• 6
  • 7
2025-01-24, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Egentligen är man väl för sen in på de flesta aktier idag.
Jag tror inte det faktiskt. Särskilt om man räknar med inflationen. Lundbergföretagen erbjuder ett fint och intressant komplement till andra investmentbolag som Investor tex. Det är mycket stabilt skulle jag vilja säga. Sen är det inte så mycket aktivitet direkt men som Lundberg själv uttrycker det. " Vi behöver inte gå över ån efter vatten".
Men han utesluter ju inte helt och hållet nya investeringar.
Jag gillar att det finns mycket reala tillgångar som skog och fastigheter ändå med det andra. Indutrade är säkert det mest aktiva bolaget i portföljen.
Citera
2025-01-25, 01:43
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tror inte det faktiskt. Särskilt om man räknar med inflationen. Lundbergföretagen erbjuder ett fint och intressant komplement till andra investmentbolag som Investor tex. Det är mycket stabilt skulle jag vilja säga. Sen är det inte så mycket aktivitet direkt men som Lundberg själv uttrycker det. " Vi behöver inte gå över ån efter vatten".
Men han utesluter ju inte helt och hållet nya investeringar.
Jag gillar att det finns mycket reala tillgångar som skog och fastigheter ändå med det andra. Indutrade är säkert det mest aktiva bolaget i portföljen.

Ja den som lever får se 😉
Citera
2025-01-25, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Egentligen är man väl för sen in på de flesta aktier idag.
Nja, gick in i Kongsberg för ett år sedan och upp 90% så kasta inte in handduken ännu= ingen gambling.

För övrigt tror jag att Lundberg är ett bra alternativ på långsikt om man tror på aktie marknaden. Tråkig utdelning dock, så några kronor i SHB bör man nog ha.
Citera
2025-01-25, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Nja, gick in i Kongsberg för ett år sedan och upp 90% så kasta inte in handduken ännu= ingen gambling.

För övrigt tror jag att Lundberg är ett bra alternativ på långsikt om man tror på aktie marknaden. Tråkig utdelning dock, så några kronor i SHB bör man nog ha.

Kommer ihåg L E Lundberg, en försiktig general.
Nu sitter Fredrik där sedan länge men vem ska ta efter efter honom?
Det är den största frågan. Han har två döttrar men kommer de att klara Lundergs lika bra som farsan Fredrik?
Nu har jag inte så många år kvar men mina barnbarn. Kolla opp döttrarna och tala om vad ni tror.
F n är väl Lundbergs bland det tryggaste man kan ha förutom skog, men den blåser ju ner då och då.
Citera
2025-01-25, 08:27
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Kommer ihåg L E Lundberg, en försiktig general.
Nu sitter Fredrik där sedan länge men vem ska ta efter efter honom?
Det är den största frågan. Han har två döttrar men kommer de att klara Lundergs lika bra som farsan Fredrik?
Nu har jag inte så många år kvar men mina barnbarn. Kolla opp döttrarna och tala om vad ni tror.
F n är väl Lundbergs bland det tryggaste man kan ha förutom skog, men den blåser ju ner då och då.

Man brukar ju säga/ höra att en generation bygger upp och förvaltar medan en annan tar över och det går i spillror för att efterträdarna inte kommer ha lika eller samma möjligheter och absolut inte känna samma driv. Men de har givetvis en stor o kanske ännu större press på sig . Om man jämför med nuvarande i ledningen.

Men jag kan ha fel som sagt man skall inte döma nån förrän vi verkligen vet , när vem hur och vad som kommer ske i framtiden
Citera
2025-01-25, 10:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus

De har väl bara noterade bolag i portföljen, man kan ju investera direkt i de bolagen om man vill, skulle möjligen ge fördelar vad avser utdelningen.
Citera
2025-01-25, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
De har väl bara noterade bolag i portföljen, man kan ju investera direkt i de bolagen om man vill, skulle möjligen ge fördelar vad avser utdelningen.
Det kan man naturligtvis göra men detta upplägg att äga via Lundbergföretagen är väldigt bekvämt och till en viss rabatt. Nu har ju investmentbolaget även en större onoterade del i form av Lundbergfastigheter.

https://www.lundbergsfastigheter.se/
Citera
2025-01-28, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Absolut, men som Truefighter redan har skrivit så är det bekvämt för oss som inte är börshajar och orkar eller kan analysera marknaden. Själv toppar jag extra med vissa "bra" bolag som ger fin utdelning.

Funkade helt ok 2024.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in