Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-04-17, 20:32
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag är glad över att UK lämnade EU. Sedan ser jag det som något positivt att det sker splittringar inom landet. Jag hoppas ju att Skottland och förhoppningsvis även Wales lämnar, samt att Nordirland förenas med Irland. Vi får se vad som sker först, troligen Skottlands utträde.

Hoppas du på att Skottland, Wales och Irland/Nordirland går med i EU igen eller varför hoppas du på splittring?
Citera
2021-04-17, 20:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Postnord lägger på en tullavgift för att det är varor som kommer från ett icke EU land.
Det är samma princip som om du skulle köpa något från Ryssland, Etiopien eller USA, du betalar tullavgiften.

Du måste helt ärligt talat vara född långt efter vi gick med i EU, vara en otroligt korkad individ eller en ren och skär lögnare som antingen inte mins eller inte vet att det var exakt så det fungerade för all import, det är inte ett problem inom EU, det är en naturlig del inom internationell handel.

Så för att förtydliga för dig.

Oavsett medlemskap i EU så hade du fortfarande fått betala en tullavgift för importerade varor från ett annat land som inte har ett frihandelsavtal med Sverige.
Innan vi gick med i EU så hade vi enbart denna typ av avtal med de andra nordiska länderna och inte med Storbritannien.
Det skall inte läggas några tullavgifter på det som kommer från Storbritannien eftersom frihandel råder. Moms skall betalas.

Det är helt orimligt att postföretaget skall kunna ta ut 150 kronor för att ta emot två filmer.som kommer utifrån EU. Det måste man göra någonting åt. Det skall inte vara så dyrt att handla från utlandet.

(Däremot märker inte kunden kostnaderna för att hantera moms inom EU. Det kostar. Dessutom kan vi bara hoppas att den italienske korvexportören som fått pengarna i handen skickar dessa till Sverige nästa månad, om han inte försöker momsfuska eller går i konkurs. Så fattar jag EU:s momssystem.)

Jag måste tyvärr ta paus från detta en stund.
Citera
2021-04-18, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det skall inte läggas några tullavgifter på det som kommer från Storbritannien eftersom frihandel råder. Moms skall betalas.

Det är helt orimligt att postföretaget skall kunna ta ut 150 kronor för att ta emot två filmer.som kommer utifrån EU. Det måste man göra någonting åt. Det skall inte vara så dyrt att handla från utlandet.

(Däremot märker inte kunden kostnaderna för att hantera moms inom EU. Det kostar. Dessutom kan vi bara hoppas att den italienske korvexportören som fått pengarna i handen skickar dessa till Sverige nästa månad, om han inte försöker momsfuska eller går i konkurs. Så fattar jag EU:s momssystem.)

Det finns inget frihandelsavtal mellan GB och EU. En hård Brexit betyder att GB får sköta sig själva utan massa grädde på på våfflan.
Citera
2021-04-18, 08:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns inget frihandelsavtal mellan GB och EU. En hård Brexit betyder att GB får sköta sig själva utan massa grädde på på våfflan.
Det finns ett avtal som säger att vi skall kunna handla tullfritt från Storbritannien. Det bör inte kosta oss något extra. Det är helt orimligt hur man inom EU tillåter att PostNord lägger på 150 kronor bara för att två filmer kommer utifrån EU

Men det är svårt att föra en seriös diskussion. Troll försöker slita sönder diskussionen. De hoppar på andra debattörer personligen och kommer med desinformation.

EU tar in enorma pengar och redovisar extremt dåligt. Vi blev sannolikt skyldiga 400 miljarder förra året. Förmodligen går en del till att finansiera information som skönmålar EU på internet.

EU och svenska myndigheter skall se till att vi kan handla på billigaste sätt, inom och utom EU. Därför skall vi kunna handla från Storbritannien utan onödiga påslag.

Men EU gör inte det. EU försöker låsa in oss i ett nytt Sovjetunionen där EU:s företag inte får konkurrens från utlandet. Det kommer att leda till sämre kvalitet på det vi kan köpa, precis som i det forna Sovjetunionen.

Jag skrev många inlägg igår och har redovisat mina ståndpunkter, så idag hinner jag inte upprepa dem i fler inlägg. Så jag tar lite paus från detta.
Citera
2021-04-18, 08:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Du måste helt ärligt talat vara ett barn eller någon med ett motiv för du har fått det här förklarat för dig så många gånger.

Det finns inget frihandelsavtal mellan Storbritannien och något annat land i rådande stund.

