står de helt och hållet fritt. Fast, engelska livsmedelsverket vill heller inte tillåta den importen. Ren och skär politisk nivå av profithungrande politiker.
Säkert har US satt engelsmännen i ett riktigt skruvstäd med detta som ett absolut krav för att få tillgång till det som de verkligen vill ha.
EU har bara gjort klart för GB att dylika produkter inte kommer tas med i ett avtal. Eftersom det är förbjudet inom EU sedan lång tid tillbaka att kränga klorbehandlat kött.