• 2
  • 3
2016-06-26, 23:38
Medlem
fanns det kamera? men den brann väl också upp?

"Att folk gör inbrott i magasinen är vanligt och Bertil Persson har gjort hundratals polisanmälningar genom åren. Han upplyser mig om att vi blir filmade då vi vandrar runt bland gamla vagnar och tåginredning från svunna tider."

http://www.nsd.se/nyheter/tyskmagasi...l-6479812.aspx
Citera
2016-06-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Går väl att bygga upp dom igen. Hoppas att dom är väldokumenterade bara.
Går nog inte att bygga upp dem igen... De var byggda i trä som mer eller mindre förintas i en kraftig brand.
Statistiken talar för att det var invandrare som rökte och hade tråkigt.
/
Citera
2016-06-27, 19:00
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Inte i den texten men det har man gjort. Bensindunkar låter som ett misstänkt fynd.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...nker-mordbrand

Å andra sidan - hur tankar man en lokomotor man råkar ha stående i en trälada ute i ingenstans?
Via en bensindunk.
Kanske inte helt otippat att de tillhör föreningens, om de hittades på platsen.
Citera
2016-06-27, 22:56
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Å andra sidan - hur tankar man en lokomotor man råkar ha stående i en trälada ute i ingenstans?
Via en bensindunk.
Kanske inte helt otippat att de tillhör föreningens, om de hittades på platsen.
Området ska ha varit båtuppläggningsplats tidigare, så det skulle kunna vara kvarblivet skrot beroende på placering/skick osv.

Men jag tror att bränsle inte var nödvändigt för att få eld på magasinet. Det räcker nog med en oförsiktig rökare.

Är det nån som vet om strömmen var påslagen? Gamla elledningar skulle kunna vara en "naturlig" brandorsak.
Citera
2016-06-27, 23:54
Medlem
Nochillss avatar
Jag har själv inte varit i närheten av platsen på 20 år nu och den har länge ansetts som ett öde industriminne. Malmbanans vänner hade tydligen aktivitet där och förvarade dekor inne i magasinet inför en planerad teaterföreställning.

Det går ingen elektricitet över de gamla rälsen och Malmbanans vänner kör med gamla ånglok som är en del av kommunens musée-verksamhet.
Citera
2016-06-28, 00:05
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag har själv inte varit i närheten av platsen på 20 år nu och den har länge ansetts som ett öde industriminne. Malmbanans vänner hade tydligen aktivitet där och förvarade dekor inne i magasinet inför en planerad teaterföreställning.

Det går ingen elektricitet över de gamla rälsen och Malmbanans vänner kör med gamla ånglok som är en del av kommunens musée-verksamhet.
Jag vet inte om det var svar på mitt inlägg, men jag tänkte på belysningsarmaturer mm i själva magasinen.
Citera
2016-06-28, 13:13
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Har väl hänt förut i världshistorien, att någon som vill bygga något nytt bränner ner något gammalt?
Citera
2016-06-28, 15:28
Medlem
Nochillss avatar
I slutet av 90-talet brann det anrika Folkets Hus ner i Luleå centrum i en anlagd brand men förövaren hittades aldrig.
Polisen är säker på att branden i Karlsvik är anlagd och därför kan man förlita sig på att det inte fanns inkopplade ljuskällor i magasinen.
Citera
2016-06-28, 15:52
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
I slutet av 90-talet brann det anrika Folkets Hus ner i Luleå centrum i en anlagd brand men förövaren hittades aldrig.
Polisen är säker på att branden i Karlsvik är anlagd och därför kan man förlita sig på att det inte fanns inkopplade ljuskällor i magasinen.
"Säker", var har du läst/hört det? Jag har bara sett att de misstänker och ej kan utesluta.
Citera
2016-06-28, 16:59
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
"Säker", var har du läst/hört det? Jag har bara sett att de misstänker och ej kan utesluta.

Enligt en artikel jag läst var det södra magasinet redan nerbrunnet när räddningstjänsten anlände. Det norra magasinet var då helt övertänt. Därmed kan man med stor säkerhet anta att branden startade i det södra magasinet. Södra magasinet hade heller ingen indragen el.
Citera
2016-06-28, 17:12
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Enligt en artikel jag läst var det södra magasinet redan nerbrunnet när räddningstjänsten anlände. Det norra magasinet var då helt övertänt. Därmed kan man med stor säkerhet anta att branden startade i det södra magasinet. Södra magasinet hade heller ingen indragen el.
Ja. Jag vet att branden började i östra. Däremot visste jag inte att el aldrig dragits in där. Trots art verksamheten var i gång till 60-talet. Alltid lär man sig nåt nytt.
Citera
2016-07-04, 11:22
Medlem
Nochillss avatar
Jag tvivlar starkt på att Polisen kommer att kunna fastställa brandorsaken eftersom hettan förstörde det allra mesta av det som fanns på platsen.
Helt klart var det mordbrand eftersom det hände på Midsommarafton men eftersom det inte finns några vittnen till brandförloppet så går det inte att styrka.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in