Storbritannien valde att klippa alla band med EU i hopp om att kunna förhandla fram något bättre, det var även du som hyllade att USA ville tvinga Storbritannien till att importera klorblekt kyckling innan det ena skulle vara någon diskussion om ett handelsavtal mellan länderna.

Och dina så kallade "pauser" kommer alltid så passande när du genuint inte kan prata dig förbi dina barnsligt korkade påståenden.

Gör alla en tjänst och gå tillbaka och fortsätt och tråna efter Greta och förneka att Covid är en pandemi, för du bidrar genuint inte med något till denna tråd utöver att spåra ur den.
Citera
2021-04-18, 08:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det finns ett avtal som säger att vi skall kunna handla tullfritt från Storbritannien.

Kan du hänvisar till det avtalet mellan Storbritannien och EU som säger att det råder total frihandel mellan dessa två från och med den 1:a januari?
Citera
2021-04-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Hoppas du på att Skottland, Wales och Irland/Nordirland går med i EU igen eller varför hoppas du på splittring?

Jag tycker Skottland ska lämna GB om folket så önskar. Problemet för dem är att om de tror att ev. medlemskap i EU kommer innebära transfereringar därifrån kommer jämna ut bidragen de nu uppbär från engelska skattebetalare kommer de bli grymt besvikna.
Citera
2021-04-18, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Precis! Liksom att de nu är fria att teckna frihandelsavtal med Australien, Indien, Canada och USA tex.
UK kommer gå grymt plus på detta i sinom tid. EU är en "kontinent" på dekis, det måste väl för de flesta stå klart.
Citera
2021-04-18, 09:45
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
BJ har redan gått ut med att man inte tänker acceptera en ny folkomröstning vilket är det stora problemet.

Vi ser redan nu hur otroligt inkompetent han hanterar allt från Brexit till pandemin, hur ska han kunna hantera om skottarna börjar kräva frihet från London utan att göra saken värre?

Och min poäng är att det inte spelar någon roll vad han säger nu, om han t ex förlorar valet 2024 alternativt att självständighetsrörelsen blir för stark för att kunna ignoreras.

Citat:

Jag är emot EU. Den får gärna kollapsa snarast möjligt. Orsaken till att jag vill att de blir självständiga länder, är för att jag anser att alla folkgrupper har rätt till ett eget land.
Citera
2021-04-18, 09:55
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag är emot EU. Den får gärna kollapsa snarast möjligt. Orsaken till att jag vill att de blir självständiga länder, är för att jag anser att alla folkgrupper har rätt till ett eget land.

Varför det? Finns det någon naturlag som dikterar att folkgrupper inte ska blandas och att alla etniska grupper ska tvingas leva isär? Det är inte så saker och ting fungerar, utan världen går mot ökad blandning. (Jag är alltså helt för blandning men emot massinvandring som är en helt annan sak.)

EU lär inte kollapsa. Vad EU borde göra är att sätta in skarpa sanktioner mot UK om de inte respekterar Skottlands rätt till självständighet, och rätt att återansluta till EU.
Citera
2021-04-18, 09:57
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Precis! Liksom att de nu är fria att teckna frihandelsavtal med Australien, Indien, Canada och USA tex.
UK kommer gå grymt plus på detta i sinom tid. EU är en "kontinent" på dekis, det måste väl för de flesta stå klart.

EU har inte gått starkt på sistone och har en del att jobba med. Det betyder inte att EU kommer att splittras, eller att EU inte kan ta sig i kragen och komma tillbaka i matchen.
Citera
2021-04-18, 09:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Varför det? Finns det någon naturlag som dikterar att folkgrupper inte ska blandas och att alla etniska grupper ska tvingas leva isär? Det är inte så saker och ting fungerar, utan världen går mot ökad blandning. (Jag är alltså helt för blandning men emot massinvandring som är en helt annan sak.)

EU lär inte kollapsa. Vad EU borde göra är att sätta in skarpa sanktioner mot UK om de inte respekterar Skottlands rätt till självständighet, och rätt att återansluta till EU.

Jag talar om folks rätt till egna länder, inte om invandring. Homogena stater ger oftast bättre stabilitet, vilket i sin tur gör att länderna blir rikare och fredligare. Undantag finns pga vissa politiska system i dessa länder. Där jag bor är befolkningen homogena, en viss stabilitet finns, men landet skulle definitivt varit rikare och mindre kriminellt utan kommunismen.

EU kommer att kollapsa i framtiden. Det är inte en fråga om de gör det, utan när de gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in